معصومه ابتکار امروز در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری استان خوزستان اظهارداشت: یکی از مصوبات شورای عالی حفاظت از محیط زیست که در سال 92 احیا شد، تشکیل و فعالیت مجدد ستاد مقابله با گردوغبار بوده است.

وی افزود: این ستاد ملی با 12 عضو دولت و با مسئولیت هایی از جمله شناسایی کانون‌های گردوغبار و نیز تعیین برنامه‌های استانی با مشخص شدن وظایف دستگاه‌ها تشکیل شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه ستاد مقابله با گرد وغبار یک ساز و کار فرابخشی است، بیان کرد: ستاد همه کانونهای گردوغبار را در کشور شناسایی کرده و در برخی از استان ها از جمله خوزستان برنامه مقابله با ریزگردها تدوین شده است.

وی گفت: بررسی مالچ‌های بیولوژی یکی از اقدامات انجام شده است که تا کنون بیش از 70نوع مالچ از شرکتهای دانش بنیان داخلی و خارجی به عنوان جایگزینی مالچ نفتی بررسی شد که مشکل اصلی اکثر این مالچ‌ها ماندگاری است.

ابتکار عنوان کرد: حاصل فعالیت‌های ستاد چند مصوبه دولت است که مهمترین آن، مصوبه سال 93 بود که خاص استان خوزستان بوده است البته برخی از دیگر استان‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه تاکید عمده ما نیز عملیاتی و اجرایی شدن مصوبه سال 93 است، افزود: پایش یکی از مسئولیت‌های سازمان است؛ ریشه و منشاء بحث گردو غبار به مدیریت سرزمین و مدیریت خاک است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: ملاک ما برای رصد وضعیت دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا است که در خوزستان 22 دستگاه در 17 شهرستان به صورت فعال داریم که به صورت روزانه کیفیت هوا را اعلام می‌کند.

وی گفت: وضعیت پایش بهتر شده ولی همچنان نیازمند دستگاه‌های بیشتر داریم. اقدام دیگری که سازمان انجام داده و بسیار مهم بوده است جدی گرفتن بحث ارزیابی زیست محیطی طرح‌ها از جمله طرح‌های انتقال آب و سدها بوده است.

ابتکار عنوان کرد: در دولت یازدهم هیچ طرح بزرگ و عمرانی بدون ارزیابی‌های زیست محیطی اجرایی نشده ولی متاسفانه از قبل در حدود 176 طرح بزرگ داریم که برخی از آن‌ها در خوزستان بوده که برای آنها هم یک تدبیر خاصی را پیش بینی کردیم.

وی با اشاره به اینکه احیای تالابهای خوزستان اقدام جدی دیگری بود که پیگیری شد، افزود: در سال 92 متاسفانه به دلیل یک سری سیاست‌های نادرست تالاب هورالعظیم به طور کامل خشک بود و الان با هماهنگی با وزارت نیرو و نفت آب بر روی تالاب هورالعظیم باز شده و اکنون این تالاب 70 درصد آبگیری شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه وضعیت تالاب شادگان رو به بهبود است، بیان کرد: در سال 92 با اولین بارندگی در آبان و آذر ناراحتی تنفسی برای مردم پیش می‌آمد که در حدود 17 هزار و 800 نفر به بیمارستان مراجعه کردند این میزان در سال 93 یک مقدار بیشتر شد و در سال 94 این تعداد به 24 هزار نفر مراجعه کننده به بیمارستان رسید.

وی با اشاره به بررسی و انجام مطالعات گفت: منشاء این وضعیت و ناراحتی تنفسی با توجه به اینکه خوزستان در معرض فعالیت‌های نفتی و نیز گردوغبار است ولی با همکاری دستگاه‌های مختلف بر اساس تست‌های آلرژیک بر روی مردم مشخص شد که گرده درخت کنوکارپوس مشکل ساز بوده که امسال قبل از گرده افشانی این گیاه هرس شد که به شدت تعداد افراد مراجعه کننده به بیمارستان را تنزل بخشید.

ابتکار عنوان کرد: از ماه‌های اول مذاکره جدی با دولت عراق برای انجام وظایف در ارتباط با کنترل کانونها داشتیم. اسفند 92 در بغداد با توجه به وجود شرایط سخت و امنیتی عراق برای این موضوع حضور یافتم.

وی گفت: متاسفانه دولت ترکیه با سدسازی‌هایی که کرده 35 میلیارد متر مکعب آب دجله و فرات را ذخیره کرده که این موضوع قطعا بر وضعیت تالاب‌ها در عراق تاثیر دارد و بر شرایط گرد و غبار در نتیجه تاثیرگذار بوده است.

رئیس سازمان محیط زیست خوزستان با بیان اینکه مذاکرات ادامه دارد، بیان کرد: ما مسئله گرد و غبار را در سطح سازمان بین الملل بردیم. از پارسال تا کنون 4 قطعنامه صادر شده است که تدوین یک گزارش جهانی برای گردوغبار را سبب شده است.

وی افزود: سال آینده برای مسئله گردوغبار یک اجلاس جهانی را در تهران خواهیم داشت. امیدواریم سازمان ملل را برای اجبار کشورهای منطقه برای ایفای وظایفشان در مقابل گردوغبار را بتوانیم داشته باشیم.