افزایش دمای بدن به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا با ویروس‌ها، باکتری‌ها و دیگر انواع پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) مقابله کند.

تب به ویژه در کودکان اغلب باعث ترس والدین می‌شود و معمولا هر نوع افزایش درجه حرارت بدن کودک، نگرانی والدین را به دنبال دارد. تب به خودی خود موجب آسیب‌دیدگی نمی‌شود؛ در واقع وجود بیماری نهفته است که موجب بروز مشکل اصلی می‌شود. برخی باورهای عمومی مبنی بر احتمال آسیب‌ مغزی در اثر تب کردن، بسیاری از مردم را متقاعد کرده که تمام انواع تب نیاز به درمان دارند در صورتیکه این‌چنین نیست.

در افرادی که هیچ مشکل سلامتی ندارند بروز تب ضرورتا نیازمند درمان نیست. در حقیقت درمان تب به منظور آنکه شخص را قادر سازد به کارهای معمول خود بازگردد، عاقلانه نیست. این کار می‌تواند توانایی بدن را برای مقابله با عفونت کند سازد.

برخی مطالعات نشان می‌دهد تب اغلب پس از واکسیناسیون در کودک بروز می‌کند. این تب بدون شک نشان دهنده بیماری کودک نیست بلکه در واقع واکنشی است که از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند. بنابراین پیش از در نظر گرفتن هر نوع روش درمانی در این مواقع باید پزشک در جریان واکسیناسیون کودک قرار بگیرد.

در صورتیکه تب به شکل لرز یا درد عضلانی ظاهر شود شخص می‌تواند از روش‌های درمانی خانگی کمک بگیرد. کودکانی که با وجود داشتن تب همچنان می‌توانند شاد باشند و به بازی و فعالیت ادامه دهند، نیازی به درمان ندارند.

برای از بین بردن تب، مصرف داروهای بدون نسخه همچون ایبوپروفن، آسپرین و استامینوفن در پایین آوردن آن نقش دارد. همچنین باید دقت داشت استفاده از هر داروی بدون نسخه برای کودکان زیر دو سال باید تحت نظر پزشک باشد چون این داروها می‌توانند عوارض جانبی جدی برای کودک به دنبال داشته باشند. به علاوه برای کودکان و نوجوانان آسپرین جهت پایین آوردن تب توصیه نمی‌شود.

برای جلوگیری از هرگونه عارضه جانبی ناشی از مصرف داروهای بدون نسخه، گزینه‌های غیر دارویی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

- از پوشیدن لباس‌ زیاد خودداری کنید

- مایعات خنک زیاد بنوشید

- کودکان از نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی مواد قندی خودداری کنند

- کمپرس آب خنک روی سر قرار دهید

- استراحت کنید و از رفتن به محل کار یا مدرسه خودداری نمایید

هرچند درصورتیکه بالا بودن درجه حرارت بدن بیش از سه روز ادامه پیدا کند و به رغم درمان‌های خانگی کاهش نیابد، تب همراه با ظاهر شدن جوش روی پوست باشد، تب همراه با درد شدید یا ورم در بدن باشد لازم است به پزشک مراجعه شود.

همچنین در موارد زیر لازم است بیمار به سرعت به مراکز درمانی منتقل شود:

- کودکانی که برای اولین بار دچار تشنج می‌شوند یا تشنج در آنان بیش از پنج دقیقه ادامه پیدا کند

- سیستم ایمنی فرد قوی نباشد

- تب همراه با احساس گیجی باشد

- تب همراه با علایم از دست رفتن آب بدن باشد

به گزارش مدیکال نیوز تودی، شایع‌ترین عوامل بروز تب شامل عفونت سینوس‌ها، سرماخوردگی، وجود عفونت در بدن، ابتلا به آنفلوآنزا، واکنش ایمنی بدن به واکسیناسیون‌ و عفونت دستگاه گوارش هستند.