غلامرضا کرد افشاری، عضو انجمن علمی طب سنتی ایران در خصوص درمان و پیشگیری از سنگ صفرا، گفت: در پیشگیری و درمان این بیماری، باید توجه زیادی به دستگاه گوارش نمود. غذا را باید زیاد جوید تا کاملاً با آب دهان آغشته شود. از پرخوری باید پرهیز کرد و در تقویت معده باید کوشید تا خوراک را به خوبی هضم شود.

 

وی افزود: استرس، عصبانیت، مصرف دخانیات، خواب ناکافی و بی تحرکی نیز هر کدام به نوبه خود هضم غذا را دچار اختلال کرده و بدن را پر از اخلاط زاید و غلیظ می نمایند.

 

راه‌کارهای دفع سنگ کیسه صفرا

 

این متخصص طب سنتی، برای دفع سنگ کیسه صفرا توصیه کرد: یک رژیم 5 روزه با ترکیب زیر برای پاکسازی بدن در کسانی که بیماری خاص دیگری نداشته و می توانند این رژیم را تحمل نمایند، توصیه می شود:

 

رژیم غذایی روز اول تا سوم به این شکل باشد:

 

روز اول و دوم و سوم، غذا فقط از آش جو با ترکیبات( جو 250 گرم، گشنیز 250 گرم ( تخم کاسنی، تخم خرفه، تخم خیار، تخم گشنیز، تخم خربزه، مجموع آنها 2 قاشق غذاخوری) +زرشک 50 گرم + ماش پوست کنده 100 گرم+ شلغم + هویج + سیب ) استفاده شود

 

همچنین در روز اول از 15 عدد آلو بخارا، در هر وعده استفاده شود.

 

- روز اول: آش جو + 15 عدد آلو بخارا در هر وعده

 

- روز دوم: آش جو + 50 گرم تمر هندی در هر وعده

 

- روز سوم: آش جو + آبغوره

 

 

رژیم غذایی روز چهارم به این شکل باشد:

 

صبحانه: آش جو ( با همان دستور ذکر شده)

 

ناهار: زرشک پلو با مرغ پر روغن زیتون و یک ساعت بعد ناهار یک لیتر دوغ + گل سرخ که از شب قبل در آن خیسانده باشیم.

 

شام: جوجه کبوتر یا گنجشک که با روغن کنجد یا زیتون پخته شده باشد.

 

رژیم غذایی روز پنجم به این شکل باشد:

 

روز پنجم: از 6 صبح هر 40 دقیقه یک لیوان آب سیب و هویج (به نسبت 2 به 1) تا ساعت 1 عصر میل شود. سپس به مدت 6 ساعت چیزی میل نشود.

 

از ساعت 7 عصر هر 15 دقیقه یکبار، 25 سی سی روغن زیتون+ اسانس نعنا 1 قاشق غذا خوری غرغره کرده قورت دهید. بلافاصله 1 قاشق غذا خوری آب لیموی ترش خورده شود.

 

هر بار بعد از خوردن روی شانه راست بخوابید. تا صبح روز بعد چیز دیگری خورده نشود. ممکن است در روز پنجم در حین یا بعد از خوردن ترکیبات ذکر شده دچار استفراغ شوید یا مدفوع سبز رقیق پیدا شود که نشانه دفع مواد زاید است.