جلال محمودزاده با اشاره به واردات بیش از اندازه محصولات کشاورزی اظهار کرد:  در مقاطعی به جای واردات 200 هزار تن شکر مورد نیاز سالانه، بیش از 3 میلیون تن وارد شده است که این امر باعث می‌شود، محصولات کشاورزان روی دست آنها بماند.

وی افزود: برای صادرات سیب در برابر واردات موز با مشکل کاهش تعرفه واردات موز مواجه شدیم، به همین منظور مسئولین مربوطه از وزارت جهاد کشاورزی به کمیسیون کشاورزی دعوت شدند و به آنها اعلام شد که این امر باعث خسارت به تولیدکنندگان می‌شود. 

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: بعد از هشدارهای کمیسیون کشاورزی مجلس، به معاونین وزیر جهاد کشاورزی یعنی آقایان قنبری و آقایی،  تعرفه واردات موز از 5 درصد به 15 درصد تغییر یافت که این امر باعث شد دوباره صادرات سیب رونق نسبی بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی باید بر میزان مشوق‌های صادراتی افزود گفت: این امر باعث افزایش صادرات محصولات کشاورزی و تنظیم بازار به نفع کشاورزان و در نهایت مصرف کنندگان خواهد بود. 

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به این که هزینه تولید محصولات کشاورزی در کشورمان بالاست، گفت: این هزینه‌ها باید کاهش یابد که از طریق اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان می‌توانیم نرخ تولیدات این بخش را کاهش دهیم.

محمودزاده تاکید کرد: در محصولاتی که نیاز کشور از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود، دیگر نباید واردات داشت، تا تولیدات کشاورزان دچار مشکل نشود.

وی گفت: پول خرید تضمینی کشاورزان نیز در سال جاری با تاخیر پرداخت شد، که این امر نیز از موضوعاتی بود که به معاونین جهاد کشاورزی گوشزد شد، تا برای اصلاح آن اقدام کنند. 

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: در صورتی که برای احقاق حقوق مصرف کنندگان قصد واردات محصولات کشاورزی وجود دارد باید این امر به صورت کنترل شده باشد.

محمودزاده در ادامه صحبت‌های خود گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران وظیفه تنظیم بازار کالاهای اساسی را بر عهده دارد اما در 2 سال گذشته که این سازمان زیر نظر جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار و صادرات و واردات عمل کرده، کارنامه موفقی نداشته است. 

هشدار مجلس به دولت در باره رانت موجود در شرکت بازارگانی دولتی

وی گفت: تعدادی از مشاوران مربوطه در ریاست جمهوری و تعدادی از کارشناسان دیگر اخطارهایی به شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص انتصابات و استفاده از مدیران غیرتوانمند دادند. نمایندگان مجلس نیز به  وزیر جهاد کشاورزی در خصوص عدم استفاده از مدیران توانمند و وجود رانت در شرکت بازرگانی دولتی ایران هشدار داده اند. 

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: به خاطر بررسی برنامه ششم و بودجه هنوز فرصت نشده که  این سوالات ما از وزارت جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مطرح شود، اما این سوالات مطرح خواهد شد و وزیر باید در این ارتباط پاسخگو باشد و بتواند نمایندگان را قانع کند. 

محمودزاده گفت: مستنداتی نیز در این خصوص وجود دارد که آنها را به وزیر کشاورزی ارائه می‌دهیم. 

وی یادآور شد: باتوجه به حساسیت موجود در درآمد و هزینه‌های شرکت بازرگانی دولتی باید از افرادی در این شرکت استفاده شود که از سلامت مالی بیشتری برخوردارند، تا مشکلی پیش نیاید. 

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: سوال کتبی خود را براساس ابزارهای قانونی نمایندگان مجلس، از وزیر محترم جهاد کشاورزی درباره شرکت بازرگانی دولتی ایران مطرح کرده‌ایم. 

محمودزاده ادامه داد: برکناری احتمالی علی قنبری از شرکت بازرگانی دولتی ایران بستگی به نظر وزیر جهاد کشاورزی دارد و ما وظیفه نظارتی خود را انجام و هشدار و نقطه‌نظرهای لازم را به وزیر جهاد کشاورزی می‌دهیم اما ایشان خود باید اقدام کنند. 

وی افزود: در صورتی که وزیر جهاد کشاورزی اقدامات لازم را انجام نداد، خودش و وزارتخانه وی به چالش کشیده خواهد شد و آقای حجتی در این خصوص باید تصمیم درست را بگیرد.