محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در پنجمین کنگره مشترک بین‌المللی قلب و عروق ایران در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی عروقی در جهان اولین علت مرگ‌ومیر را تشکیل می‌دهند، گفت: بیماری عروق کرونر در بین بیماری‌های قلب و عروقی بسیار بااهمیت است و از 17.5 مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، 7.4 فوت مرتبط با عروق کرونر بوده و در کشورهای در حال توسعه سه‌چهارم مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی مربوط به عروق کرونر است.

 

وی ادامه داد: در کشور ما اولین علت مرگ‌ومیر مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی بوده و 46 درصد مرگ‌ها را تشکیل می‌دهد. در بین بیماری‌های قلبی عروقی سکته حاد قلبی مهمترین علت مرگ شناخته شده و 20 درصد مرگ‌ها و به عبارتی 50 تا 60 هزار سکته حاد قلبی منجر به فوت در هر سال داریم.

 

آقاجانی با اشاره به اقدامات مهم دولت یازدهم در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: تأمین نیروی انسانی متخصص حدود 600 نفر برای خدمت‌رسانی به مردم به خصوص در مناطق محروم موجب افزایش ارتقا سلامت مردم و دسترسی آن‌ها به پزشکان قلب بوده است.

 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات دولت یازدهم بهبود و تأمین تجهیزات مورد نیاز بیماری‌های قلبی عروقی بوده، افزود: در دولت یازدهم و در قالب طرح تحول سلامت، بخش‌های مختلف آنژیوگرافی اتاق عمل و آی‌سی‌یو جراحی قلب باز به خصوص در نقاطی از کشور که این امکانات وجود نداشت، راه‌اندازی شدند.

 

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش یک دهمی هزینه جراحی قلب باز و آنژیوپلاستی در قالب طرح تحول سلامت عنوان کرد: قبل از دولت یازدهم، هزینه جراحی قلب باز حدود پنج میلیون تومان بود، اما اکنون این میزان به 500 هزار تومان رسیده که منجر به حفاظت مالی مردم و دسترسی آن‌ها به خدمات قلبی عروقی بوده و به اقتصاد خانواده‌ها کمک زیادی می‌کند.