آزیتا آذرکیوان با اشاره به اینکه آهن یکی از عناصر ضروری برای ساخت پروتئینی به‌نام هموگلوبین است که نقش اکسیژن رسانی به بافت‌ها را به‌عهده دارد، اظهار داشت: نبود آهن در مغز استخوان ساخت گلبول قرمز را مشکل می‌کند و در واقع آهن عنصری است که در ساخت آنزیم‌هایی که برای سلامت سیستم عصبی و عضلات لازم است، شرکت می‌کند.

وی با تأکید بر این نکته که هرجا سرعت رشد بالا باشد، نیاز به آهن نیز افزایش می‌یابد، عنوان کرد: در چند سال اول پس از تولد ــ چند سال اول مدرسه ــ هنگام دبیرستان که فرد با جهش رشدی در قد و وزن مواجه است، در دوران بارداری و شیردهی و نیز دوره‌های باروری که به‌شکل دوره‌های ماهیانه تجربه می‌شود، میزان آهن در بدن افت می‌کند.

این فوق‌تخصص خون و آنکلوژی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نیاز به آهن در دوره سالمندی و یائسگی خانم‌ها، چه تفاوتی با آقایان دارد، اذعان داشت: با توجه به این‌که خانم‌های یائسه و سالمند دوره‌های ماهیانه ندارند، از این جهت خیلی با آقایان فرقی ندارند.

وی یادآور شد: اگر یک آقا در سن بلوغ با کم‌خونی فقر آهن مراجعه کند، عامل فقر آهن در او باید بررسی شود. اگر مشکل گوارشی، همورویید، و زخم معده دارد، که درمان صورت پذیرد و اگر این مشکلات را ندارد، مکمل آهن دریافت کند.

آذرکیوان شایع‌ترین دلیل کم‌خونی ارثی را تالاسمی مینور عنوان و تصریح کرد: بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، اطلاعی از موضوع ندارند و بعد از انجام آزمایش و پایین بودن مقدار هموگلوبین متوجه می‌شوند. نیاز عمده این افراد به مکمل گروه B است.

وی با تأکید بر اینکه کم‌خونی فقر آهن شایع‌ترین کم‌خونی اکتسابی به شمار می‌آید، گفت: این‌گونه افراد بی‌حسی، بی‌حالی، گزگز اندام‌ها، ضعف، سرگیجه و هنگام فعالیت تپش قلب دارند، همچنین خستگی زودرس، درد قفسه سینه هنگام فعالیت، سردی اندام‌ها، رنگ‌پریدگی، رنگ‌پریدگی بیشتر ناخن و مخاط‌ها را می‌توان به‌عنوان علائم این بیماری ذکر کرد.

آذرکیوان افزود: در حالی که کج‌خلق‌وخویی، عصبی شدن، کاهش قدرت تمرکز در کودکان، خشکی دست و شکنندگی ناخن‌ها و ریزش مو علائم تخصصی فقر آهن است.

این فوق‌تخصص خون و آنکلوژی همچنین خاطرنشان کرد: سردی دست‌ها ممکن است ناشی از کم‌خونی و یا افت فشار خون باشد؛ گاه به‌علت اشکالات عروقی، در سرما انقباض عروقی ایجاد می‌شود که باعث سرد شدن اندام انتهایی می‌شود.