فرد افسرده همواره احساس ناراحتی می کند در صورتی که هیچ دلیلی برای این احساس خود ندارد. فرد دارای احساس اعتماد به نفس پایین است و هیچ انرژی و انگیزه ای برای انجام کارهایش حتی کارهای روزمره خود ندارد. افسردگی نیز مانند بقیه بیماری ها قابل درمان است و فرد باید با کمک افراد دیگر و اطرافیان و پزشک خود را درمان کند. درمان افسردگی موجب بازگشت به وضعیت روحی بهتر و پایدارتر می کند.

چگونه بر افسردگی غلبه کنیم؟

depression

با احساساتتان ارتباط برقرار کنید

فرد افسرده زمانی در حالت خوشحالی و زمانی کاملا بی انرژی است. احساسات او کاملا دوره ای هستند. حال اگر این فرد با احساساتش ارتباط برقرار کند و به نوعی احساساتش را بشناسد زمانی که احساس غم و بی انرژی بودن می کند می تواند بفهمد که علت این امر چیست و از طرفی می داند که این احساسات زودگذر و رفع شدنی هستند بنابراین کنار آمدن با این حالات برایش امکان پذیرتر و راحت تر می شود.

به سمت انرژی های مثبت بروید

اگر اطراف شما را افراد انرژی منفی و بدبین پر کرده اند احتمالا شما نیز مانند ان ها خواهید شد. اگر احساس افسردگی می کنید سعی کنید که با افراد مثبت اندیش و پرانرژی در ارتباط باشید تا از انرژی ان ها شما نیز بهره برده و مانند آن ها با انگیزه و پر انرژی شوید.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید:برای مبارزه با افسردگی چه غذا هایی بخوریم؟

محیط تان را تغییر دهید

زمانی که فرد افسرده می شود با دیدن خیلی از اشیای اطراف آزرده خاطر می شود و سعی می کند که خاطرات بد را به یاد بیاورد. بنابراین با تغییرات حتی جزئی در محیط اطرافتان مثلا یک تغییر دکوراسیون کوچک و اضافه کردن نور بیشتر به محیط تان می توانید حال روحی تان را بهتر کنید.

خواب کافی داشته باشید

خواب کافی در شب بهترین راه برای داشتن جسم و روحی سالم است. اگر خواب شما کیفیت کافی را نداشته باشد انرژی لازم برای کارهای روزمره را نخواهید داشت. قبل از خواب کارهای استرس زا و ورزش سنگین نکنید و محیط خوابتان را تاریک و دور از سروصدا انتخاب کنید. از مصرف الکل و کافئین قبل از خواب اجتناب کرده و اگر می توانید دوش بگیرید. برای یک خواب راحت نیاز به بدنی خسته و ذهنی آرام دارید.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید:شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین عوامل بروز افسردگی و اضطراب است!

در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید

اگر احساس افسردگی می کنید لازم است که از تنهایی و انزوا در آمده و به سمت فعالیت های اجتماعی بروید. سعی کنید که با دوستان و اقوام نزدیکتان ارتباط داشته باشید البته نه به صورت آنلاین بلکه به دیدن آن ها بروید و در جمع های خودمانی شرکت کنید. لزومی ندارد که ان ها از مشکل شما سر در بیاورند بلکه همین که در کنار آن ها سرگرم باشید و مشکلاتتان را فراموش کنید کافی است. به سینما و موزه و تئاتر بروید و وعده های غذایی تان را با افرادی که دوستشان دارید میل کنید و سعی کنید که کمتر تنها بمانید.

پیاده روی

پیاده روی کنید

ورزش کردن برای سلامتی بسیار حیاتی است. ورزش باعث افزایش سطح هورمون اندروفین و ایجاد احساس شادی می شود. به پیاده روی بروید و به گل ها و آسمان و زیبایی های طبیعت نگاه کنید. شاید کمی خنده دار به نظر برسد ولی یک درخت را بغل کنید و خواهید دید که احساس می کنید که تمام مشکلاتتان را به درخت منتقل کرده اید.

ماساژ درمانی

ماساز راه خوبی برای ریلکس شدن است. در مراکزی که ماساژ درمانی انجام می دهند تکنیک هایی وجود دارد که برای افراد افسرده بسیار مناسب اسست. حتی اگر این مراکز در اطراف شما وجود ندارد از یکی از دوستانتان بخواهید که شما را ماساژ دهد و بدنتان را ریلکس کنید.

افکار مثبت

افکارتان را بنویسید

قلم به دست بگیرید و شروع به نوشتن افکارتان کنید. نوشتن افکار راه مناسبی برای خروج آن ها از ذهن شما است. نقاشی کنید و از رنگ های شاد استفاده کنید. نیازی نیست که خیلی خوش خط بنویسید ولی حتما هر چه که شما را آزار می دهد را به زبان بیاورید و از ذهن تان بیرون کنید. اگر دوستی دارید که شما را قضاوت نمی کند از او بخواهید که به حرف های تان گوش کند.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید: خطرات داروهای ضد افسردگی بیشتر از خود افسردگی است

با دوستانتان در ارتباط باشید

به دیدن دوستانتان بروید و با ان ها دردودل کنید. ولی از ان ها بخواهید که شما را قضاوت نکنند و یا مشاوره ندهند مگر این که خودتان از او بخواهید. اگر حتی دوست ندارید که با کسی صحبت کنید باز هم به دیدار اطرافیان و دوستانتان بروید تا از انزوا و تنهایی در بیایید و در کنار آن ها لحظه های شادی را سپری کنید.

laugh

فیلم های خنده دار ببینید

شما به راحتی با خندیدن می توانید مغزتان را فریب دهید. با دیدن یک فیلم خنده دار و یا خواندن یک کتاب جالب می توانید به ذهنتان احساس خوشحالی را القا کنید. با تکرار خنده ها شادی را به مغزتان تلقین کرده و مغز باور می کند که شما شاد هستید و هورمون سروتونین ترشح می شود.

غذاهای سالم بخورید

افسردگی می تواند رژیم غذایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. گاهی افسردگی می تواند موجب خوردن بیش از حد و گاهی هم موجب کم اشتهایی می شود. رژیم غذایی خاصی برای افراد افسرده وجود ندارد. فقط آگاه بودن از میزان خوردن و نوع تغذیه تان روش خوبی به شمار می اید. غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی سالمون و تن و همچینین غذاهای سرشار از فولیک اسید مانند اسفناج رژیم خوبی برای درمان افسردگی به شمار می آید.