کولون یا روده بزرگ عملکردهای زیر را انجام می‌کند:

گوارش

انتقال مواد مغذی به سلول‌های بدن

پردازش ضایعات غذایی و حذف آن‌ها از بدن

حذف مواد سمی جذب شده از طریق ریه‌ها و پوست

نگهداری باکتری‌های مفید

نکاتی برای داشتن یک  روده بزرگ یا کولون سالم

بیش‌تر آدم‌ها می‌دانند خوردن فیبر بیش‌تر گام مهمی در تقویت سلامت کولون ( روده بزرگ ) است. فیبر مواد زائد را در کولون به جلو فشار می‌دهد، و به آرامی مواد مضر را با آن همراه می‌کند. فیبر هضم نمی‌شود، و به همین دلیل سبب تخلیه‌ی کولون می‌شود. خوراکی‌های سرشار از فیبر، راهبردی عالی برای حفظ پاکیزگی کولون و خالی کردن آن از مواد سمی هستند.

برای آن‌که کولون‌تان را پاکیزه و سالم نگهدارید، سعی کنید هر روز ۲۰ الی ۳۵ گرم فیبر مصرف کنید (زنان بیش‌تر از مردان به آن نیاز دارند). یکی از بهترین روش‌ها خوردن میوه و سبزیجات بیش‌تر است. هم‌چنین غلات کامل بیش‌تری به رژیم‌تان اضافه کنید، و خوراکی‌های فرآوری شده را حذف کنید. مطمئن شوید همزمان با افزایش مصرف فیبر، مقدار زیادی آب می‌خورید، زیرا آب به بهبود عملکرد فیبر کمک می‌کند. در حقیقت، آب معمولی برای تمام عملکردهای بدن مفید است.

در زیر برخی از خوراکی‌های سرشار از فیبر را می‌بینید:

تخم کتان

غلات کامل

آووکادو

لوبیا

توت‌فرنگی

فیبر اسفرزه

 

خوراکی‌های تخمیرشده

هر چه فیبر بیش‌تری بخوریم، مواد زائد سریع‌تر در مجرای گوارشی حرکت می‌کنند. اگر خوراکی‌هایی می‌خورید که سرشار از فیبر نیستند، مانند آرد سفید، پنیر، برنج سفید و سیب‌زمینی‌های سرخ شده، باید مقدار مصرف فیبرتان را افزایش دهید.

مصرف بیش‌تر خوراکی‌های تخمیرشده که حاوی باکتری‌های مفید فلورای روده هستند روش خوبی است. بدون فلورای روده، مواد سمی و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در سیستم گوارش‌تان باقی می‌مانند. فلورای روده به سلول‌های کولون انرژی می‌دهد کارشان را انجام دهند. این خوراکی‌ها شامل ماست، کلم‌ترش، میسو، و چای کامبوچا هستند.

یک سیستم گوارش کند یا تنبل می‌تواند سبب مشکلات شدیدی برای سلامتی شود. فکر کنید کولون شما یک لوله است. اگر مسدود شود، مواد زائد شما ممکن است در بدن‌تان انباشته شوند. به همین دلیل است که محافظت از کولون اهمیت زیادی دارد.

پاک‌کننده‌ی کولون سیب و عسل

عسل منبع خوبی از کربوهیدرات‌ها است که قوت و انرژی بدن را تامین می‌کنند. هم‌چنین سطح قند خون بدن را حفظ می‌کند. این نوشیدنی پاک‌کننده‌ی کولون را امتحان کنید:

۱ عدد سیب

۱ قاشق چایخوری عسل خالص

۱ فنجان آب

۱ قاشق غذاخوری دانه‌های چیا

۱ قاشق غذاخوری تخم کتان آسیاب شده

به جز دانه‌های چیا ، تمام مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. محتویات مخلوط‌کن را در یک لیوان بریزید  و دانه‌های چیا را با آن مخلوط کنید تا وقتی که دانه‌های چیا منبسط شوند، که تقریبا ۵ دقیقه طول می‌کشد. سپس میل کنید.

اگر سایر محصولات پاک‌کننده و سم‌زدای کولون را مصرف می‌کنید، مطمئن شوید موارد زیر را انجام می‌دهند:

دفع مواد زائد قدیمی

کمک به حذف فلزات سنگین و بقایای دارویی

تقویت ماهیچه‌ی کولون

ترمیم آسیب یا التهاب کولون

بازسازی و تجدید ذخیره‌ی باکتری‌های مفید

ورزش

دویدن سریع، که سبب افزایش جریان خون در بدن می‌شود، باعث می‌شود اکسیژن بیش‌تری به کولون‌تان برسد. این راهبرد ساده کمک می‌کند سرطان روده و سایر بیماری‌ها را از خود برانید. هم‌چنین می‌توانید ورزش‌های سبکی چون حرکات کششی و/یا یوگا انجام دید.

فراتر از رژیم غذایی

اگر برای تقویت سلامت کولون خود به دنبال محصولی غیر از میوه‌ها، سبزیجات و غلات هستید، متخصصان فرمول‌هایی با استفاده از تمام گیاهان دارویی ارگانیک از جمله کیپ آلوئه، ریشه‌ی زنجبیل، سنا، ارجنگ، پوست ریشه‌ی زرشک، فلفل قرمز تازه، و رازیانه را پیشنهاد می‌کنند. این محصولات می‌توانند زمان عبور مواد زائد را در کولون کاهش دهند.

مثل هر چیز دیگری در زندگی، هیچ درمان کلی یا جادویی وجود ندارد که بتواند مشکلات کولون‌تان را حل کند. شاید بهتر باشد این پیشنهادات را امتحان کنید. یادتان باشد اگر در مورد اثرات منفی آن‌ها نگران هستید، با پزشک‌تان مشورت کنید.