غلامرضا پورحیدری رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران، با توجه به جاری شدن سیل در شهرهای گوناگون در سطح کشور و همینطور وضعیت ریزگردها در استان خوزستان و مشکلاتی که بوجود آمده است، نظر خود را درباره مدیریت بحران در این حوادث اظهار داشت.

پورحیدی، گفت: درباره موضوع مدیریت بحران در کشور، باید اذعان داشت که در سال‌های گذشته، پیشرفت قابل توجهی در این حوزه نداشته‌ایم، دلیل آن هم عبارت است از عدم توجه به رفع مشکلات ساختاری در مدیریت بحران کلان کشوری که بارها و به شکل‌های مختلف از سوی انجمن ابراز شده است. 

 

افزایش تجهیزات امدادی در کنار کاهش تعهد کاری

رئیس انجمن علمی مدیریت بحران، تصریح کرد: گرچه در یک دهه گذشته، تجهیزات امدادی در کشور قدری بهبود پیدا کرده است اما به موازات آن، از تعهد کاری کاسته شده است که در مجموع شاهد پیشرفت میدانی در مدیریت حوادث نبوده‌ایم و تا این اشکالات ساختاری، به‌طور ریشه‌ای و با وضع قوانین مناسب برطرف نشود،  میزان کارایی موجود افزایش نخواهد یافت.

 

انجام مطالعات لازم و ترسیم نقشه مخاطرات، در کشور ما جایگاهی ندارد

رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران، افزود: متاسفانه برخورد با حوادث همچنان براساس رویه‌های کهنه یعنی مقابله نسبی با حوادث به وجود آمده، صورت می‌گیرد و مدیریت ریسک به معنای تعبیه ساختارهای مدیریتی، انجام مطالعات لازم و ترسیم نقشه مخاطرات و تهدیدات در هر منطقه، استان، شهر و روستا، در کشور ما جایگاهی ندارد و بنابراین مرتباً با حوادث پیش‌بینی نشده، روبرو می‌شویم.

 

عدم وجود متولی توانمند و مقتدر در حوزه مدیریت بحران در کشور

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، عدم وجود متولی توانمند و مقتدر در حوزه مدیریت بحران در کشور، سبب شده است که مخاطرات پیش‌بینی نشده و به تبع آن اقدامات پیشگیرانه لازم، طراحی و اجرا نشوند و آنچه فعلاً در جریان است، یک سری اقدامات مقابله‌ای با آمادگی‌های پراکنده و محدود است، که طبعاً تاثیر بسیار محدود در کاهش خسارات ناشی از مخاطرات را دارد.

پورحیدری، با بیان اینکه متاسفانه هنوز غفلت موجود در زمینه حوادث و بحران‌های متعدد در کشور، برطرف نشده‌ است، درباره راه حل اساسی در مدیریت بحران‌ها و حوادث در کشور، گفت:  

گرچه، مدیریت حوادث و بحران‌ها در کشور تنها مشکل اساسی موجود نیست که در سایه شوم سیاست‌زدگی و عدم توجه به مشکلات کلی و ریشه‌ای کشور، از بی توجهی عمیق رنج می‌برد.

 این استاد دانشگاه گفت: جدای از این عمومیت، تمرکز در ساختار مدیریت بحران و عرصه‌های مرتبط و استقلال بخشیدن به این حوزه مهم مدیریتی در کشور که بارها مورد تاکید قرار گرفته است، یک ضرورت است؛ بخشی از دلایل ریشه‌ای و راه حل‌های پیشنهادی در کتاب تاب‌آوری بحران: الزامی ملی، منتشر شده و در دسترس خبرگزاری‌ها نیز قرار گرفته است.