همزمان با افزایش تأثیر کانون های ایجاد گرد و غبار و تشدید این پدیده در جنوب کشور، شاهد افزایش رطوبت هوای در استانهای جنوبی هستیم که این دو در کنار هم مشکل جدیدی را برای تأسیسات برقی جنوب ایران ایجاد کرده اند که از این مشکل می توان با عنوان "گرد و غبار خیس" یاد کرد.

روز گذشته 11 کلانشهر استان خوزستان ابتدا با قطعی گسترده برق و به تبع آن، به دلیل عدم وجود تأمین کننده های برق اضطراری در تصفیه خانه آب شرب، با قطعی گسترده آب مواجه شدند. با خارج شدن بیش از یکهزار و 400 مگاوات برق از مدار مصرف، 5 نیروگاه در جنوب کشور مجبور به خارج شدن از مدار بهره برداری شدند.

«حمید چیت چیان» وزیر نیروی کشورمان شب گذشته در خصوص دلیل به وجود آمدن این مشکلات گفت: اگر رطوبت به تنهایی وجود داشته باشد هیچ مشکلی برای تاسیسات برق بروز نمی‌کند چراکه در زیر بارش‌های سنگین شدید باران نیز صنعت برق کار خودش را انجام می‌دهد. اگر گرد و غبار به تنهایی باشد و رطوبتی نیز وجود نداشته باشد و به صورت خشک روی تاسیسات، پست‌ها و خطوط بنشیند، برطرف می‌شود و باز هم مشکلی نخواهد بود. مشکل زمانی بروز خواهد کرد که همزمان هم گرد و خاک هست هم رطوبت، در این صورت گرد و خاک‌هایی که روی تاسیسات نشسته، درون خود املاحی داشته و رطوبت نیز اضافه می‌شود و گل‌آلود می‌شود که مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

وزیر نیرو از بروز این اتفاق به عنوان یک پدیده جدید و پیش بینی نشده‌ نام برد و گفت: مقرر شد تا با پرداخت 100 میلیارد تومان اعتبار جهت خرید تجهیزات، زنجیر مقره ها، پوشش عایقی پست‌ها و خرید 15 سامانه مقره شوی اقدام شود تا در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم.