محمدباقر قالیباف پیش از ظهر امروز طی سخنانی در جمع مراسم پرشور یوم‌الله 22 بهمن اصفهان، ضمن تبریک 222 بهمن اظهار کرد: مردم اصفهان بیشترین هزینه را در عرصه‌های دفاع از انقلاب تقدیم اسلام و انقلاب کردند، مخصوصاً در دوران دفاع مقدس نقطه‌ای از جبهه از جنوب گرفته تا شمال غرب را نمی‌توان یافت که جای پای شهدای این استان در آنجا نباشد و خونی از فرزندان این استان در این جبهه‌ها نریخته باشد؛ همچنین مکانی در جبهه‌های دفاع مقدس نیست که رشادت‌های سرداران بزرگی همچون شهید خرازی، کاظمی، حبیب‌اللهی و ... را ندیده باشد.

وی با عرض شهادت فاطمه زهرا(س) به محبان اهل‌البیت افزود: ما در سال‌های 55 و 56 و قبل از آن هرگز فکر نمی‌کردیم با شرایط آن زمان بتوانیم در 22 بهمن سال 57 رژیم تا بن دندان مسلح پهلوی که تحت حمایت قدرت‌های شرق و غرب نیز بود را از بین ببریم.

سخنران مراسم راهپیمایی 22 بهمن تصریح کرد: اما بدون حمایت‌های شرق و غرب دیدیم حضرت امام (ره) که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت، در کنار شهدا و با اراده آهنین و توکل بر خدا انقلابی را به پیروزی رساندند که خارج از تصور همه تحلیل‌گران آن زمان بود.

* ایمان امام و امت به راه خود انقلاب را به پیروزی رساند

وی ادامه داد: ایشان دشمن تا بن دندان مسلح را در حوزه استبداد داخلی و استکبار جهانی از پا در آوردند؛ آن هم در آن زمانی که هیچ حرکت سیاسی و اقدام امنیتی و نظامی خارج از اراده شرق و غرب در این کره خاکی اتفاق نمی‌افتاد، اما انقلاب در چنین شرایط سختی به پیروزی رسید.

قالیباف عنوان کرد: البته امروز پاسخ روشنی برای این پیروزی داریم چرا که امام(ره) و ملت در کنار یکدیگر به راه خودشان ایمان داشتند که این راه منطبق بر سنت‌های الهی است؛ جامعه‌ای که در مسیر سنت‌های الهی حرکت کند، با وجود سختی‌ها به پیروزی می‌رسد چرا که این وعده الهی است.

وی با بیان اینکه امام بزرگوار ما و این ملت به خدا ایمان داشتند و باورشان بود که عزت و ذلت دست خداوند است، تصریح کرد: حرکت در این راه و این ایمان به خدا اراده ملت را قوی کرده بود و آن‌ها را در این مسیر مقاوم کرده بود؛ آن‌ها از تهدیدها و اضافه‌گویی‌های رژیم شاه ملعون، تهدید ساواک، آمریکا و خطر توده، جریان کمونیسم و شوروی آن روز نمی‌ترسیدند.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: افراد سست عنصری در دانشگاه و حوزه هم بودند که به امام راحل می‌گفتند با کدام امکان می‌خواهید با این رژیم تا بن دندان مسلح مبارزه کنید و این راه محکوم به شکست است اما حرف امام این بود که در راه خدا و با این ملت می‌ایستیم.

وی با تاکید بر اینکه امام (ره)و امت هرگز تردید در خود راه ندادند، گفت: از این رو انقلاب در کمترین زمان ممکن به پیروزی رسید و نتیجه آن این معجزه بزرگ بود.

* نتیجه معجزه بزرگ در قرن دین‌زدایی و معنویت‌زدایی پیروزی انقلاب بود

قالیباف ادامه داد: در قرنی که گذشت و انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، قرن دین‌زدایی بود تا مردم را از معنویت دور کنند و درست در جایی که دین‌گریزی را در جوامع تبلیغ می‌کردند، انقلاب اسلامی به نام دین و در سایه دین مبین اسلام شکل گرفت و پیوند بین دین و سیاست اتفاق افتاد و نظام ولایی به جای نظام طاغوتی در این کشور مستقر شد؛ این معجزه الهی بود که برکت این باور و نداشتن تردید در مسیر الهی محقق شود.

وی با بیان اینکه انقلاب ما یک هدف بزرگ هم داشت، بیان کرد:  وقتی به کلام حضرت امام (ره) نگاه می‌کنیم، درک می‌کنیم که یکی از مهم‌ترین وظایف و اهداف و آرمان‌های نظام اسلامی که دین در آن مستقر شده است، این بوده است که بتواند آسایش، آرامش و رفاه جامعه را در سایه نظام اسلامی و به دور از هر طبقه‌بندی و گرایشی فراهم کند.

شهردار تهران و سخنران راهپیمایی 22 بهمن اصفهان مطرح کرد:  این هدف مادی انقلاب اسلامی بوده است و هست و در کنار آن هدف معنوی انقلاب اسلامی این بوده است که رستگاری اخروی این مردم را فراهم کرده و شرایط بندگی خداوند را در جامعه مهیا کند.

وی عنوان داشت: این آرمان انقلاب، امام و شهدا و خواسته امروز مقام معظم رهبری است که ذره‌ای نباید از این خواسته و هدف عقب‌نشینی کنیم؛ ما در این مسیر سختی‌هایی پیشرو داشته‌ایم و خواهیم داشت و دشمنانی که در این کشور منافع داشته و کشورهایی که رژیم شاهنشاهی را به عنوان ژاندارم منطقه داشته‌اند، حتماً برای انقلاب و کشور مزاحمت و تهدید ایجاد کرده و تلاش خواهند کرد که ضربه بزنند.

قالیباف در ادامه به حوادث کردستان در اول انقلاب پرداخت و بیان کرد: حوادث کردستان و در رأس آن تهدید نظامی و سپس حمله نظامی، تحریم اقتصادی و تهاجم فرهنگی را دیدیم؛ با توجه به اینکه دشمنان ما هر روز در تلاش هستند و لحظه‌ای در برخورد با انقلاب اسلامی کوتاه نمی‌آیند، وظیفه ما این است که با عنصر مبارزه و استکبارستیزی در مقابل آن‌ها بایستیم و همین‌طور که در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس به خودمان تردید راه ندادیم، هیچ وقت دچار تردید نشویم.

* برخی افراد که نسبت به باورهای انقلاب دچار تردید شدند، مقابل مشکلات وا دادند

وی تاکید کرد: در همین دورانی که از انقلاب گذشته است، افراد و مسؤولانی در همه مقاطع در جامعه ما بوده‌اند که نسبت به این باورهای انقلاب دچار شک و تردید بودند؛ همان‌ها نیز در مقابل قدرت‌ها و مشکلات وادادگی پیدا کرده بودند، همان‌طور که در دوران دفاع مقدس بنی صدر را داشتیم که هیچ اعتقادی به مبارزه نداشته است.

شهردار تهران با اشاره به دوران نهضت آزادی گفت: در مقاطع مختلف افرادی که شاید سابقه انقلابی‌گری هم داشته‌اند را دیده‌ایم که در مسیر به هر دلیلی از گذشته خودشان پشیمان شده‌اند؛ بنابراین باید به طور جد توجه کنیم که خلل و تردیدی در راه و اراده خودمان و تحقق نصرت الهی به خودمان راه ندهیم.

وی خاطر نشان ساخت: خطاب به خودم به عنوان یک تذکر و به همه مسؤولان در همه سطوح عرض می‌کنم که بدانیم امروز در هر کجا هستیم؛ امانت‌دار این مردم، امت اسلامی و شهدا و سرباز ولایت هستیم.

قالیباف ابراز کرد: باید بدانیم اگر مجاهدت این مردم و پیوند عمیق بین امت و امام (ره) نبود، هرگز چنین فرصت‌هایی برای ما و امثال ما پیدا نمی‌شد؛ امروز اگر این فرصت فراهم شده است، مکلف هستیم یک نظام کارآمد را در همه سطوح در خدمت به این مردم فراهم کنیم.

* مردم نگرانند مسؤولان ‌ضعف ‌خود را به گردن دشمن بیندازند

وی عنوان داشت: مهم‌ترین وظیفه در حوزه اجرایی نظام اسلامی در تمامی سطوح این است که در گام اول هدف انقلاب برای برقراری آسایش، آرامش، رفاه و توجه به عدالت اجتماعی را در اولویت کاری قرار دهیم؛ نباید با ضعف در مدیریت و ناکارآمدی، تنبلی در کار و وقت نگذاشتن، بی‌تدبیری در کارها باعث شویم به جامعه ما آسیب وارد شود.

شهردار تهران و سخنران راهپیمایی 22 بهمن اصفهان در ادامه تاکید کرد: در اینکه دشمنان ما با ما کنار نخواهند آمد و همیشه در کمین ضربه زدن به ما هستند تردیدی نیست؛ در رأس آن آمریکای مستکبر و رژیم صهیونیستی همیشه برای ما توطئه خواهند کرد و ملت ما نیز نشان داده‌اند همیشه در این عرصه ایستاده است و هزینه‌های آن را حتی تا مرز اهدای جان و فرزندان خود داده‌اند و این مسیر مبارزه را با  افتخار پیش برده‌اند.

وی با بیان اینکه مردم در جایی از ما مسؤولان نگران هستند که نقص و ضعف خودمان را در خدمت‌رسانی به مردم به گردن دشمن بیاندازیم، تاکید کرد: در این شرایط مردم ما را نمی‌بخشند.

قالیباف تصریح کرد: تردید نکنید اگر در برجام به فرمان و موافقت مقام معظم رهبری با دشمنان همیشگی خودمان مذاکره‌ای انجام دادیم، این نهفته در قدرت دیپلماسی ما نبود، بلکه ریشه در روحیه مبارزه، استکبار ستیزی و در قدرت خون شهدا داشت.

وی افزود: مثل شهدای مظلوم عملیات والفجر مقدماتی و والفجر یک که چند روز در آن رمل‌ها و گرما، در تشنگی از آن‌ها خون رفت تا به شهادت رسیدند؛ این قدرت جمع شد و به‌جایی رسید که 5 +1 از ناعلاجی سر تعظیم در مقابل عظمت این ملت فرو آورد و این به برکت انقلاب و مبارزه است نه به برکت گفتگو که البته گفت‌وگو یک ابزار است.

شهردار تهران اظهار کرد: حرف ما این است که مذاکره هم نوعی مبارزه است، اگر کسی ساده‌اندیشی کرد و در مقابل دشمن وادادگی داد که دشمن دلسوز ما شده است، این یک سراب بیشتر نیست؛ چطور در حوزه امنیت با همین رویکرد انقلابی و انقلابی‌گری، فرزندان این جامعه توانسته‌اند امنیت را در حوزه داخلی و منطقه‌ای برقرار کنند.

وی متذکر شد: امروز ترکیه به عنوان عضو ناتو که قدرت اقتصادی، نظامی و امنیتی دارد و با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه ایفای نقش می‌کند، اما کشور ناامنی شده که در آن کودتا اتفاق می‌افتد؛ امروز نه تنها در خاورمیانه بلکه در قلب اروپا و آمریکا همه ناامنی است، اما کشور ما به برکت انقلاب و نظام اسلامی با تکیه بر توان کارآمدی فرهنگ و اندیشه انقلابی و تداوم راه امام و شهدا و تدابیر داهیانه مقام معظم رهبری در جایی که حتی نقاط امن دنیا خارج از خاورمیانه ناامن هستند، کشور امنی است و این به برکت انقلابی‌گری و زحمات عزیزانی است که در این کار اراده دارند.

قالیباف ادامه داد: سؤال اینجا است که حال چرا نمی‌توانیم بگوییم این متعلق به یک دولت است؟ مجموعه دولت‌ها در حوزه اجرایی چرا نتوانستند مشکل اقتصادی کشور را حل کنند؟ چرا باید در این چالش باقی بمانیم؟ مهم‌ترین اشکال در این است که اول باید به مسیر انقلابی، کار و تلاش ایمان داشته باشیم و باور ما به خدا باشد که این مسیر، مسیر الهی است.

وی به نکته‌ای از بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند که عقلانیت و تدبیر لازم است و باید آن را داشته باشیم، اما اگر در این عقلانیت و تدبیر به دشمنان امید داشته باشیم، به سمت آن‌ها دست دراز کنیم و احساس کنیم آن‌ها می‌توانند مشکلی از ما حل کنند، این یک سراب بیشتر نیست و باید با عقلانیت، کار و تلاش جهادی و با امید به خدا نه امید به فرهنگ امپریالیسم و غرب  تلاش کنیم تا لایحتسب شامل حال ما شود و بتوانیم با کار و تلاش و فعالیت و با تکیه بر مردم پیش رویم.

* با وجود برقراری امنیت و اقتدار نظامی، مشکلات اقتصادی را حل نکرده‌ایم

شهردار تهران و سخنران راهپیمایی 22 بهمن اصفهان خاطرنشان کرد: اگر امروز در کشور ما ناکارآمدی و فساد اداری وجود دارد و کارها به درستی انجام نمی‌شود، اگر امروز با آسیب‌های اجتماعی روبرو هستیم یکی از ریشه‌های جدی آن، این است که ما مردم را در حقیقت و عمل به مشارکت در این عرصه نیاوردیم؛ بلکه دار و دسته‌های خودمان آوردیم.

وی در ادامه اذعان کرد: هر کجا چالش بوده است، مردم پای کار آمده‌اند و آن مشکل را حل کرده‌اند؛ ما اقتصاد را به دست مردم ندادیم بلکه به دوستان، هم‌حزبی‌ها و هم گروهی‌های خودمان دادیم؛ ما به جوانان لایق، شجاع و انقلاب میدان در عرصه اقتصاد ندادیم.

قالیباف افزود: چطور در دوران دفاع مقدس که بسیار دوره سختی بود، بنی صدر مانع حضور مردم در میدان جنگ بود، به طوری که در شش و هفت ماهه اول هر کدام از مردم به میدان جنگ آمدند، گفتند این کار تخصصی است و کار شما نیست! بعد هم به دنبال مذاکره و آتش بس بودند اما وقتی به فرمان امام فرماندهی کل قوا از بنی صدر گرفته شد و امام فرمان دادند، مردم در دفاع مقدس حضور پیدا کردند، در نتیجه شهید خرازی‌ها، همت‌ها، حبیب‌اللهی‌ها و تک تک بسیجیان حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه در اصفهان در یک روز بیش از 350 شهید را تشییع کردیم که این نقش انقلاب است، گفت: امروز در عرصه اقتصاد مردم کجا هستند؟ باید فضا را برای مردم فراهم کنیم.

شهردار تهران و سخنران راهپیمایی 22 بهمن اصفهان عنوان داشت: امیدواریم نیروهای مؤمن به انقلاب و مردم عزیز ما در این چالش بزرگ اقتصادی و در ضعفی که امروز وجود دارد، دست به دست هم دهند.

وی در پایان اظهار کرد: هیچ تردیدی در این ندارم که ظرفیت‌های این کشور خودش به تنهایی با همین رویکرد اقتصاد مقاومتی کافی است و همین‌طور که در حوزه مسایل دفاعی و امنیتی امروز در دنیا افتخار آفرین هستیم، با روحیه انقلابی و انقلابی‌گری و با همراهی این ملت بر مشکلات اقتصادی خودمان در آینده نه چندان دور بلکه در آینده نزدیک فائق خواهیم آمد