ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان‌های بزرگ و تجاری تهران بود که قدمت 53 ساله داشت ولی صبح روز پنجشنبه 30 دی ماه دچار آتش سوزی گسترده شد. از این ساختمان 17 طبقه به‌ عنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می‌شود.

در زیر آخرین روند اقدامات انجام شده را می‌خوانید:

07:30/ سرهنگ رزاقی: تمام مسیرها در تهران باز است و تنها مسیر خیابان جمهوری حد فاصل خیابان فردوسی و خیابان سعدی مسدود است.

07:15/ آواربرداری همچنان ادامه دارد و دستگاه‌ها هرچقدر به طبقات پایین نزدیک می‌شوند حرارت بالاتر می رود، آنچنان که گاهی به جاى آوار، آتش جا‌به‌جا می‌کنند.

07:15/ روز گذشته نشست خبری بررسی آخرین وضعیت حادثه ریزش پلاسکو در محل ستاد مدیریت بحران با حضور علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، مسعود قادی پاشا رئیس پزشکی قانونی استان تهران، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و سخنگوی حادثه پلاسکو، محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی، عابد ملکی شهردار منطقه 12، عباسعلی محمدیان رئیس پلیس آگاهی شهر تهران در محلی جنب ساختمان پلاسکو برگزاری شد.

جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران: ساختمان پلاسکو در زمینی به وسعت 4 هزار و 200 متر مربع در خیابان استانبول و در سال 1337 احداث شده است که در سال 1341 احداث آن پایان یافته است و غریب 57 یا 58 سال از آن می‌گذرد.

این اولین ساختمان اسکلت تمام فلزی شهر تهران بود و حدود 33 هزار متر مربع زیربنا و 570 واحد تولیدی و صنفی در آن وجود داشته است ضمن اینکه حدود 20 هزار متر مربع مساحت مفید کسبی و تجاری داشته و مشتمل بر واحدهای تجاری و انبارهای مربوط به آن بوده است.

این ساختمان با 17 طبقه که 15 طبقه روی همکف و زیرزمین بوده است دچار حریق شده است و نکته قابل توجه این است که در طول شبانه‌روز نیز اعم از کسبه، تولیدکنندگان، کارگران و شهروندان در آن تردد داشته‌اند.

آوار برداری از لایه‌های فوقانی آغاز شد تا ضمن سبک شدن امکان یافتن متوفیان نیز فراهم شود. ضمن اینکه به دلیل حجم زیاد آوار و در هم تنیده شدن امکان پیدا کردن اجساد بسیار سخت است اما تلاش‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

همکاری بسیار خوبی بین دست‌اندرکاران مدیریت بحران پس از حادثه رخ داد و همه از جمله نیروی انتظامی، پلیس راهور، مدیریت شهری و ادارات مختلف همکاری خوبی را داشتند و حدود 300 نفر به طور متوسط در شبانه‌روز خدمات‌رسانی کردند که در بین آنها استاد دانشگاه،‌افراد متخصص فنی، کارگران ماهران تا کارگران عادی حضور دارند.

30 اکیپ هوا برش، 200 کامیون، 11 بیل مکانیکی با ظرفیت 200،400 و 800 استفاده شده است که این روند همچنان ادامه دارد.

قادی پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران: ما از روز پنج‌شنبه به دنبال هماهنگی با معاونت دادستان تیم تشخیص هویت و تعیین علت مرگ را در مرکز آزمایشگاهی کهریزک مستقر کردیم.

تاکنون پیکر 6 تن از شهدا در اختیار ما قرار گرفته است و معاینه تخصصی، ظاهری و در صورت لزوم کالبدشناسی و سم‌شناسی صورت گرفته است و زمان علت فوت و مرگ آن انجام شده است.

با هماهنگی دادستان کار تشخیص هویت صورت می‌‌گیردو قرار شده است از پیکرها نمونه DNA کسب شود و هویت آنها را تا چند روز دیگر اعلام می‌کنیم. ضمن اینکه 15 خانواده مراجعه کردند و نمونه DNA کسب شده است و از 4 خانواده افراد عادی غیر از آتش‌نشان نیز نمونه DNA اخذ شده و کار تطبیق صورت می‌گیرد.

شهریاری معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران: حسب تکلیف قانونی در محل حادثه به عنوان قاضی حضور داشته و هدف و ارائه خدمات قضایی به کسبه و افراد محل بوده است ضمن اینکه اولویت اول خارج کردن افرادی بوده است که احتمال زنده بودن داشته‌اند و اولویت دوم اجساد دیگر بوده است.

اولین شهید بهنام میرزاخانی بود که مصدوم شد و در بیمارستان شهید مطهری حضور داشت و در بامداد روز دوم نیز دو پیکر کشف شد و منتقل شد ضمن اینکه در بامداد امروز با ایجاد کانالی در پاساژ کویتی‌ها اجسادی کشف شده و معاینه دقیق از آنها صورت گرفت و به پزشک قانونی انتقال یافت که بنده شخصا در ساعت 5 صبح به پزشکی قانونی رفتم و آنها را معاینه کردم که آنها دارای فساد نعشی بوده و ضربه خورده بودند و دلالت بر فوت در روز اول را داشتند.

اینکه شایعاتی که مطرح می‌شود با این عنوان که آنها زنده‌ بوده‌اند اینطور نیست و با بررسی‌های صورت گرفته این موضوع تکذیب می‌شود و آنها حیاتی نداشته‌اند.

خدمات قضایی در خصوص مالکان داشتیم که عده‌ای قصد جابجایی اموال را داشتند که تا جایی که امکان بود مجوز دادیم و از مالکان تقاضا داریم که حوصله بیشتری به خرج بدهند و اولویت اول انتقال اجسادی است که زیر آ‌وار هستند ضمن اینکه از اموال محافظت کامل می‌شود و جای نگرانی وجود ندارد.

3 نفر کارشناس سازه را تعیین کرده‌ایم تا پاساژ کویتی‌ها و پشت پاساژ پلاسکو را بررسی کنند تا مالکان ورود کرده و اگر اموالی داشته خارج کنند.

سردار محمدیان رئیس پلیس آگاهی شهر تهران: به محض اینکه حادثه‌ای اتفاق می‌افتد شاهد حضور جمعیت متراکم هستیم؛ ایجاد محدودیت‌هایی برای افراد و خودروها صورت گرفت تا شرایط را برای امدادگران فراهم کنیم ضمن اینکه بحث تامین امنیت نیز مطرح بود چرا که ممکن بود افراد مجرمی نیز در جمعیت حضور پیدا کرده و اقدام به سرقت و کارهای دیگری کنند.

پلیس سعی کرد هم ورود جمعیت و نیز ترافیک را کنترل کند که طی لایه‌های مختلف اقدامات لازم انجام شد تا ورود را کم کرده و تخلیه لازم صورت گیرد.

حفظ و نگهداری از اموال کسانی که ساختمان آنها دچار حادثه بودند نیز بسیار با اهمیت بود که انجام شد ضمن اینکه با هماهنگی شهریاری معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران گنجینه‌ای پیش‌بینی کرده‌ایم که این برای نگهداری گاوصندوق‌های تغییر شکل یافته بود که افراد بتوانند به پلیس آگاهی مراجعه کنند.

اظهارات مالکین و مشخصات صندوق‌ها را دریافت می‌کنیم و آنها تصاویر این صندوق‌ها را از طریق سیستم ملاحظه می‌کنند و بعد از آن به صورت حضوری اگر شناسایی‌ها با محتوای آنها تطبیق داشت با هماهنگی قضایی در خصوص آن اقدام می‌شود.

تعدای از صندوق‌ها دچار پارگی شده‌اند که اموال آنها جمع‌آوری شده و جداگانه لیست‌برداری شده است و از طریق ادعاهایی که نسبت به آنها شده است بررسی می‌شود.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی: ساعت 7:59 پنجشنبه اعلام آتش‌سوزی شد که 10 ایستگاه آتش‌نشانی و 4 دستگاه نردبان هیدرولیکی اعزام شد ضمن اینکه در 2 دقیقه و 2 ثانیه ایستگاه آتش‌نشانی در این صحنه حاضر می‌شود که این زمان بسیار ایده‌آلی است و ساختمان پلاسکو از طبقه هشتم و نهم از قسمت غربی شعله‌ور شده و دود زیادی متصاعد شده بود.

اولویت عملیاتی فرمانده عملیات نجات ساکنان بود ضمن اینکه اطفای همزمان نیز صورت گیرد و 4 دستگاه نردبان عملیات را شروع کردند. ضمن اینکه ابتدا برای تخلیه افراد کار آغاز شد چرا که در آن زمان حدود 300 تا 400 نفر در آن محل حضور داشتند.

ابتدا شروع به تخلیه افراد در کارگاه‌ها و ساختمان کردیم و با اینکه افرادی در محل حادثه بودند کسانی را می‌دیدم که علی‌رغم اینکه می‌دانستند آتش وجود دارد هنگامی که آنها را بیرون می‌کردیم باز برمی‌گشتند.

اگر تصاویر میانی به بعد را ببینیند مشاهده می‌کنید اطفاء حریق خیلی خوب بود اما انفجاری اتفاق افتاد و دیوارهای ضلع شمالی تخریب شده و شیشه‌ها شکسته شد که در این لحظه توسط فرمانده میدان دستور خارج شدن آتش‌نشانان صادر شد.

هیچ قانونی نمی‌گوید که آتش‌نشان باید جانش را تقدیم دیگران کند و اتفاقا باید ابتدا جان خود را حفظ کند ضمن اینکه آتش‌نشانان می‌توانستند خارج شوند اما آنها در ضمن برگشت می‌دیدند که عده‌ای بدون اجازه وارد می‌شوند و اظهار می‌دارند که به دلیل داشتن چک باید به داخل بروند.

درصد بسیاری از افراد را خارج کردند و بنده ملاحظه کردم که جمیعت بیرون می‌آید که انفجار شدیدی اتفاق افتاد و ساختمان فرو ریخته شد.

با تشکیل مدیریت بحران اولویت نجات همه به ویژه آتش‌نشانان در دستور کار قرار گرفت که در دو جبهه شرقی و جنوبی کار آغاز شد ضمن اینکه اسکلت‌های 15 طبقه با ارتفاع 50 متر در هم تنیده شده و پایین آمده بود و به ساختمانی چند طبقه و ارتفاع 8-7 متری تبدیل شده بود.

با چند جرثقیل سنگین که حتی جرثقیل 360 تنی نیز حاضر کرده بودیم و با گروه‌های تخصصی شروع به کار کردیم که ستون‌هایی با وزن 50 تن را در آوار داشتیم که آنها را بریده و کوچک کردیم ضمن اینکه از روز بعد جرثقیل‌ها میدان را ترک کردند و کار را تحویل خودروها، بیل مکانیکی و لودرها دادند و همینطور این روند ادامه دارد.

یکی از همکاران آتش‌نشان در هنگام کار دچار سوختگی شد و در روز بعد در بیمارستان به شهادت رسید ضمن اینکه دو نفر نیز از زیر آوار خارج شدند و آمار زیادی ارائه شد و ما به سرعت اقدام کردیم و نتیجه گرفتیم که مجموع شهدای آتش‌نشان و مفقود شده‌ها حداکثر 25 نفر است.

15 نفر از افراد زیر آوار از شهدای آتش‌نشانی بودند که دو نفر خارج شدند ضمن اینکه 3-2 نفر نیر مراجعه کردند که ادعا کردند که ما مسیرهای خوبی را بلد هستیم و مغازه طلافروشی که در ضلع شرقی بود که اگر آتش‌نشانان بتوانند دو متر پیش برونند می‌توانند وارد پاساژ شوند که ما نیز تا 6 متر را نیز حفر کردیم که این افراد اعلام کردند اشتباه شده است و ما نیز نتیجه لازم رانگرفته‌ایم.

با تدبیر ریاست ستاد بحران اصل اول برداشتن آوار از سطح بود و همزمان با آن تونل‌ها و کانال‌هایی نیز حفر شد ضمن اینکه فرمانده میدان با تجربه‌ای که داشت 3-2 نقطه را مشخص کرد که در یکی از آنها ظهر روز گذشته عملیات حفر تونل آغاز شد و بامداد با بدن‌های 4 نفر از افراد غیر آتش‌نشان روبرو شده و کشف شد.

کسی که در زیر زیرزمین بوده است تمام وزن آوار بر آن وارد شده است و این 4 نفر که کشف شدند به خاطر آسیب شدید وارده به آنها فوتشان تایید شد و تا این لحظه اجساد 3 نفر از شهدای آتش‌نشانی و 4 نفر از هموطنان کشف شده است و تلاش برای ادامه پیدا کردن سایر شهدای آتش‌نشان و غیره ادامه دارد.

در بخش شرقی و جنوبی کار تقریبا به پایان رسیده است و فقط بخش غربی مانده است و هنوز آواربرداری با بولدوزر و بیل مکانیکی انجام می‌شود اما تا این لحظه تعداد همان 7 نفر است.