مواد لازم برای تهیه این نوشیدنی شامل 50 گرم مغز بادام خام و پوست‌کنده، 10 بادام هندی خام، 3 قاشق غذاخوری عسل و 3 لیوان آب سرد یا شیر کم‌چرب می‌شود. برای تهیه این نوشیدنی انرژی‌زا باید بادام‌ها را همراه عسل و آب یا شیر داخل مخلوط‌کن بریزید و آن‌قدر آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید که مایع یکنواختی به دست بیاید. برای پوست کندن بادام‌های خام هم کافی است آن‌ها را حدود 6 تا 8 ساعت خیس و سپس به سادگی، پوست آن‌ها را جدا کنید. این نوشیدنی را می‌توان به‌عنوان یک میان وعده غذایی هم مصرف کرد.

شیر مخصوص انرژی‌زا

مواد لازم برای تهیه این نوشیدنی 20 مغز بادام خام و پوست‌کنده، 4 مغز گردو، 15 مغز پسته خام و پوست‌کنده، 5 مغز بادام هندی خام، 10 چلغوز خام و پوست‌کنده، 3 قاشق غذاخوری عسل، 7 خرمای رسیده و پوست‌کنده و بدون هسته، 1 قاشق غذاخوری کنجد خام، 1 قاشق غذاخوری پودر نارگیل، 5 لیوان شیر کم‌چرب یا آب سرد و نصف قاشق چای‌خوری زعفران ساییده است. برای تهیه این نوشیدنی انرژی‌زا هم باید تمام این مواد را داخل مخلوط‌کن بریزید و آن‌قدر آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید که مایع یکنواختی به دست بیاید.

شیر خرما

مواد لازم برای تهیه این نوشیدنی شامل 50 گرم مغز بادام خام و پوست‌کنده، 2 قاشق غذاخوری عسل، 10 خرمای رسیده و پوست کنده و بدون هسته و 3 لیوان آب سرد یا شیر کم‌چرب می‌باشد. برای تهیه این نوشیدنی انرژی‌زا باید بادام‌ها را همراه خرما، عسل و آب یا شیر داخل مخلوط‌کن بریزید و آن‌قدر آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید که مایع یکنواختی به دست بیاید. این نوشیدنی علاوه بر افزایش نشاط و انرژی، برای آرتروز و پوکی استخوان هم بسیار مفید است.

نوشیدنی زعفرانی

اگر نصف قاشق مرباخوری سرخالی زعفران با دو، سه لیوان آب جوش مخلوط شود و مقداری نبات، چند قطره آبلیمو و حتی مقداری گلاب به آن اضافه کنید از اثرات نشاط‌آوری و ضدافسردگی بسیار قوی زعفران بهره خواهید برد. این نوشیدنی که نیاز چندانی به دم کشیدن ندارد، بدن را هم خوشبو می‌کند اما ممکن است باعث تپش قلب و سردرد شود بنابراین افرادی که سابقه تپش قلب یا سردردهای ضربان‌دار دارند، نباید از این دمنوش استفاده کنند. مصرف این دمنوش در سیکل‌های ماهانه خانم‌ها نیز توصیه نمی‌شود چراکه مثل زنجبیل و دارچین باعث افزایش خونریزی می‌شود.

نوشابه انرژی‌زای زنجبیلی

نصف قاشق مرباخوری پودر یا به اندازه یک بند انگشت کامل از زنجبیل تازه را خرد کرده و با دو لیوان آب جوشانده و میل کنید تا یک روز پر از انرژی داشته باشید. اگر طعم این دمنوش برایتان تند و غیرقابل تحمل است، چند قطره آب لیمو و مقداری عسل به آن اضافه کنید. این دمنوش باعث نشاط بسیار می‌شود؛ به‌خصوص اگر آن را صبح میل کنید، روزی بسیار پرانرژی و پرتلاش خواهید داشت. همچنین این دمنوش بهبوددهنده دردهای مفاصل و نفخ معده است، اما می‌تواند برای مبتلایان به زخم یا درد معده بسیار خطرناک باشد و سوزش معده یا سوزش زخم معده را افزایش می‌دهد.

اگر نصف قاشق مرباخوری سرخالی زعفران با دو، سه لیوان آب جوش مخلوط شود و مقداری نبات، چند قطره آبلیمو و حتی مقداری گلاب به آن اضافه کنید از اثرات نشاط‌آوری و ضدافسردگی بسیار قوی زعفران بهره خواهید برد

زنجبیل در افرادی که سردردهای ضربان‌دار دارند، باعث تشدید سردرد می‌شود و به همین دلیل باید با احتیاط مصرف شود، اما افرادی که ضعف هضم دارند و بعد از خوردن دو، سه قاشق غذا احساس پری و سیری می‌کنند، می‌توانند برای تقویت هضم از این دمنوش استفاده کنند اما نوشیدن بیش از یک لیوان از این دمنوش به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

دمنوشی برای زندگی بدون استرس!

برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری بابونه، یک قاشق غذاخوری بادرنجبویه، یک قاشق غذاخوری اسطوخودوس و دو قاشق غذاخوری گل بنفشه (در تابستان) را با دو لیوان آب‌جوش مخلوط می‌کنیم اما در زمستان گل بنفشه را به یک قاشق غذاخوری محدود می‌کنیم. این ترکیب را با دو لیوان آب‌جوش 20 دقیقه دم می‌کنیم، بعد می‌توان آن را تا سه بار در روز میل کرد. این دمنوش برای افرادی که به‌طور ناگهانی عزیزی را از دست داده و به‌اصطلاح دچار ترومای روحی و در پی آن دچار دردهای دائمی سر، شکم و... می‌شوند نیز کارساز خواهد بود.

دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه (lemon balm) به ریلکس شدن ذهن، آرامش و خواب خوب کمک می‌کند، طبع این نوشیدنی گرم است و برای زمستان بسیار مناسب است. این دمنوش را به دفعات می‌توان مصرف کرد و هیچ منعی برای افراد با مزاج‌های مختلف ندارد.

 

ترکیب چای سبز و سفید

ترکیب چای سفید، چای سبز و مقدار اندکی دارچین خستگی‌تان را کم می‌کند. این دمنوش می‌تواند به دفعات استفاده شود چراکه ضرر بسیار کمی دارد و بیشتر منفعت است، ترکیب این مواد به بازسازی قوا و رفع خستگی خیلی کمک می‌کند و برخلاف اسطوخودوس فقط رفع خستگی روحی نمی‌کند و علاوه بر آن خستگی جسمی را هم برطرف می‌کند. دمنوش‌های ترکیبی معمولاً هرکدام برای یک منظور با هم ترکیب می‌شوند، مثلاً دسته‌ای از دمنوش‌های ترکیبی انرژی‌زا هستند و بعضی دیگر کاهنده فشارخون و دسته‌ای دیگر آرامش‌بخش هستند که برخلاف انرژی‌زاها که ضربان قلب و انرژی را افزایش می‌دهند به ریلکسیشن و تنش‌زدایی از بدن کمک می‌کنند.

یک قاعده کلی برای تهیه دمنوش‌ها

دمنوش‌هایی که با برگ یا گل تهیه می‌شوند، مدت دم‌ کشیدن‌شان کم است و کافی است بین 20 دقیقه تا نیم ساعت روی حرارت قرار بگیرند اما آن‌ها که چوب (مثل دارچین)، ریشه (مثل زنجبیل) یا بذر (مثل انیسون و رازیانه) دارند، مدت زمان دم کشیدن طولانی‌تری دارند تا عصاره‌شان به خوبی خارج شود مثلاً دارچین را تا دو ساعت یا حتی بیشتر هم می‌توان روی حرارت غیرمستقیم گذاشت به این ترتیب عصاره‌ اش بیشتر خارج می‌شود و نباید نگران تغییر طعم یا از دست رفتن خاصیتش بود.