همین دیروز اسکندر مختاری، مدیر سابق محور فرهنگی تاریخی تهران، اعلام کرد که کسی به هشدارهای داده شده توجه نکرد و حالا باید منتظر فاجعه‌های بزرگ‌تر در ساختمان‌هایی بود که حجم گسترده‌ای دارند.

به گفته معاون سابق حفظ و احیای بناها و بافت‌های تاریخی میراث فرهنگی استان تهران، ساختمان پلاسکو نخستین مرکز تجاری بزرگ تهران در دوره مدرن است که از ابتدای ساخت مشکل داشت. گسترده‌بودن ساختمان، به هم ریختن منظر تاریخی بافت مرکزی شهر، همساز‌نبودن نما و کاربری‌های گسترده این مجتمع تجاری، موجب شده بود که هشدارهای زیادی نیز از سوی کارشناسان دریافت کند.

او به تجمیع پلاک‌ها در بخش‌هایی از مراکز تاریخی و تبدیل آنها به مراکز تجاری اشاره کرد و افزود: هرسال تذکرهای زیادی داده می‌شود و باید توجه داشت که هر اندازه ساختمان بزرگ‌تر باشد، فاجعه نیز به همان میزان بزرگ‌تر است، اما متأسفانه کسی هشدارها را جدی نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه این بنا از ابتدا به عرصه‌ بافت تاریخی تجاوز کرده بود، ادامه می‌دهد: ساختمان آلومینیوم در نزدیکی پلاسکو نیز که توسط سازنده ساختمان پلاسکو ساخته شد، راهروهای پر از اجناس الکترونیک و حتی با حجم گسترده‌تر دارد که هیچ محلی برای عبور باقی نگذاشته است؛ اجناسی قابل اشتعال که باید هرچه زودتر برای آن کاری کرد.

معاون سابق حفظ و احیای بافت‌ها و بناهای تاریخی استان تهران می‌گوید: محدوده بازار تهران یکی دیگر از نقاط بحرانی در شهر تهران است که با خطراتی بیشتر از آنچه بر سر پلاسکو آمد، روبه‌روست.

  • ساختمان‌هایی با وضعیت مشابه پلاسکو

مختاری از لاله‌زار تهران نیز به‌عنوان سومین نقطه حادثه‌خیز تهران پس از پلاسکو نام برده است. به گفته مختاری، ساختمان دیگری که در ضلع شمالی پلاسکو قرار دارد، وضعیتی شبیه پلاسکو دارد.

او با اشاره به تخریب یک بنای تاریخی ثبت ملی شده، در تقاطع خیابان حافظ و جمهوری و ساخت مجتمع تجاری به جای آن، تأکید می‌کند: مجتمع تجاری چارسو را با تخریب یک بنای ارزشمند قاجاری ساختند؛ ساختمانی حجیم که باعث تحقیر بافت تاریخی شد؛ کاری که پلاسکو نیز در زمان ساخت انجام داد و منظر خیابان فردوسی را نابود کرد.