ساعاتی پیش طی نشست خبری با حضور اهالی رسانه مدیران شهرداری آخرین اقدامات انجام شده در خصوص حادثه ساختمان پلاسکو را تشریح کردند.

جلال ملکی - سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو با تجهیزات و امکانات لازم در حال انجام است، گفت: در این حادثه تا به حال شهادت سه نفر از پرسنل آتش نشانی محرض شده است که نخستین شهید به علت سوختگی زیاد در بیمارستان به شهادت رسید و پیکر دو شهید دیگر از همکاران آتش نشانی از زیر آوار خارج شدند.

وی در ادامه تأکید کرد: براساس جمع بندی اطلاعات و مشاهدات سرصحنه مجموع تعداد افرادی که در زیر آوار گرفتار شده بودند 25 نفر است که 15 نفر از این جمع که انتظار داریم زیر آوار باشند آتش نشان هستند که تا به حال پیکر دو تن از این شهیدان از زیر آوار خارج شده و عملیات برای 13 آتش نشان دیگر و دیگر مفقودان ادامه دارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تأکید کرد: در جبهه جنوبی و جنوب شرقی ساختمان پلاسکو با تاکتیک آوار برداری و سبک سازی عملیات در حال انجام است.

ملکی عنوان کرد: در این فروریزش ستون‌هایی با وزن بیش از 40 تا 50 تن سقوط کرده بود مجبور شدیم به قطعات کوچکتر تبدیل و سپس منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه بر اثر فرورزیش ساختمان آتش در طبقات پایین محبوس شده و آوار بر روی آن فروریخته است، گفت: هنوز زیر آوار با مشکلاتی مواجهیم از جمله آتش پنهان.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تأکید کرد: وقتی آوار و تخریب صورت گرفته آتش به پایین منتقل شد و با توجه به اینکه طبقات پایین هم دارای مواد دارای اشتعال بوده لذا هم اینک هر گاه آواربرداری می‌کنیم و هوا به سطوح پایین می‌رسد آتش شعله‌ور می‌شود که ناشی از وجود آتش در زیر آوار است.

ملکی حرارت موجود را نشان‌گر درجه بالای آتش در زیر آوار دانست.

وی در خصوص عدم استفاده از هلی کوپتر برای اطفای حریق نیز گفت: در هیچ شهر ایران آتش نشانی‌ها هلی کوپتر اطفای حریق ندارند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران افزود: البته باید به این نکته توجه کرد که هلی کوپتر برای حضور در عملیات اطفای حریق نیازمند فضای مناسبی است. ما پیش از این سابقه استفاده از هلی کوپتر توسط هلال احمر را در خارج از شهر داشتیم اما برای اطفای حریق هلی کوپتر نمی‌تواند از ارتفاع خاصی پایین‌تر بیاید چرا که هوایی که براثر چرخش باله‌های هلی کوپتر تولید می‌شود موجب شدت گرفتن آتش می‌شود. هلی کوپتر اگر بخواهد در ارتفاع بسیار بالاتر اقدام به اطفای حریق کند آب تغییر مسیر می‌دهد و تأثیر لازم را نخواهد داشت.

ملکی افزود: همه این موارد در کمیته عملیاتی بررسی شد و بهترین روش‌ها برای اطفای حریق اتخاذ شد.

وی با تأکید اینکه آتش نشانی بعد از دو دقیقه و دو ثانیه در محل حادثه حضور یافته است، گفت: این آمار بسیار خوبی است و از استانداردهای جهانی هم پایین‌تر است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با تأکید براینکه در پی این حادثه تماس‌های زیادی با سازمان آتش نشانی گرفته شده است، گفت: خبرها حاکی از آتش گسترده بود و چند دستگاه تانکر بالابر تشک نجات به محل حادثه اعزام شد.

در ادامه این نشست خبری، ملکی تأکید کرد: به شما یقین می‌دهم سازمان آتش نشانی تهران در سطح منطقه جزو معتبرترین سازمان‌های آتش نشانی است به گونه‌ای که بارها از کشورهای دیگر برای برگزاری دوره‌هایشان در سازمان آتش نشانی تهران ما حضور داشته‌اند.

وی در ادامه گفت: در سالهایی که آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران حضور داشتند وضعیت لجستیک آتش نشانی متحول شده است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در ادامه در خصوص آتش سوزی سازمان پلاسکو، گفت: من پس از حدود 15 دقیقه از حریق در محل حادثه حضور داشتم. آتش در طبقات هشتم و نهم شعله ور بود و انصافاً اگر در همان دقایق اول نیروهای آتش نشانی اقدام به تخلیه ساختمان نمی‌کردند با وجود حجم قابل توجه جمعیت الان باید به جای آنکه دنبال حدود 20 نفر بگردیم باید دنبال صدها نفر زیر آوار می‌گشتیم.

ملکی افزود: آتش تقریبا خاموش شده بود و دود سفید به هوا بلند می‌شد که متخصصان می‌دانند این دود نشان‌گر خاموش شدن آتش است که ناگهان صدای انفجاری شنیدیم و خاکستر و دود و تکه‌های مصنوعات تولیدی از جمله نخ و لباس و غیره به همراه خورده‌های شیشه در هوا منتشر شد.

وی با تأکید بر اینکه قبل از انفجار هیچ حرکتی مبنی بر ریزش ساختمان وجود نداشت، گفت: در پی انفجار شیشه طبقات مختلف خورد و در هوا منتشر شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران تأکید کرد: پس از انفجار اول دستور خروج اضطراری به آتش نشانان داده شد اما برخی همکاران ما در حال خروج سعی می‌کردند برخی افراد که به صورت غیرقانونی در ساختمان حضور پیدا کرده بودند نیز خارج کنند بعد از چند دقیقه انفجار دیگری رخ داد که موجب شد سقف‌های بالا آوار شود و ساختمان دچار ریزش شود.

ملکی با تأکید براینکه برخی شنیده‌ها حاکی از وجود مخازن گازوئیل بوده است، گفت: اما انفجار ممکن است به خاطر گازوئیل نباشد.

وی در خصوص سوالی که آتش نشانان دارای نردبان و بالابرهای مناسب برای دسترسی به طبقات بالایی پلاسکو نبودند، گفت: بلندترین نرده بان‌ها و بالابرهای دنیا 54 متری هستند البته سفارش سازی نیز در این خصوص انجام می‌شود اما هنوز جایی که اعلام کرده باشد در حال استفاده از نرده بان‌های بلندتر است وجود ندارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران افزود: در تهران 7 عدد از این نرده‌بانها داریم و از‌ آنها استفاده می‌کنیم همچنین 23 دستگاه بالابر 32 متری در حال استفاده داریم.

ملکی افزود: 4 دستگاه نرده بان به هنگام حادثه در محل حضور داشتند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ادامه این نشست پژمان پشمی زاده - معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص علت عدم پلمپ کردن ساختمان پلاسکو به جهت عدم رعایت موازین ایمنی توسط شهرداری تهران، گفت: شهرداری این اختیار را ندارد.

وی در خصوص رعایت امینی در ساختمان‌های مختلف تأکید کرد: ساختمان‌های مختلف در این زمینه مسئولیت مختلف دارند و وزارت کار می‌تواند براساس وظایف خود از فعالیت اماکنی که ایمنی لازم را ندارند جلوگیری کنند البته اینگونه موانع حکم قضایی لازم دارد.

مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این نشست رسانه ای با اشاره به اینکه در گذشته و در پی وقوع زلزله هایی از جمله زلزله منجیر و رودبار و زلزله بم نیاز به تشکیل سازمان مدیریت بحرانداشت گفت: این حادثه ساختمان پلاسکو نیز می تواند موجب توجه ویژه تر به چنین مشکلاتی باشد. مسئله اساسی ایمنی و ایمین هم قابل درسترسی است.

وی افزود: باید در چنین مسائلی مسئولیت اجتماعی موضوع هم تعریف شود همانطور که یک فرد برای خودرو خود بیمه تأمین می‌کند باید بیمه ساختمان ها را نیز جدی گرفت در کشورهای مختلف بیمه بسیار تأثیرگذار است. و بیمه ساختمان‌هایی که ایمنی شان مناسب نمی‌باشد یا انجام نمی‌شود و یاهزینه بالایی برای بیمه آنها اخذ می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: حادثه تلخ ساختمان پلاسکو می‌تواند نقطه عطفی باشد برای توجه به بیمه باشد.

پژمان پشمچی زاده - معاون شهرسازی شهردار تهران نیز در ادامه به اخطارهای داده شده به ساختمان پلاسکو اشاره کرد و گفت: از سال 92 تقریبا هر 6 ماه یک بار به این ساختمان اخطار ابلاغ شده است و دستورالعمل ایمنی آتش نشانی به مالک ابلاغ شده است و تمام موضوعاتی که ممکن است اطلاعات ذی نفعان را بالا برد در این اطلاع رسانی‌ها انجام شده است.حتی در خصوص دپوی مواد اولیه در فضاهای جمعی و استقرار مواد گرمازای غیرمجازو غیره تذکر داده شده است.

وی تأکید کرد: در این ساختمان بسیاری از کسبه و مالکان از کپسول‌های پیک نیکی و اتوهای بخار تولیدی پوشاک استفاده می‌کردند و طیف مواردی که باید از آنها ممانعت می‌کردند ابلاغ شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران ادامه داد: اگر از فعالیت اینگونه کارگاه‌ها ممانعت بعمل آید تبعات زیادی دارد و این کار باید به صورت تدریجی و دسته بندی ساختمان‌ها باشد تا شاهد اینگونه مسائل نباشیم.

پشمچی زاده گفت: در خصوص ایمنی کارگاه‌های تولیدی و اصناف مسئولیت مستقیم با ما نیست و این به برخی از دستگاه‌های دیگر ارجاع دارد.

وی در ادامه افزود: در مورد ساختمان‌های در حال احداث مجاز هستیم اگر فرد مالک و سازنده برخلاف پروانه ساخت اقدام کند از ادامه کار جلوگیری کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در خرید واحد متخلف را نیازمند حکم کمیسیون ماده 100 و طی مسیر قانونی دانست.

در ادامه این نشست مازیار حسینی - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر کندی کار آواربرداری از ساختمان فرو ریخته پلاسکو، گفت: اگر گفته می‌شود که این آواربرداری به کندی انجام می‌شود برای این کندی چه شاخصی ارائه شده است آیا شاخصی داریم که برخی اعتقاد دارند آواربرداری کند است، 33 هزار متر زیربنای این ساختمان بوده و 575 واحد صنفی و تولیدی دچار تخریب شدند و آوار فشرده شده روی هم قرار گرفته و هنوز هم در این آوار آتش داریم. این موضوعات آواربرداری را طولانی می‌کند.

حسینی در خصوص آوارهای منتقل شده در مکان‌ حفاظت شده‌ای تخلیه می‌شود تا نظارت نیروهای حراست شهرداری تخلیه و نگهداری می‌شود و با تفکیک و جداسازی اقلام مورد نیاز امکان تحویل اقلام ارزشمند صاحبشان مقدور باشد.

وی در ادامه در خصوص لزوم وجود مدیریت واحد و یکپارچه گفت: حضور شخصی مانند آقای قالیباف که پیش از این سابقه فرماندهی نیروی انتظامی را داشته است موجب شد که در مدیریت بحران - نیروی انتظامی با ستاد بحران هماهنگی مناسب تری داشته باشد و این هماهنگی به صورت غیررسمی مشکل عدم مدیریت یکپارچه را حل کرده باشد. ما نمی‌خواهیم چرخ را دوباره اختراع کنیم اما در شهرهای مختلف در جهان مدیریت شهرها توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود و دولت‌ها با کمک‌هایی بزرگ این شهرداری‌ها را یاری می‌کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: نگرانم که اگر روزی شخصیتی به این صورت چند بعدی در شهرداری وجود نداشته باشد شرایط مدیریت بحران به چه صورت خواهد بود.

پشم چی زاده - معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران نیز در ادامه این نشست خبری گفت: باید ذی نفعان و کاربران این اماکن به این فکر کنند که با هزینه کمتر که نشانگر مسئولیت پذیری آنها در برابر خود خانواده و اجتماع است می‌توانند مانع اینگونه حوادث شوند، با توجه به برنامه ریزی همزمان مدیریت شهری و لایحه مدیریت بحران و تجدیدنظر در قانون نظام مهندسی در مجلس شورای اسلامی امروز بهترین زمان است که به گونه ای می‌توانیم تنظیم شود که مقررا ت لازم برای اداره شهر تصویب شود.