سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید ضمن ابلاغ سلام ریاست جمهوری به این مرجع تقلید و تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: بر اساس سیاست‌های فرهنگی دولت تدبیر و امید جلب رضایت مراجع تقلید و وحدت و انسجام در این حوزه با جدیت دنبال می‌شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیاست متولیان قرآنی کشور افزود: حوزه‌های پراکنده‌ای که در امر فعالیت‌های قرآنی مشغول هستند با در نظر گرفتن نظرات کارشناسی و پرهیز از دولتی شدن، ساماندهی شده و دقت و توجه خاصی در زمینهٔ نظارت بر آن‌ها انجام می‌شود.

 

امیری صالحی با اشاره به اهمیت مراجع تقلید در تصمیم‌گیری‌های این وزارتخانه خاطرنشان کرد: برای توسعه علوم فرهنگی و قرآنی در جامعه استفاده از نظرات مراجع و حوزه‌های علمیه از اهمیت خاصی برخوردار است و در همین ارتباط تلاش می‌کنیم ارتباط خود را با بیوت مراجع تقلید گسترش دهیم.

 

*ضرورت نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی

وی با تأکید بر توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گسترش امر کتاب‌خوانی در کشور تصریح کرد: با توجه به حجم بسیار زیاد کتاب‌های پذیرش‌شده، دقت و توجه خاصی درزمینهٔ نظارت بر آن‌ها انجام می‌شود تا ممیزی‌ها با بیشترین دقت و کمترین مشکل انجام گیرد و رسانه ها و مطبوعات نیز مورد توجه قرار می‌گیرند.

 

*سالم سازی فضای مجازی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت سالم‌سازی فضای مجازی گفت: دولت طرح‌های مناسبی برای پالایش، صیانت و سالم‌سازی فضای مجازی از فسادها تدوین کرده که در این طرح نظرات حضرت‌عالی که فضای مجازی را فضای حقیقی می‌دانید موردتوجه قرارگرفته زیرا شما سرمایه ملت و دولت ما هستید و دولتمردان جمهوری اسلامی نسبت به وجود حضرت‌عالی علاقه قلبی دارد.

صالحی امیری بابیان اینکه دولت در راستای فضای مجازی قدم‌های بزرگی برداشته است، خاطرنشان کرد: درباره فضای مجازی دولت قدم‌های مؤثری برداشته است، واقعیت این است که فضای مجازی بسیار گسترده است و دولت به‌تنهایی نمی‌تواند همه مسائل فضای مجازی را پاسخگو باشد.

وی عنوان کرد: امروز صرف انسداد و بستن شبکه‌های اجتماعی مشکل ما را حل نمی‌کند، همچنین روزانه چندین شبکه جدید گسترش پیدا می‌کند و راه اساسی که دولت و شورای عالی فضای مجازی آن را تدبیر کرد سالم‌سازی و پاک‌سازی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دولت در یک سال گذشته 160 هزار کانال الحادی را بسته است، همچنین دولت قصد دارد هویت کسانی را که در فضای مجازی کانل دارند را شناسایی کند.

*برگزاری مناسک حج از سال آینده

صالحی امیری با اشاره به توجه و سیاست نظام،  بر برقراری حج و زیارت‌خانه خدا گفت: در صورت پذیرش شرایط جمهوری اسلامی اعزام حجاج برای انجام مناسک حج در سال آینده انجام می‌شود.

 

 وی با اشاره به اینکه شرط‌های مهمی برای این مذاکره گذاشته‌ایم، تصریح کرد: هفت شرط را برای مذاکره‌کنندگان تعیین کردیم که مهم‌ترین آنا حفظ شان و کرامت حجاج و امنیت آنان است، امیدواریم که راه حج باز شود و این توفیق نصیب مردم عزیزمان شود.

سید رضا صالحی امیری در دیدار با آیت‌الله علوی گرگانی که عصر امروز در دفتر این مرجع برگزار شد،با اعلام تعداد 23 هزار کانون فرهنگی مساجد تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی مساجد توانسته‌اند 2 میلیون جوان را به سمت مساجد بازگردانده و باعث آشتی آن‌ها با مساجد شده و چون حضور جوانان در مساجد آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد ما مشتاقانه به دنبال ایجاد آشتی میان جوانان و مساجد هستیم.

وی افزود: در هفته گذشته موافقتی را از دولت گرفتیم که تشکیلات قرآنی را گسترش دهیم بنابراین سیاست قرآن یک سیاست دائمی وزارت ارشاد و فرهنگ است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در ‌ارتباط‌ با حج و زیارت‌، نامه‌ای را به عربستان ارسال کرده‌ایم، که برای مذاکره پنج نفر را به سرپرستی آقای محمدی برای مذاکره فرستاده‌ایم.