حریق گسترده پاساژ پلاسکو که از صبح امروز حدود ساعت 8 آغاز شده بود منجر به فروریختن کامل ساختمان شد و متاسفانه هنوز آماری از افراد گرفتار در زیر آوار وجود ندارد و آمار مصدومان هر ساعت اضافه می‌شود. 

 

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اظهار داشت: با اعلام این حادثه به سامانه 125، نیروهای آتش نشانی در 2 دقیقه و 2 ثانیه خود را به محل رساندند، در حالی که شعله های آتش از طبقه 9 تا 10 پاساژ پلاسکو زبانه می کشید، با استقرار 8 ایستگاه عملیاتی و بیش از 15 دستگاه تانکر آب، خودروی تنفسی و 4 دستگاه بالابر، تشک نجات و 3 نردبان بالابر حریق تحت کنترل درآمد.

 

به گفته ملکی، 3 نردبان بالابر از بالای ساختمان در حال آب پاشیدن بودند تا بتوانیم شعله های زبانه کش را مهار کنیم.

 

وی با بیان اینکه از سرایت آتش به اطراف جلوگیری شد، تصریح کرد: عملیات اطفا به پایان رسید و در حال حاضر حریق تحت کنترل در آمده و تقریبا هیچ شعله آتشی به بیرون زبانه نمی کشد.

 

وی ادامه داد: در همان دقایق اولیه نیروها ده ها نفر را از ساختمان خارج و به محل امن انتقال دادند.

 

ملکی افزود: تا به این لحظه مورد فوتی و مصدومیت نداشته ایم و حدود 200 نفر از آتش نشانان با حضور در محل در تلاش برای ایمن سازی کامل هستند.

 

ساختمان پلاسکو کاملا فروریخت

 

*۷ مصدوم در حریق "پلاسکو"/ آماده‌باش بیمارستان‌های اطراف 

 

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور با اشاره به اینکه حادثه حریق ساختمان پلاسکو تهران تاکنون هفت مصدوم داشته است، اظهار داشت: حدود ساعت هشت صبح امروز در طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو تهران حریق رخ داد.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون ۹ دستگاه آمبولانس در محل مستقر هستند، افزود: دو دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز در محل مستقر شده‌اند.

 

سرپرست اورژانس کشور عنوان کرد: مدیر اورژانس تهران در محل حضور دارند و بیمارستان‌های اطراف نیز در حالت آماده باش هستند.

 

کولیوند خاطرنشان کرد: خوشبختانه در زمان حادثه کسی در ساختمان حضور نداشته است و یکی از مأموران اطفا حریق، در زمان مأموریت دچار دودگرفتگی شد و یک نفر دیگر نیز دچار تروما شد که فورا به بیمارستان منتقل شده‌اند و پنج مصدوم دیگر نیز به صورت سرپایی درمان شدند.

 

ساختمان پلاسکو کاملا فروریخت

 

گفتنی است؛ اعلام شده که 4 طبقه از این پاساژ دوباره آتش گرفته و قسمتی از ساختمان پلاسکو ریزش کرده است که بر اثر این سانحه تعدادی از امدادگران زیر آوار گرفتار شده اند.

 

ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران تصریح کرد: بخشی از دیوارهای شمالی و شرقی و نیز طبقات میانی به دلیل شدت حرارت تخریب شد.

 

ساختمان پلاسکو کاملا فروریخت

 

سخنگوی آتش نشانی گفت: هیچ آماری از تعداد افراد داخل ساختمان در دست نداریم .

 

ملکی تأکید کرد: از وضعیت همکاران آتش نشانی که در داخل مشغول عملیات بودند،  کاملا بی خبر هستیم.

 

آمار مصدومان به 45 نفر رسید(ساعت 12:00)

 

سرپرست اورژانس کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تاکنون 45 نفر از خدمات درمانی اورژانس استفاده کرده و 7 نفر از این تعداد به دلیل وخامت اوضاع جسمی به بیمارستان منتقل شدند.

وی افزود: متاسفانه یک اکیپ کامل آتش نشان‌ها که در محل حضور داشتند، زیر آوار ساختمان پلاسکو گرفتار شدند.

 

شهادت ۳۰ نفر از قهرمانان آتش‌نشانی در پلاسکو (ساعت 12:30)

 

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: احتمالا ۳۰ نفر از آتش‌نشانان که برای اطفاء حریق در ساختمان تجاری پلاسکو بودند، هنگام فروریختن برج شهید شدند.

 

تکذیب حضور 300 نفر در ساختمان‌پلاسکو هنگام فروریختن(12:45)

 

یک منبع مطلع در آتش نشانی تهران با تکذیب اخباری مبنی بر حضور ۳۰۰ نفر در ساختمان پلاسکو هنگام فروریختن، گفت: با تلاش ماموران امدادی، بخش عمده مردم و صاحبان مغازه ها که در ساختمان پلاسکو حضور یافته بودند قبل از ریزش ساختمان به بیرون هدایت شدند و غیر از حدود ۳۰ آتش نشان که برای مهار آتش در ساختمان حضور داشتند، شمار قابل توجهی از سایر افراد در داخل پلاسکو نبوده اند.

 

*اطلاعاتی که در شبکه های مجازی دست به دست می‌شود، تأیید شده نیست/ با یک انفجار شدید ساختمان به طور کامل فرو ریخت

 

ملکی با اعلام آخرین وضعیت از حادثه آتش سوزی در پلاسکو، بیان کرد: با توجه به قدیمی بودن ساختمان، در مراحل پایانی عملیات که تقریبا آتش تحت کنترل در آمده بود با انفجار شدید در چند ناحیه، ساختمان به طور کامل فرو ریخت.

 

وی تاکید کرد: قطعا تعدادی از افراد زیر آوار مانده اند و همکاران آتش نشانی نیز جزئشان هستند.

 

ملکی افزود: هیچ گونه آماری از زیر آوارماندگان نداریم و اطلاعانی که در شبکه مجازی دست به دست می شود، در حال حاضر تأیید شده نیست.

 

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: در حال حاضر آتشی وجود ندارد، بنابراین عملیات آواربرداری از چند ناحیه برای نجات محبوس شدگان آغاز شده است.

 

وی افزود: با وجود اینکه در همان لحظات اولیه تمامی کسبه ها و افراد عادی را از محل خارج و متفرق کردیم اما متأسفانه برخی از کسبه ها برای چک و اسناد خود، وارد ساختمان شدند و هیچ گونه همکاری با نیروها نداشته اند.

 

گفتنی است؛ دقایقی پس از درخواست اورژانس، قرارگاه ثارالله مجوز پرواز بالگرد برای امدادرسانی به مجروحان پلاسکو را صادر کرد.

 

در حال تکمیل . . .