کارشناسان در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند افرادی که از تلفن همراه به میزان زیاد استفاده می کنند ، علاوه بر مشکلات جسمی مبتلا به برخی از بیماری های اعصاب نیز می شوند که می تواند به شدت بر سلامت آنها اثر منفی داشته باشد.

از جمله این بیماری ها می توان استرس به خاطر کم بودن شارژ تلفن همراه در مواقع ضروری را نام برد که این حالت  زمانی است که فرد به شارژر یا پاور بانک دسترسی ندارد، در این حالت فرد دچار استرس شدید می شود و حتی در برخی مواقع دچار اختلال هراس یا حملات پنیک می شود.

اختلال عصبی دیگر سندروم احساس ویبره و لرزش ناشی از گوشی تلفن همراه است که گاهی اوقات تلفن خاموش است یا اصلا نزدیک فرد نیست اما او احساس می کند که تلفن در حال زنگ زدن یا دریافت پیام کوتاه است، این اختلال می تواند اثرات روانی مخربی بر فرد بگذارد و حتی نیاز به مصرف داروهای آرامبخش پیدا کند.

ترس از زندگی بدون تلفن همراه هم یکی دیگر از اختلال های عصبی شایع این روزها در جهان است، بسیاری از مردم به شدت به تلفن همراه خود وابسته هستند و نمی توانند حتی لحظه ای بدون آن زندگی کنند، این افراد تلفن همراه خود را همه جا حتی در سرویس بهداشتی هم می برند و بدون

وجود آن احساس تنهایی، بی پناهی و ضعف می کنند.

افراد مبتلا به این اختلال معمولا دچار کاهش شدید اعتماد به نفس و ترس های اکتسابی هستند و باید تحت مشاوره با متخصص قرار بگیرند زیرا ممکن است در آینده دچار مشکلات شدید شوند.

ترس از  دریافت نکردن پیام یا آشنا نبودن با عملکرد تلفن همراه هم یکی دیگر از اختلال های عصبی است.

معمولا افراد در جمع های دوستانه درباره آخرین نرم افزارها، قابلیت های جدید تلفن همراه، عضویت در گروه ها و دریافت پیام های جالب یا عکاسی با لنزهای با کیفیت صحبت می کنند که می تواند باعث افت اعتماد به نفس و احساس ضعف در کار با این وسایل در فرد شود، کارشناسان توصیه می کنند افراد برای یادگیری قابلیت های جدید از دوستان و آشنایان معتمد کمک بگیرند و دانش خود را ارتقاء دهند.

برای رفع این مشکلات کارشناسان توصیه می کنند افراد از وابستگی بیش از حد به تلفن پرهیز کنند، به دنبال عضویت در گروه های مختلف یا خرید آخرین گوشی تلفن همراه یا نصب نرم افزارهای متفاوت نباشند، زمان معینی را برای استفاده از گوشی تلفن همراه خود اختصاص دهند و اجازه دهند تا ذهن آنها بر روی کارها تمرکز لازم را پیدا کند.

اما در عین حال سازندگان گوشی تلفن همراه این وسیله را بر ای استفاده افراد در رده های سنی مختلف طراحی کرده اند و افراد میانسال و سالمند نیز با کمی تلاش می توانند به خوبی از این وسیله استفاده کرده از مزایای منحصربفرد آن برخوردار شوند.