فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش امروز در پانزدهمین نشست بزم اندیشه با موضوع جایگاه اخلاق در ساحت‌های تربیتی دانش‌آموزی با نگاهی به اندیشه تربیتی امام خمینی (ره) که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: اولین مسئله دیدگاه امام (ره) نسبت به فرهنگ و دانش است با توجه به اینکه امام فرمودند دانشگاه مبدأ تحولات است و دوره‌های مدارس از دانشگاه اهمیت بیشتری دارد چرا که رشد عقلی فرزندان در مدارس تحقق می‌یابد.

وی ادامه داد: باید سعی کنیم که اگر می‌خواهیم کشور را در مسیر درست تربیت کنیم اهمیت زیادی دارد که جایگاه نظام تعلیم و تربیت در مکان اصلی خود قرار دهیم. 

دانش‌آشتیانی افزود: می‌طلبد همه نهادها در این مسئله وارد شوند و هنگامی که اعلام می‌کنیم مسیر رشد کشور را تعیین کنیم اگر کشوری بخواهد در مسیر توسعه حرکت کند باید در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شخصیت والای امام خمینی (ره) گفت:‌ در نظام تعلیم و تربیت اگر بخواهیم تربیت به معنای واقعی شکل گیرد بیشترین اثرگذاری آن الگوهایی است که می‌توانیم به دانش‌آموزان معرفی کنیم.

وی یادآور شد: شخصیت امام (ره) جدای از مقام رهبری یک شخصیت جامعی است که دارای ابعاد مختلف است و اگر به ایشان تک‌بعدی نگاه کنیم جفا کرده‌ایم ضمن اینکه لازم است تا تمام ابعاد شخصیت امام را مورد توجه قرار دهیم چه به عنوان استاد اخلاق، سیاست‌مدار و چه مرجعی که در مرجعیت خود کاملاً متفاوت عمل کرد.

دانش‌آشتیانی تأکید کرد: در شرایط کنونی احساس می‌کنیم وضعیت پیچیده‌تر است و متأسفانه در جامعه بعضا می‌بینیم که تصویر اما را پشت سر می‌گذاریم اما اندیشه‌های امام را زیر پا می‌گذاریم.

وی با تأکید بر اینکه باید بیشتر از گذشته در شخصیت امام (ره) تمرکز کنیم عنوان کرد: هر کس در مقاطع مختلف برشی بر صحبت، رویه و عمل امام (ره) می‌زند و مطابق با سلیقه خود از آن استفاده می‌برد. 

وزیر آموزش و پرورش افزود: وظیفه سنگینی داریم تا نمود واقعی و جامعیت امام را به نسل نوجوان و جوان بشناسانیم ضمن اینکه آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت می‌تواند نقش اساسی در شناسایی و نشان دادن این الگو بازی کند.

دانش‌آشتیانی خاطر نشان کرد: دستگاه‌ آموزش و پرروش می‌تواند با همکاری مؤسسه تنظیم آثار امام (ره) حرکتی در این مسیر داشته باشد.