محمدباقر قالیباف در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران و پس از تقدیم لایحه بودجه سال 96 به شورای شهر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت و اظهار داشت: هاشمی رفسنجانی یکی از ارکان و استوانه‌های کشور بود.

وی درگذشت فرزند احمد دنیامالی عضو شورای اسلامی شهر تهران را نیز تسلیت گفت.

قالیباف در ادامه در خصوص ارائه لایحه بودجه سال 96 شهرداری تهران اظهار داشت: تمام تلاش ما این بود که تا پایان دی ماه بودجه شهرداری تهران را تقدیم شورا کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: ما با محدودیت‌های مالی مواجه هستیم و بدون شک این محدودیت‌ها در  حوزه‌های شهرداری اثرگذار است و این محدودیت‌ها موجب می‌شود که افق روشنی در منابع مالی نداشته باشیم.

وی افزود: امروز ما منکر این نیستیم که در حوزه اقتصادی از حالت رکود تحرکی اتفاق افتاده است ولی این تحرک در سایه فروش نفت اتفاق افتاده است. 

قالیباف یادآور شد: حوزه‌های ساخت و ساز و عمرانی که در اشتغال نیز تأثیرگذار است هنوز رشد منفی در شهر دارد و درآمدهای آن مثبت نشده است و نمی‌توانیم بگوییم در چشم‌انداز نزدیکی درآمدها مثبت خواهد شد.

وی درباره لایحه برنامه ششم که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، گفت: این لایحه باید در شورای نگهبان نیز تأیید شود و پس از آن به عنوان قانون خواهد شد و طی 5 سال برنامه‌های شهرداری‌ها از جمله شهرداری تهران را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

شهردار تهران افزود: در اصل اینکه لایحه برنامه ششم باثبات است اعتراضی نداریم ولی به نظر ما یکسری اشکالات جدی وجود دارد به عنوان مثال در لایحه برنامه ششم مصوبه‌ای به تمام مسئولیت‌های نظارتی در حوزه مباحث مالی و حسابرسی به دیوان محاسبات منتقل شده است و ما معتقدیم که این خلاف قانون اساسی است و از شورای نگهبان می‌خواهیم که به این بحث توجه کنند.

وی افزود: یک نهاد عمومی غیردولتی دارای بودجه‌های دولتی نیست و شورای نگهبان نیز گفته است که دیوان محاسبات نمی‌تواند در بودجه شهرداری دخالتی داشته باشد.

قالیباف بیان داشت:‌ در ارزش افزوده نیز بر خلاف قانون اساسی مطرح شده است و همه ما مکلف هستیم از سیاست‌هایی که تصویب و ابلاغ شده است رعایت کنیم. 

وی بیان داشت: بخش ارزش افزوده عوارض شهرداری است که قرار بود 50 درصد آن را به شهرداری‌ها و 50 درصد دیگر را به دولت پرداخت کنند. در گذشت زمان به ارزش افزوده به 9 درصد رسید سهم ما به صورت یک سوم پرداخت شده است ولی الان با تصمیمی که در لایحه بودجه اتخاذ شده است عوارض یک شهر را برمی‌دارند و به شهر دیگر می‌دهند که این موضوع خلاف قانون اساسی و مقررات است.

شهردار تهران یادآور شد: در تبصره 21 بودجه سال 96 نیز همه درآمدها به جز بخش خصوصی و تعاونی‌ها مکلف شده‌اند که هرگونه درآمدی را به خزانه دولت واریز کنند و این یعنی انحلال شوراها. اگر درآمد شهرداری‌ها به خزانه دولت واریز شود و پس از آن از دولت بخواهیم دریافت کنیم بنویسند که شهرداری‌ها از یک نهاد عمومی غیردولتی به یک نهاد دولتی تبدیل شده‌اند و این اقدام یعنی انحلال شوراهای شهر در کل کشور و به تمرکزگرایی دامن بزنیم. 

وی گفت: این یعنی مردم حق پول خود را هم ندارند و این موضوع خلاف قانون اساسی است. 

قالیباف یادآور شد: دولت با توجه به مشکلاتی که دارد 9 درصد افزایش بودجه داده است ولی برای شهرداری تهران نسبت به سال قبل 46 درصد کاهش داده است.

وی یادآور شد: برای سال 95، در حوزه مترو 245 میلیارد تومان قرار بود پرداخت کند ولی همین ردیف در سال آینده 128 میلیارد تومان کاهش یافته است. 

قالیباف گفت: ما بودجه سال 96 را که امروز تقدیم کردیم در چنین فضای حاکم بر آینده شوراها و شهرداری‌ها از جهت ساختاری و بودجه‌ای ارائه کرده‌ایم. 

شهردار تهران گفت:‌ درخواست بنده این است که در لایحه برنامه ششم و بودجه سال 96،  اقداماتی که به انحلال شوراها و کاهش اختیارات آنها مواجه می‌شود اقدامات لازم را انجام دهد. 

وی گفت: در مترو در دهه گذشته خطوط مترو ما از 36 ایستگاه به 106 ایستگاه افزایش یافته است و واگن‌ها از 300 واگن به 1300 واگن افزایش یافته است. 

وی گفت:‌سهم مترو از جابه‌جایی مسافر 5 درصد بوده و به 18 درصد رسیده است و بر اساس برنامه اقدام می‌کنیم.

شهردار تهران افزود:‌در اتوبوس 200 دستگاه بوده که تا کنون 500 دستگاه اتوبوس دو کابین اضافه شده است. 

وی یادآور شد: تمام تلاش ما این است که خط 7 مترو حدود 30 کیلومتر امسال افتتاح شود. در خط 6 نیز که حدود 32 کیلومتر است حفاری‌ها تمام شده است و ریل‌گذاری‌ها نیز شروع شده است که امیدواریم در 5 ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. 

قالیباف یادآور شد: امیدواریم 35 کیلومتر مترو فرودگاه امام (ره) نیز تا دو ماه آینده به انتها برسدو مردم بتوانند از خطوط ریلی بیشتر استفاده کنند. 

شهردار تهران با اشاره به اینکه امروز مترو از مرز 250 کیلومتر در چند ماه آینده خواهد گذشت، گفت:‌این اقدام  بزرگی است که در آینده اتفاق می‌افتد.

وی افزود: از دولت خواهش کردیم که ما کارهای زیرساختی مترو را انجام می‌دهیم و دولت واگن اختصاص دهد و قول دادند که هزار واگن به شهرداری تهران کمک کنند. 

قالیباف گفت:‌در حوزه خدمات شهری اتفاق‌های خوبی افتاده است و در حوزه سرانه فضای سبز اکنون از 9.2 به 16.5 رسیده‌ایم. 

شهردار تهران یادآور شد: در برنامه ما این است که جنگل‌کاری‌ها را از 18 هکتار به 38 هکتار رسیده‌ایم.

قالیباف افزود: در معابر شهری از 7500 در سه سال گذشته به 8 هزار معابر شهری رسیدیم.

وی گفت: در حوزه پسماند نیز تفکیک ما 14 درصد بود که امروز به 19.5 درصد رسیده‌ایم و باید تا دو سال آینده به بیش از 20 درصد برسیم.

شهردار تهران افزود: در حوزه آتش‌نشانی از 75 ایستگاه هم اکنون به 123 ایستگاه آتش‌نشانی رسیده‌ایم که در این حوزه پیشرفت خوبی داشته‌ایم. 

قالیباف درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی در شهر تهران نیز اظهار داشت: در ابتدای برنامه 45 زمین ورزشی بوده است که امروز بالغ به 700 زمین ورزشی رسیده‌ایم.

وی در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز اظهار داشت: امروز شهرداری تهران 12 هزار و 500 نفر از افراد آسیب‌دیده شهر را یا شبانه‌روزی سرویس می‌دهد یا در طول روز به آنها خدمات می‌دهد. 

شهردار تهران گفت: این 12 هزار و 500 نفر مستقیم در مراکز شهرداری است که علیرغم کمک‌هایی که به بهزیستی و ان‌جی‌یوها و دیگر سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

وی گفت: 3 هزار کودک کار را  مراکز رویش شهرداری تحصیل می‌کنند.

قالیباف افزود: به ازای هر معتاد کارتن‌خواب به کمپ‌ها 400 هزار تومان کمک می‌کنیم و این علاوه بر کمک‌هایی است که به دیگر نهادها می‌کنیم.

شهردار تهران افزود: هم اکنون دو سامان‌سرا در شهر تهران در بخش خانم‌ها و آقایان با 700 نفر جمعیت حضور دارند که هم تمامی خدمات آنها ارائه می‌شود. 

وی افزود: در مددسراهای شهر تهران که شب‌ها اسکان می‌یابند در روزهای زمستان 4 هزار نفر را روزانه ساماندهی کرده‌ایم.

قالیباف  گفت: در حوزه هوشمند‌سازی 1500 کیلومتر زیرساخت‌های فیبر نوری ایجاد کرده‌ایم و تعداد سامانه‌های ما به 127 رسیده است.

شهردار تهران گفت: در حوزه بافت‌های فرسوده به 35 درصد رسیده‌ایم و بر اساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی در کشور نوسازی بافت فرسوده 8 درصد است ولی در تهران 35 درصد نوسازی بافت فرسوده داشته‌ایم.

وی گفت: در بودجه سال 96، رویکرد اقتصاد مقاومتی را مدنظر داشته‌ایم و به سیاست‌ها و راهبردهای شورای شهر تهران نیز در بودجه سال آینده توجه شده است. 

قالیباف بیان داشت: رویکرد ما در بودجه یک رویکرد انقلابی بوده است و اولویت‌های حقوق و مزایا، نگهداشت، دیون، توسعه حمل و نقل عمومی و پروژه‌های کلان را داشته‌ایم.

شهردار تهران یادآور شد: بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد از برنامه‌های بودجه‌ای سال آینده ما بوده است و استانداردسازی همه فعالیت‌ها در این بودجه دیده شده است. 

وی یادآور شد: در برنامه پنج‌ساله افق بدون کمک دولت حدود 100 هزار میلیارد تومان بوده است و بر این اساس در سال 96، بودجه‌ای که به شورا می‌دادیم 22 هزار و 800 میلیارد تومان بوده است ولی شرایطی که به وجود آمد، ما این سیاست را ادامه ندادیم و رویکرد انقبضای را دنبال کردیم.

شهردار تهران یادآور شد: پیشنهاد ما برای بودجه سال 96، 18 هزار و 489 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته 3.4 درصد رشد داشته است.

وی افزود: بودجه سال آینده 11 هزار و 833 میلیارد تومان یعنی 64 درصد نقد و 6 هزار و 656 میلیارد تومان  به 43 درصد می‌شود غیرنقد است.