تیرماه ۹۲ بود که (مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان استان تهران) از اعطای وام تا سقف ۴ میلیون تومان به فرهنگیان استان تهران خبر داد. براساس تفاهم‌نامه‌ی منعقد شده با بانک سرمایه قرار بر این شده بود که به تمامی فرهنگیان استان تهران(اعم از شاغل و بازنشسته) تا سقف ۴ میلیون تومان وام اعطا شود و اقساط این وام از حقوق ماهانه فرهنگیان کسر شود.

 

در ابتدا مزایای بسیاری برای دریافت این کارت ذکر شد اما پس از آن با انتقادات فراوانی از سوی فرهنگیان مواجه شد. همچنین اعلام شد که تسهیلات با سود اقساط ۱۲ درصد سالیانه به فرهنگیان اعطا می‌شود در حالی که این چنین نبود. از سوی دیگر متقاضیانی که این وام را دریافت می‌کردند، پس از شش ماه تنفس می‌توانستند بازپرداخت اقساط را آغاز کنند.

 

حالا پس از گذشت قریب به ۴ سال و همزمان با تمام شدن اقساط این وام، فرهنگیان طی تماس با خبرگزاری از وجود مشکل در روند پرداخت اقساط می‌گویند. مدیر یکی از مدارس تهران به خبرنگار ایلنا، می‌گوید: آذر ۹۲ کارت صدرا را دریافت کردم و به ما اعلام شده بود که این کارت با سود ۱۰ ۱۲ با همکاری بانک سرمایه برای خرید کالا به ما داده می‌شود. ما اقدام کردیم و در آن زمان صف‌های طولانی برای خرید کالا ایجاد شده بود؛ البته بعدها متوجه شدیم که سود این وام، تقریبا ۲۰ درصد بوده است. از طرفی کیفیت کالاها اصلا مناسب نبود و شاید تنها یکی دو برند خوب در بین اجناس وجود داشت.

 

وی با اشاره به اینکه در بازه زمانی ۳۶ ماهه و هر ماه ۱۷۵ هزار تومان بابت این وام واریز کرده‌ام، گفت: در مجموع حدود ۶ میلیون تومان تا آذر ۹۵ بازگرداندم. حدود ۱ ماه گذشته برای گرفتن وام جدید برای خرید مسکن، اقدام کردم اما به من گفتند که به بانک سرمایه بدهکار هستید و من در پاسخ گفتم که اصلا از بانک سرمایه وامی دریافت نکرده‌ام. بعد از پیگیری‌های بسیار تعاونی مصرف فرهنگیان از اقساط فرهنگیان کم کرده اما به بانک سرمایه نداده است. تا آخر اسفند باید صبر کنید.

 

این مدیر مدرسه با بیان اینکه حالا نه میتوانیم دسته چک بگیریم نه ضامن کسی شویم، افزود: در حال حاضر حتی نمی‌توانیم به بانک سرمایه برویم و اقساطی که واریز نشده را بدهیم؛ چراکه بانک می‌گوید تعاونی مصرف فرهنگیان باید این پول را واریز کند. جنسی که گرفتیم همان موقع ۱۵۰هزار تومان از بازار آزاد گران تر بود و علاوه بر اینکه به پول سود خورده بود به خرید کالا هم سود تعلق گرفت. ما را در فشار قرار دادند و فرهنگیان، بازنشستگان، معلمان و پیرمرد و پیرزن با عطش رفتند تا با این وام کالایی با شرایط مناسب بخرند اما در نهایت با این مشکلات مواجه شدند.

 

جلیلیان (مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مصرف فرهنگیان ایران) درباره ماجرای این وام و مشکلات به وجود آمده در بازپرداخت آن به بانک سرمایه توضیح می‌دهد و می‌گوید: صندوق ذخیره فرهنگیان با همکاری شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان تهران و یک شرکت سوم (شرکت واسط) کارت خریدی را برای فرهنگیان درنظر گرفتند که البته به علت عدم شفافیت و ناهماهنگی که بین این مجموعه پیش آمد، به نوعی که خرید کردند متضرر شدند و حق با فرهنگیان است که معترض باشند.

 

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مصرف فرهنگیان ایران با بیان اینکه حدود ۱۶ هزار فرهنگی بین فرهنگیان توزیع شد،‌ گفت: از این میان حدود ۴ تا ۵ هزار نفری که این وام را گرفتند و اقساط از حقوقشان کسر شده، اما این پول به موقع به بانک سرمایه واریز نشده است. بنابرین در حال حاضر بانک، این افراد را بدهکار می‌شناسد.

 

وی ادامه داد: وضعیت برای آموزش و پرورش، تعاونی مصرف فرهنگیان و اتحادیه فرهنگیان کشور نگران‌کننده بود و دو کار انجام دادیم: نخست اینکه به شدت مدیران تعاونی، بانک سرمایه و آموزش وپرورش پیگیری جداگانه‌ای در این ماجرا داشتند. از طرفی اتحادیه مصرف فرهنگیان، برای صحت و سقم موضوع، کارشناسان رسمی دادگستری را دعوت کردند و آنها از سال ۹۱ تا ۹۳ مشغول حسابرسی در این پرونده بودند و هزینه زیادی در اینجا پرداخت شد؛ بررسی کردیم که آیا شرکت تعاونی پول را بازپرداخت نکرده یا شرکت واسط؟

 

جلیلیان اضافه کرد: در آخرین جمع‌بندی که صورت گرفت، قرار شد در اسرع وقت این ماجرا جمع‌بندی شود. البته تقریبا مشخص است که پولی که باید به بانک سرمایه واریز می‌شده، واریز چندین قسط مشکل داشته است و البته شاید ممکن است سیستم تعاونی یا بانک مشکل داشته که انشالا تا چند روز آینده تکلیف روشن خواهد شد.

 

وی افزود: در آن زمان با ارائه این کارت به فرهنگیان، خیلی مخالف بودیم و ارتباطِ شرکت خصوص خوب تعریف نشده بود؛ شرکت تعاونی تهران درگیر قضیه هستند و با کمک آموزش و پرورش شهر  تهران بنا دارند هرچه سریعتر این ماجرا جمع شود. در حال حاضر سه گروه شرکت تعاونی شرکت خصوصی و بانک سرمایه گردن عدم بازپرداخت را گردن یکدیگر می‌اندازند. البته انشالا در اسرع وقت این ماجرا تعیین تکلیف خواهد شد.