با افزایش تقاضا برای تحصیل و دانشجو شدن قشر جوان، این روزها دانشگاههای خصوصی و غیردولتی در کنار دانشگاههای سراسری رشد کردند؛ تاجایی که در دورترین نقاط کشور هم دیگر مراکز آموزشی و دانشگاه به چشم می خورد.

 

یکی از قوی ترین دانشگاههای غیردولتی به اسم دانشگاه آزاد که از بعد انقلاب اسلامی با پیشنهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی تاسیس شد، از ابتدای امر با اتکا بر شهریه دانشجویان خود تمامی امکانات تحصیل را برای آنها فراهم و در سالهای متوالی رشد کرد و امروزه شاهد شعبات و دانشکده های مختلف این دانشگاه در سراسر کشور هستیم.

 

اما از آنجا که دانشجویان برای پرداخت شهریه دانشگاه خود گاه با هزینه های زیاد مواجه می شدند، در سالهای گذشته وزارت علوم تسهیلاتی مثل وام شهریه را برای دانشجویان تدارک دید تا بتواند قدری بار مالی را از دوش دانشجویان و خانواده هایشان بردارد و آنها را به تحصیل مشتاق تر کند.

 

کم نیستند دانشجویانی که به دلایل شرایط مالی سخت قید ورود به دانشگاه را می زنند یا حتی درس را نیمه‌کاره رها می کنند. در چنین شرایطی در نظر گرفتن شرایط و تسهیلاتی از سوی دانشگاه، کمی خیال دانشجویان را راحت می کند.

 

البته این تسهیلات فقط به وام شهریه ختم نشده و به دلیل محدودیت های خوابگاهی در دانشگاههای دولتی حتی وام تامین مسکن نیز فراهم شده است.

 

وام‌های متنوع دانشگاه آزاد در خدمت دانشجویان
امروزه دانشگاههای مختلف دولتی و غیردولتی، انواع متنوعی از وام‌ها را در اختیار دانشجویان قرار می دهند؛ به عنوان مثال حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به انواع وام و تسهیلات گفت: کمک هزینه تحصیلی، وام های ازدواج، ضروری، مسکن، شهریه، صندوق وزارت علوم و وام تحصیلی بانک ملی از جمله تسهیلاتی است که از محل اعتبارات صندوق رفاه دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به جمع کل تسهیلات اعطایی در کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان ادامه داد: در سال تحصیلی 93-94 بیش از 13 میلیارد تومان و در سال تحصیلی 94-95 بیش از هفت میلیارد کمک هزینه پرداخت شده است.

 

میرزاده اضافه کرد: البته برای دانشجویان وام ازدواج 10 میلیون تومانی هم در نظر گرفته ایم که تاکنون  120 میلیارد تومان از این نوع وام را به 12 هزار دانشجو پرداخت کردیم.

 

مبالغی هرچند کم اما کار راه انداز
وام‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سه دسته کوتاه مدت (بدون کارمزد)، میان مدت (با کارمزد 2.5درصد) و بلند مدت (با کارمزد 2.5 درصد) تقسیم می شوند که بازپرداخت آنها به ترتیب با بازپرداخت 34 ماه، 30 ماه و 60 ماهه بعد فراغت از تحصیل است.

 

در واقع مبالغ کمک هزینه تحصیلی 300 هزارتومان، شهریه به میزان 50 درصد مبلغ شهریه، ضروری یک میلیون و 200 هزار تومان، مسکن از 500 تا 700 هزار تومان و وام ازدواج 10 میلیون تومان برای هر دانشجو در نظر گرفته شده است.

 

البته علاوه بر وام‌های فوق، وام‌ وزارت علوم هم به دانشجویان دانشگاه آزاد تعلق می‌گیرد که مبالغ آن در مقطع کاردانی و کارشناسی تا سقف 500 هزار تومان، مقطع کارشناسی ارشد یک میلیون و 150 هزار تومان، دکتری حرفه ای یک میلیون و 500 هزار تومان و دکتری تخصصی 2 میلیون و 500 هزار تومان است.

 

از تمایل به دریافت وام تا بی اطلاعی دانشجویان
مرتضی احسانی معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی درباره وام دانشجویی صندوق رفاه وزارت علوم گفت: در سال 93، 67 میلیارد تومان از محل صندوق رفاه وزارت علوم جذب داشتیم که این میزان در سال 94 به 66 میلیارد تومان رسید.

 

وی افزود: وزارت علوم معتقد است این کاهش نشان‌دهنده بی‌نیازی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به این وام‌ها است، اما معتقدیم بسیاری از دانشجویان به دلیل نبود اطلاع‌رسانی درست در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی، از این وام و نحوه دریافت آن اطلاعی ندارند. در نتیجه از واحدها می‌خواهیم با اطلاع‌رسانی درست، تعداد افرادی را که تمایل به دریافت وام دانشجویی صندوق رفاه دارند، افزایش دهند.

 

معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد تاکید کرد: متاسفانه هنوز صندوق رفاه در 180 واحد از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل نشده لذا از تمام واحدهای خود می‌خواهیم کمیته بیمه حوادث و وام را تشکیل دهند.

 

اعضای هیات علمی از دریافت وام مبرا نیستند
البته وام‌های دانشگاه آزاد اسلامی تنها مختص دانشجویان نیست و این دانشگاه تسهیلاتی را برای اعضای هیات علمی و کارکنان خود مشخص کرده است به گونه ای که میرزاده در این باره اظهار داشت: از سال 93 تاکنون جمع کل اعطای تسهیلات بیش از 838 میلیارد تومان بوده که مبلغ پرداختی وام داخلی دانشگاه به اعضای هیات علمی و کارکنان در سال 95 تاکنون 130 میلیارد محاسبه شده است.

 

وی با اشاره به 9 هزار و 933 نفر دریافت کننده انواع وامها ادامه داد: البته این تسهیلات برای اعضای هیات علمی و کارکنان در دسته بندی مختلف وام ضروری، وام صندوق پس انداز، وام خرید اتومبیل و وام خرید مسکن، ودیعه و تعمیرات قرار می گیرد.

 

احسانی نیز در این خصوص گفت: 417 میلیارد تومان تسهیلات در سال 94 به کارکنان و اعضای هیات علمی پرداخت و نیز در 2 سال گذشته در مجموع بیش از 874 میلیارد تومان تسهیلات ارائه شده که البته در کنار این تسهیلات، بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومان از محل اعتبارات بانکی که ماحصل تفاهم‌نامه‌های بانکی بود، به کارکنان، اعضای هیات علمی و دانشجویان وام تعلق گرفته است.

 

بیمه در سایه دانشگاه آزاد
رییس دانشگاه آزاد اسلامی درباره پوشش های بیمه حوادث دانشجویان اظهار داشت: تا انتهای سال تحصیلی 95-94 پوشش بیمه ای برای کمک هزینه درمان 12 میلیون ریال، فوت و نقص عضو هرکدام 60 میلیون ریال بود که به ترتیب از ابتدای مهر 95، کمک هزینه به 50 و هزینه فوت و نقص عضو به 200 میلیون ریال افزایش یافته است.

 

وی جمع کل هزینه های پرداختی بیمه حوادث طی 2 سال گذشته را برای یک هزار و 136 مورد، بیش از 22 میلیارد و 941 میلیون ریال دانست و بیان کرد: مبلغ پرداخت شده بابت 323 پرونده فوتی 19 میلیارد و 380 میلیون ریال، 784 پرونده خسارت بیش از 3 میلیارد و 100 میلیون ریال و 29 پرونده نقص عضو بیش از 461 میلیون ریال است.

 

بنابراین در کنار تمام شهریه هایی که دانشجویان به دانشگاه‌های خود پرداخت می کنند، دانشگاه هم با در نظر گرفتن تسهیلاتی مثل وام و پوشش های بیمه ای دانشجویان را همراهی می کند. در واقع در روزهای کنونی که دانشگاهها با صندلی های خالی مواجه هستند، اینگونه تسهیلات می تواند مشوقی برای جذب دوباره آنها باشد.