مجتبی عبدالهی در نشست صمیمانه با دبیران شورایاری، مدیران محلات ۱۷گانه و مدیران شهری و برون سازمانی منطقه ۱۱، با اشاره به کارنامه درخشان شهرداری تهران در حوزه های مختلف تصریح کرد: خدماتی که در دوره مدیریت شهری در طول ۱۴ سال اخیر اتفاق افتاده از جمله اقدامات مختلف حوزه های عمرانی از ساخت بزرگراه، زیرگذر، پل، توسعه خطوط مترو، احداث و تجهیز سالن های سینما و تئاتر، فرهنگسراها، سراهای محلات، پردیس های فرهنگی، مجموعه های ورزشی  با صد سال گذشته بلدیه تهران برابری می کند.

وی با اشاره به آسیب های اجتماعی شهر تهران گفت: وضعیت  کودکان کار و خیابان با توجه به مسائل جامعه بویژه شهر تهران مناسب نیست و این کودکان از جایگاه حقیقی و حقوقی کودکان شایسته خود برخوردار نیستند. البته شهرداری تهران اقدامات گسترده ای را در این راستا انجام داده اما به تنهایی نمی تواند تمام موضوعات را در این زمینه به سرانجام برساند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: هم اکنون در سطح شهر تهران کودکان بسیاری هستند که توسط باندها و گروه های خاص بکارگیری می شوند و در شرایط نامناسب و با تحمل فشارهای روحی روانی بالا زندگی می کنند که این موضوع در جامعه در قالب معضلات اجتماعی چون تکدی گری، دستفروشی، بزهکاری و ... بروز و ظهور دارد. 

وی از اجرای فاز دوم جهاد مهربانی خبر داد و گفت: شهرداری تهران در قالب طرح جهاد مهربانی ضمن شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، رسیدگی به خانواده های آنان را به عنوان خانواده های نیازمند و آسیب زا در دستور کار قرار داده که فاز نخست اجرایی آن از چندین ماه گذشته در مناطق ۲۲ گانه آغاز شده و هم اکنون وارد فاز دوم اجرای آن می شویم.

عبدالهی شناسایی افراد نیازمند و بهره گیری از ظرفیت های خیرین، معتمدین و سازمانهای دیگر محلی در اجرای طرح را از اهم وظایف قرارگاه جهادی برشمرد و اذعان داشت: بناداریم ظرفیت های مختلف را برای رسیدگی به نیازمندان و فقرزدایی در کلانشهر تهران به عنوان یکی از رویکردهای مهم توسعه اجتماعی شهر  بسیج کنیم.

وی با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت توجه به کاهش آسیب های اجتماعی گفت: وجود ۱۵ مددسرا با گنجایش بیش از سه هزار نفر برای نگهداری کارتن خواب ها، دو سامان سرا در اسلامشهر و لویزان با ظرفیت ۳۷۰ نفر، در تهران، سامان سراهای ویژه مردان و زنان، ۱۶ مرکز پرتو با ظرفیت ۳ هزار نفر برای کودکان کار و خیابان، ۲۴ مرکز بهاران با گنجایش ۲۵۰۰ نفر جهت توانمندسازی معتادان و زمینه سازی برای بازگشت آنان به آغوش گرم خانواده های خود، سه کمپ ترک اعتیاد با ظرفیت نگهداری ۷۰۰ نفر به صورت شبانه روزی، راه اندازی دو مجموعه همراه سرا در کنار دو بیمارستان دولتی تهران از جمله مراکزی است که شهرداری تهران برای کاهش آسیب های اجتماعی راه اندازی و فعال کرده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرد: تعداد ۳۶۹۲ گشت فوریت های اجتماعی در سه شیفت ۸ ساعته در طول شبانه روز فعالیت می کند. در طرح ساماندهی متکدیان از ۹ مرداد تا ۱۲ دی ماه امسال ۱۳ هزار و ۳۵۲ نفر از متکدیان و بی خانمان ها را شناسایی کرده و به مراکز تابعه ارجاع داده است.

وی با بیان اینکه سرعت پیشرفت آسیب های اجتماعی نسبت به پیشگیری بیشتر است؛ تصریح کرد: باید با برنامه راهبردی، برنامه ریزی و استفاده بهینه از ظرفیت ها در راستای ساماندهی حوزه اجتماعی با بهره گیری از تمام پتانسیل های موجود و هم افزایی بخش های مختلف شهرداری و سایر متولیان دستگاه ها و نهادهای کشور تلاش کنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در خصوص توجه مسئولان شهری به جامعه معلولین تصریح کرد: جامعه محترم معلولان ما نیز باید مطابق سایر افراد جامعه در شهر زندگی کنند و از امکانات و تجهیزات شهری به طور عادلانه و مساوی با دیگر شهروندان بهره ببرند.

عبدالهی با اشاره به بازدید دکتر قالیباف از منازل معلولان و دیدار با خانواده های آنان افزود: در مناطق مختلف خانواده های دارای چند معلول وجود دارند که بر اساس تاکید شهردار تهران، باید به آنان رسیدگی ویژه شود.

وی خاطرنشان کرد: توجه به خانواده های دارای بیش از دو معلول به عنوان نیازمندان خاص شهر تهران برای رسیدگی ویژه به آنان در باب خدمات درمانی، اهدای ویلچر، تعمیرات منزل، نصب آسانسور، مناسب سازی معابر در جلوی منازل آن و... در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به تشکیل کانون معلولان شهر تهران از سال ۸۹ گفت: در حال حاضر حدود ۸۸۱۱ نفر از معلولان عضو این کانون شده اند و به صورت کاملاً داوطلبانه فعالیت هایی همچون نظارت بر امر مناسب سازی فضاهای شهری، برگزاری جشنواره مهرانه، برگزاری مسابقه سلام شهردار و ... پیگیری می کنند.

وی همچنین بر لزوم همکاری مناطق برای برگزاری سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ویژه برنامه های شهادت حضرت فاطمه (س) و طرح استقبال از بهار تاکید کرد.