سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) در شهرک آزمایش برگزار شد، اظهار داشت: در 8 ماهه نخست سال جاری، تعداد 236 تن کمتر در مقایسه با سال گذشته در تصادفات کشته شدند.

وی افزود: براساس آمارها در سال 84، 27 هزار و 700 تن در تصادفات کشته شدند که این عدد در پایان سال 94 به 16 هزار و 586 تن رسیده است.

 

رئیس پلیس راهور ناجا بیان کرد: سه عامل جاده، ایمنی خودرو و رفتار راننده نقش مهمی را در وقوع تصادفات دارند.

 

سردار مهری ا اذعان کرد: مهم‌ترین طرحی که در حال اجراست، طرح ترافیکی زمستانه است که تاکنون شاهد کاهش تلفات و اثرگذاری طرح بودیم، این طرح تا 20 اسفند ادامه دارد و بنا به شرایط جوی آن زمان، امکان تمدید این طرح وجود دارد.

 

وی افزود: عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز، عدم رعایت حق تقدم، 71 درصد علل تصادفات جرحی و فوتی را شامل می شود.

 

* 48 درصد اتوبوس‌ها و 5 درصد تاکسی‌های شهر تهران در سن فرسودگی قرار دارند

 

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: طی مصوبه اخیر دولت مبنی بر ممنوعیت تردد وسائل نقلیه فرسوده در 8 کلانشهر کشور، از این پس تردد خودروهایی که در سن فرسودگی قرار دارند در کلانشهرهای تهران، اصفهان، تبریز، کرج، شیراز، اهواز و اراک ممنوع است و باید این خودروها از این 8 کلانشهر خارج شوند.

 

سردار مهری تصریح کرد: 48 درصد اتوبوس ها و 5 درصد تاکسی های شهر تهران در سن فرسودگی قرار دارند و پلیس با توجه به این مصوبه تمام وسائل نقلیه را در هر 24 ساعت، 50 هزار تومان جریمه خواهد کرد.

 

محدودیت جدید برای گواهینامه پایه سوم و موتورسواران از ماه آینده اجرایی می شود

 

وی افزود: خودروهایی که در سن فرسودگی قرار دارند، به زودی با نصب دوربین هایی به شکل سیستمی اعمال قانون می شوند.

 

رئیس پلیس راهور ناجا عنوان کرد: در این مصوبه سن فرسودگی اتوبوس های درون شهری 10 سال، برون شهری 12 سال، مینی بوس 10 سال، میدل باس 12 سال، تاکسی 10 سال، خودروهای شخصی 20 سال، کامیون و کشنده 20 سال، موتور 8 سال و وانت 15 سال است.

 

سردار مهری تصریح کرد: با توجه به این که آمریکا دست از تحریم ملت ایران بر نداشته است، ما نیز تا زمانی که دولت یک تصمیم نهایی نگیرد، خودروهایی که ساخت آمریکا هستند و یا برند آمریکایی دارند را شماره گذاری نخواهیم کرد.