رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو صبح امروز در نشستی با موضوع کالای قاچاق در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی گفت: قاچاق کالاهای سلامت محور در سال یک و نیم میلیارد دلار است.

 

وی افزود: در حوزه فراورده‌های آرایشی باید دقت کنیم بازار جهانی این فراورده های آرایشی حداقل 400 میلیارد دلار است چون شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند و بازار لوازم بهداشتی جداست.

 

دیناروند گفت: اعلام آمار استفاده ایران به عنوان بزرگترین مصرف کننده لوازم آرایشی در دنیا اشتباه است هر چند که رشدمان در این بازار زیاد است و در خاورمیانه دومین رتبه مصرف را داریم که 2 و نیم میلیارد دلار برآورد میشود که از این میزان نصفش قاچاق است و از راه های غیر مجاز و قاچاق وارد میشود این قاچاق بودن تقلب برندهای معتبر است این تقلب ها اونقدر جدی است که برخی از این برندها 7 نوع تقلبی دارند.

 

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: جامعه و قشر متوسط پایین هدف این قاچاق چیان هستند که بتوانند جنس را بخرند مواد غیر مجاز و رنگ های غیر مجاز در این مواد استفاده میشود که خطرناک است و سلامت جامعه را هدف قرار می دهد.

 

وی با اشاره به تاکید جمشیدی بر نظارت دقیق گمرک‌ها گفت: ما الان یک چیزهایی می بینیم که خود گمرک مسیر ورود قاچاق در کشور است و باید پرسید آیا قاچاقچی ها در گمرک هم نیرو دارند.

 

دیناروند گفت: فرآورده‌های آرایشی به این وفور با رقم یک و دو دهم میلیارد دلار بسیار زیاد است در ابوظبی و دوبی طراحی و وارد میشود و توزیع کننده گان بزرگ هم دست اندر کار هستند اما ما سعی داریم توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی هم مثل دارو بشود که جلوی قاچاق چیان را بگیریم.