سیدحسن هاشمی در بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن چشم‌پزشکی ایران، اظهار داشت: امیدوارم خداوند به همه ما کمک کند که در مسیر زندگی و ادامه حیات که حاصل آن ثمربخشی برای همنوعان است گام برداریم. 

وی افزود: باید از پیامبر یاد بگیریم، مهربان باشیم و انصاف را مدنظر قرار داده و بیش از اینکه خود را ببینیم دیگران را مورد توجه قرار دهیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: بیش از 3 سال است که مسئولیت یکی از وزارتخانه‌های مهم که با درد و رنج مردم درگیر بوده بر عهده بنده گذاشته شده است و باید توجه داشت دولت در شرایط مناسبی کار را شروع نکرد و در ادامه مسیر هم کم مشکل نداشت ولی بر اساس عهدی که با مردم بستیم تلاش کرده‌ایم از عدالت دور نشده و در همین راستا گام برداریم.

هاشمی گفت: دولت در این مشکلات اقتصادی یارانه جدیدی تحت عنوان طرح تحول در نظر گرفت و این طرح مورد اصرار رئیس جمهور بود چرا که ایشان گفتند ما به مردم قول دادیم که در قبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی به آنها خدمت ارائه کنیم. 

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح تحول نتایج بسیار مثبتی به ویژه برای مردم در حاشیه شهرها و مناطق محروم داشته است، گفت: 4 روز گذشته به سیستان و بلوچستان سفر کرده بودم و آنجا مردم بر پایه غفلت سیاستمداران در رنج بودند ولی خوشبختانه هم اکنون تمام مراکز درمانی این استان دارای پزشک بوده و تعداد زیادی تخت بیمارستانی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه طرح تحول سلامت مطمئناً ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: البته بدخواهان از تلاش علیه این طرح فروگذاری نمی‌کنند ولی باید توجه داشت که این طرح از آن مردم بوده و امیدواریم این مسیر در دولت آینده و در مجالس بعدی نیز ادامه یابد. چرا که طرح تحول سلامت در راستای آرمان‌های شهدا و بنیانگذار انقلاب اسلامی است.

هاشمی با تأکید بر اینکه بزرگترین طرح اجتماعی جمهوری اسلامی ایران طرح تحول سلامت است، گفت: کسانی که پول دارند و تبلیغات در اختیارشان است به هر نحوی به دروغ می‌خواهند طرح را بهتر شدن وضع پزشکان و آسیب به مردم کم‌درآمد جلوه دهند.

وی تصریح کرد: برخی به غلط می‌خواهند به جامعه القا کنند که کسری بیمه‌ها به دلیل اجرای طرح تحول است در حالی که این مسأله به دلیل اینکه برخی نتوانستند طرح را به خوبی اجرا کنند و یا بیمه تأمین اجتماعی بخشی از درمان را در این حوزه هزینه نمی‌کند ایجاد شده است. 

وزیر بهداشت در ارتباط با حوزه چشم‌پزشکی، گفت: ما میراث خیلی ارزشمندی از نیاکان و اساتیدمان داریم و امروز بیش از هر زمان دیگری باید مراقب کشور پهناور خود باشیم. انصاف حکم می‌کند چشم‌پزشک و سایر تخصص‌ها باید در دسترس مردم باشد. 

هاشمی تصریح کرد: کمیته اخلاق پزشکی در گذشته در حوزه چشم‌پزشکی دایر شده و این مسأله نتایج مؤثری را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه از آسیب‌های جدی که ممکن است در جامعه پزشکی ایجاد شود سوءرفتار پزشکان است، خاطرنشان کرد: نباید با این دلیل که برخی اقدامات اشتباهی انجام می‌دهند ما نیز نسبت به این مسأله اقدام کنیم و بگوییم چون بقیه آلوده‌اند برای ما هم ایرادی نیست چرا که روپوش سفید پزشکان مؤید چیزی غیر از علم و عدالت نیست.