رضا تقی‌پور با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص پرداخت تمامی بدهی‌های شهرداری در سال پایانی مدیریت کنونی شهری گفت: بحث دیون و طلب پیمانکاران یک بحث جاری است و هیچ وقت به صفر نمی‌رسد و به طور معمول یکسری بدهی‌ها پرداخت و بدهی‌های جدید ایجاد می‌شود.

 

وی ادامه داد: باید نسبت معقولی از میزان دیون و بدهی حفظ شود به همین دلیل در سال ۹۵ رقم قابل توجهی برای پرداخت دیون پیش‌بینی کردیم و همچنین قرار شد اگر شهرداری درآمد مازادی نیز کسب کرد، در حوزه پرداخت دیون استفاده کند. همان چارچوب در بودجه ۹۶ نیز لحاظ خواهد شد.

 

سخنگوی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه این رویه که گفته می‌شود «باید بدهی‌های مدیریت شهری صفر شود»، نه علمی است و نه کارشناسی، گفت: در دولت نیز می‌بینیم قرارداد ۲۵ ساله بسته می‌شود؛ این یعنی ما منابع خود را پیش‌خور کرده‌ایم نه می‌شود این موضوع را مطلقاً رد کنیم و نه بگوییم خوب است، بلکه باید ببینیم این پروژه در شرایط و قیمت کنونی چقدر انجامش به نفع کشور است.

 

تقی‌پور تأکید کرد: اگر پروژه‌های زیرساختی که پرداخت هزینه‌های آن طولانی مدت است، انجام می‌شود باید روش‌های تأمین مالی آن نیز پیش‌بینی شود. به طور مثال زمانی گفته می‌شد ساخت اتوبان‌ها و بزرگراه‌های جدید در کشور با بودجه دولتی ۴۰ سال زمان می‌خواهد اما تغییر نگاه در دولت گذشته سبب شد بسیاری از اتوبان‌ها به روش BOT احداث شود و معطل بودجه دولتی نماند و مردم پرداخت عوارض با یک نرخ معقول را پذیرفته‌اند و سرمایه‌گذار نیز راضی است. باید دید هزینه‌ای که برای یک پروژه در زمان حال می‌شود، به نفع است یا ضرر.

 

وی در خصوص اعلام رقم بودجه شهرداری در سال ۹۶ بر اساس برنامه پنج ساله دوم شهرداری (۲۲ هزار میلیارد) گفت: برنامه پنج ساله وحی مُنزل نیست و با شرایط کنونی کشور که در رکود اقتصادی به سر می‌برد، تحقق بسیاری از عددها و رقم‌ها امکانپذیر نیست. به نظر می‌آید بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران در سطح بودجه سال ۹۵ یا با اندکی افزایش باشد.