محمد عبداللهی نیک آبادی محقق و پژوهشگر طب اسلامی در  بیان کرد: از آنجایی که خیار دارای ویتامین های آ، سی و انواع ویتامین ب و همچنین حاوی کلروفیل، اسید فولیک، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، منگنز،کلسیم و سلولوز است، توصیه می شود در طول روز حداقل یک خیار بخوریم.

عبداللهی نیک آبادی ضمن اشاره به این موضوع که خیار خنک کننده بدن و تسکین دهنده عطش است، ادامه داد: این میوه برای مبتلایان به سوزش و بند آمدن ادرار بسیار مفید بوده و با توجه به خاصیت حل کنندگی اسید اوریک و اورات در درمان نقرس نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه خیار تصفیه کننده طبیعی خون است، افزود: خوردن، بوییدن و مالیدن خیار به پیشانی در رفع سردرد و قطره قطره ریختن آب خیار در بینی و بوییدن آن جهت از بین بردن گرفتگی، بی حوصلگی و کم خوابی مفید است.

این پژوهشگر طب اسلامی ضمن تاکید بر اینکه خیار و تخم خیار برای درمان دیابت و بیماری های قندی بسیار مفید است، اظهار داشت: از ورقه خیار برای رفع قرمزی چشم استفاده می شود و اگر این میوه همراه غذا در سالاد خورده شود، به درمان یبوست کمک می کند.

عبداللهی نیک آبادی عنوان کرد: آشامیدن آب خیار در رفع اکثر تب های شدید، تسکین حرارت خون وصفرا، ازبین بردن التهاب معده، پاک کردن کبد، دفع سنگ کلیه و مثانه و همچنین بهبود یرقان سودمند است.

وی ابراز داشت: اگر روزی یک عدد خیار بخورید از سرما خوردگی در فصل پاییز و زمستان در امان هستید و برای از بین بردن صفرا و اسید خون از خیار دارای تخم زرد، کاملا رسیده و بدون نمک استفاده می شود.

این پژوهشگر طب اسلامی اشاره کرد: خیار برطرف کننده غصه و افسردگی است و با حلقه حلقه کردن خیار و قرار دادن آن روی پوست می توان برای از بین بردن چین و چروک و چربی پوست و همچنین حفظ لطافت و تازگی آن استفاده کرد و ضماد خیار برای خارش، اگزاما و تحریکات جلدی پوست بسیار موثر است.

عبداللهی نیک آبادی خوردن خیار قبل از غذا را در هضم مواد عذایی بسیار موثر دانست و یاد آور شد: کسانی که مشکل معده، رماتیسم، زخم روده و اثنی عشر، ورم کلیه و سنگ کلیه دارند باید از خوردن خیار شور بپرهیزند.

وی توصیه کرد: برای جلوگیری از نفخ بهتر است بعد از خوردن خیار عرق نعنا یا مقداری آب جوش همراه نبات بخورید و کسانی معده ضعیف دارند و دچار سوء هاضمه هستند بهتر است خیار را همراه عسل یا مویز بخورند.

عبداللهی نیک آبادی اذعان داشت: برای از بین بردن یبوست در دوران بارداری مصرف خیار توصیه می شود و همچنین خوردن پوست خشک خیار سبز زایمان را آسان می کند و لازم به ذکر است زنان حامله قبل از درد باید از مصرف خیار خود داری کنند