“همچنین فرهنگ عامه معتقد است افسردگی شدید در سالمندان تاحدودی از افراد جوان و میانسال کمتر است. اما در حقیقت ارزیابی افسردگی بسیار مشکل است، و ما می دانیم اغلب علائم افسردگی در سالمندان نامشخص و شدیدتر است. بنابراین به این دلایل همیشه نیاز داریم به علائم آن توجه کنیم.”سرپرست نویسندگان، دکتر کارولین ال توروی و همکارانش بیش از ۵۰۰۰ نفر از افراد ۷۰ ساله و مسن تر را مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند، افراد مسن تر و مخصوصا زنان علائم افسردگی شدیدتری داشتند. همچنین متوجه شدند زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی مزمن هستند. افرادی که به تازگی داغ دیده اند بالاترین میزان افسردگی و علائمی نظیر غم و عدم علاقه به فعالیت هایی که قبلا از آنها لذت می بردند، را داشتند.در مقایسه با متاهلین، افرادی که به تازگی همسر خود را از دست داده اند نه برابر بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی بودند.

در حالی که میزان علائم ایجاد افسردگی فقط چهار برابر بیشتر بود. ۳۳٫۳ % از بیمارانی که یک ماه و % ۱۲٫۲ از بیمارانی که ۱۹ الی ۲۴ ماه از فوت همسرشان گذشته  شش نوع از علائم افسردگی یا بیشتر از آن را داشتند.

با این وجود، دکتر والاس، استاد اپیدمیولوژی و پزشکی داخلی در دانشگاه آیوا واقع در شهر آیوا ذکر میکند، علام افسرده کننده همچنان نسبت به زمانی که فرد هنوز همسر خود را از دست نداده است بیشتر است. او می گوید: “در حالی که افسردگی تقریبا در این بیماران در حال از بین رفتن بود، به طور متوسط ۳ تا ۶ ماه پس از فوت همسر، میزان علائم افسردگی طی دو سال بالاتر از حد اولیه بود. بنابراین به نظر می رسد فقدان همسر با افسردگی ماندگاری همراه باشد.”

 به عنوان مثال باید در مورد وفات یا طلاق یا دیگر شرایط روابط زناشویی از آنها سوال شود. دکتر والاس میگوید:  “پزشکان عمومی باید همیشه در مورد فقدان همسر از بیمارانشان سوال کنند. من همیشه احساس کرده ام که  ارزیابی دوره ای باید یک جزء روتین از مراقبت های عمومی برای افسردگی های شدید باشد. و لازم است که به پزشکان در مورد آن هشدار دهند زیرا این امور مهم و شفابخش است.”

صحبت کردن، مخصوصا با یک پزشک، برای افرادی که از نبود همسر رنج می برند بسیار موثر است. جان گیبالا عضو انجمن آمریکایی بازنشستگان می گوید :” بسیار مهم است که بعد از فوت همسرتان نسبت به احساسات خود و تغییراتی که وارد بر زندگیتان میشود بی توجه نباشید. گیبالا که در برنامه های این انجمن در باره ی غم فقدان همسر شرکت دارد،

تاکید میکند، افرادی که به تازگی همسرانشان را از دست داده اند نیاز به یافتن حمایت و اطلاعات دارند. این انجمن پیشنهاد میکند که به برنامه های حمایت از این داغ دیدگان مانند خدمات زنان بیوه نگاهی بیاندازید. یا آخرین برنامه  زنان بیوه  را در انجمن خود جستجو کنید.