با گذشت 77 روز از پاییز و بر اساس اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر لغایت 17 آذر سال آبی 96-95 بالغ بر 32 میلیمتر است.

 

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت( 45 میلیمتر) 29 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته( 79 میلیمتر) 59 درصد کاهش نشان را می‌دهد.

 

همچنین حجم بارش اول مهر تا پایان 17 آذر معادل 52.737 میلیارد مترمکعب گزارش شده است.

 

میزان بارش در حوضه آبریز دریای خزر در سال آبی جاری 109 میلیمتر گزارش شده، که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته 41 درصد کاهش و در مقایسه با بلند مدت 48 ساله 4 درصد کاهش داشته است.

 

در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، میزان بارش‌ها تاکنون 44 میلیمتر گزارش شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 66 درصد کاهش و در مقایسه با متوسط 48 ساله 35 درصد کاهش داشته است.

 

حوضه آبریز دریاچه ارومیه تاکنون شاهد 51 میلیمتر بارش بوده که این رقم در سال گذشته 103 میلیمتر بوده است، از همین رو در مقایسه با سال آبی گذشته این حوضه آبریز شاهد کاهش 50 درصدی بوده است.

 

میزان بارش در فلات مرکزی ایران با 65 درصد کاهش نسبت به سال گذشته 13 میلیمتر به ثبت رسیده است.گفتنی است این حوزه در مدت مشابه سال گذشته 37 میلیمتر بارش تا این مدت داشته و همچنین میانگین متوسط بارش در 48 ساله گذشته این حوضه 24 میلیمتر گزارش شده است.

 

حوضه مرز شرق از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بی نصیب از باران بوده، این در حالی است که این منطقه در مدت مشابه سال آبی گذشته 20 میلیمتر بارش داشته است و این نشان از افت 100 درصدی بارش ها در این حوضه است.

 

حوضه آبی قره‌قوم تاکنون 5 میلیمتر بارش داشته است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 41 میلیمتر بوده که نشان دهنده کاهش 88 درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته و کاهش 82 درصدی نسبت به بلند مدت 47 ساله است.

 

شایان ذکر است بیشترین میزان بارندگی به ایستگاه محمود آباد استان مازندران با 619.5 میلیمتر و کمترین میزان برای ایستگاه های چابهار سیستان و بلوچستان، جنت آباد جنگل در استان خراسان رضوی، خونیک علیا در استان حراسان جنوبی و چناران در استان خراسان رضوی بدون بارندگی گزارش شده است.

این سطح از بارندگی ها در این زمان از سال، با توجه به بحران چندین سال گذشته آب در کشور خبر از تنش جدی منابع آبی در تابستان سال آینده می دهد، از همین رو حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در همایش ملی حقوق آب، فرصت‌ها و راهکارها که در هفته جاری برگزار شد موضوع تنش آبی را یکی از 4 اولویت اصلی لایحه بودجه سال آینده مطرح کرد و گفت: کاهش منابع آبی باعث ایجاد تعارضات جدی در بخش های مختلف شده که برای حل آن نیازمند تعریف قوانین جدید هستیم.