تخصصان تغذیه باور دارند، سالم‌ترین و امن‌ترین رژیم برای کودکان و سالمندان رژیم سبزیجات و گیاه‌خواری است. 

آکادمی تغذیه و رژیم غذایی بیانیه‌ای منتشر کرده که طبق آن، گیاه‌خواری برای تمام گرو‌های سنی را با در نظر گرفتن شرایط بدنی و جبران کمبودهای این رژیم توسط مکمل‌های طبیعی مفید و لازم دانسته و ادعا کرده با این روش می‌توان از بیماری‌های قلبی، چاقی و انواع سرطان جلوگیری کرد و آمار مرگ و میر بر اثر این مسائل را تا حد زیادی کاهش داد. 

طبق گفته متخصصان تغذیه، گیاه‌خواری به دلیل نداشتن شیرینی و شوری برای افراد مسن و کودکان بسیار مفید و سالم است. این در حالیست که بعضی از پزشکان عقیده دارند رژیم سبزیجات همه گروه‌های سنی را دچار سوء تغذیه می‌کند و از دیدگاه بعضی از آنها این رژیم رد شده است. 

اعضای آکادمی تغذیه معتقدند، هر رژیم غذایی که برنامه‌ریزی شده و متعادل نباشد، می‌تواند به بدن آسیب بزند و عوارض جانبی منفی داشته باشد. 

رژیم گیاه‌خواری به معنای تنفر از گوشت و مواد غذایی گوشتی نیست و افراد می‌توانند برای سالم زیستن، مواد غذایی گوشتی خود را به حداقل برسانند و سعی کنند سبزیجات تازه، حبوبات، آجیل و غلات را جایگزین کنند. 

وعده‌های غذایی گیاه‌خواران باید شامل آهن کافی، روی و ویتامین B-12 باشد؛ از آنجاییکه رژیم سبزیجات دچار فقر این ویتامین است باید از مکمل‌های طبیعی بهره گرفت. 

 غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه ها، مواد مغذی کافی و سبزیجات می‌توانند از بیماری های خاص جلوگیری کنند و تضمینی برای سلامتی افراد باشند.

تحقیقات نشان داده، رژیم گیاه‌خواری سرطان پروستات را تا 35 درصد، بیماری‌های قلبی را تا 29 درصد و انواع سرطان را تا 18 درصد کاهش می‌دهد. هم‌چنین مبادله گوشت با تخم مرغ، عدس و آجیل می‌تواند چندین سال به زندگی افراد جامعه اضافه کند.