محمد باقر قالیباف با حضور در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی گفت: از روزی که پا در زندگی گذاشتیم آنچیزی که کار را پیش می برد کار است و حرف کار را پیش نمی برد. همینطور که با حرف انقلاب به پیروزی نمی رسید.

هر موقع که این کشور مورد تجاوز واقع شود اگر به شرق و غرب غلتیددند اگر به سمت قدرت های استکباری رفتند جز اینکه کشور و آبروشون را از دست دادند، تاریخ نشان داده هیچ خاصیت دیگیری برای کشور ما نداشته است.

اینگونه فهمیده ام که مشکلات کشور با سخنرانی و شعار و له و علیه این و آن سخن گفتن حل و فصل نمی شود

برخی فکر می کردند که اداره کشور با گفتار درمانی قابل حل است؛ با شعار قابل حل است احساس شان این بود که اگر بتوانند در یک جمعی کف و سوت بیشتری تکبیر بیشتری و هیجان بیشتر ی را بدهند به ادراه کشورکمک کرده اند. اگر دیگران را متهم بکنند به اداره کشور کمک کرده اند.

مشکل اصلی امروز و دغدغه مردم ما از هر قشری دانشجو، فارغ التحصیل، متخصص  و... بیکاری است. امروز قریب 50 درصد از فارغ التحصیلان ما بیکار هستند و تازه بخشی ک سرکارند متناسب با رشته خود نیستند .

امروز دغدغه مردم دغدغه کار و معیشت آنهاست. این باعث چالش های بسیاری از جمله آسیب های اجتماعی شده است. شرایط به گونه ای رقم خورده که برخی دست به کارهای خارج از شرافت انسانی می زنند. ما هم تقصیر داریم . امروز اعتیاد وضعیت بدی دارد  در محیط دانشگاه و خوابگاه گرفته تا حاشیه های شهر. در حوزه طلاق درصد طلاق بسیار بالاست. چقدر از جوانان ما فرصت جوانانی خود را از دست داده اند که نه شغلی دارند و نه ازدواج و اگرازدواج کرده اند چه مشکلاتی دارند.

در 16 آذر 32 دانشگاه ما برای مبارزه با آمریکا اینگونه مبارزه کرد امروز چرا بعضی از جوانان درصف انتظار رفتن به آمریکا هستند. وقتی با اینها حرف می زنیم باورش نیست و می گوید چاره  چیست. امروز 33 درصد از جمعیت شهرهای ما حاشیه نشین هستند. کدام ایرانی و جوان ایرانی است که این را بپذیرد کدام انقلابی و حزب اللهی چنین شرایطی را می پسندد؟

می دانیم که واردات برای کشور مضرر است نه درباره کالاهای اساسی بلکه کالاهای مصرفی و ابتدایی ترین چیزهایی که هیچ ضرورت برای واردات ندارند. بقیه کشورها را آیاد می کنیم و جوانان خودمان را اینگونه می کنیم. ما برای پیشرفت کشورمان باید بیکاری و فقر و معیشت مردم را حل کنیم. در این تهران 70 هزار خانواده ای داریم که اگر غذای گرم بهشان ندیدم امکان تهیه آن را ندارند. باید بدانیم هیچ ملت و کشوری هیچ گاه به پیشرفت و سربلندی نرسیدند و رایگان به چامعه ی پشیرفت ندارند الا اینگه آن کشور کار و تلاش کرد.

اگر امروز به برجام انتقادات است میز مذاکرده را میز مذاکره فرض نکردیم و به آنها اطمینان کردیم مقام معظم رهبری در مشهد گفته بود اگر آمریکایی ها با دستکش مخملی امدند در زیرش دست چدنی است آنها صداقت ندارند اینها به دنبال کمک ایران نیستد . نتیجه این شد که امروز می بنیمی که نه چرخ هسته ای چرخید و نه چرخ اقتصادی . این را بگویم که این ساده لوحی است که بیاییم آب و نان زندگی و اقتصاد مردم و آلودگی هوا را به برجام گره بزنیم ما حکومت داری را بلد نیستیم و استکبار را نشناختیم .

در رابطه با بحث مفاسدی که الان مطرح است تحت تعاونی ها ی شهرداری. شهرداری های سازمانی هستند که این سازمان نوع کارشان به گونه ای است که آسیب پذیر است. قوانین و مقرراتشان در این 100 سال نوع کارش به گونه ایست که مجموع اینها شهرداری را آسیب پذیر کرده است یک زخم کهنه است. در برخورد با فساد در شهرداری هیچ خط قرمزی وجود ندارد و همه دستگاه های ناظر می توانند رسیدگی کنند خود من به دادستان کل نامه نوشتم و به عنوان مدعی العموم دعوت می کنم ورود پیدا کنید به شهرداری و شبهه را بررسی کنید. اعتقاد به نقش مردم در همه امور دارم . قوه قضاییه را دعوت کردم، از ان جی او دعوت کردم و به مجموعه احمد توکلی نامه نوشتم و آنها را دعوت به رسیدگی کردم و همه اطلاعات را در اختیارشان قرار دادم که اگر فسادی بود برخورد شود.