هر عاملی که موجب شود مینای دندان از بین برود و عاج دندان در معرض مواد شیمیایی و تحریکات حرارتی محیط دهان قرار گیرد

موجب حساسیت دندان ها می شود که در سطح جونده دندان ها و یا در نواحی طوق دندان ها اتفاق می افتد.

* فاکتورهای به وجود آورنده حساسیت دندان ها فراوان هستند.عاج ممکن است در اثر پوسیدگی و خوردگی مینا،آسیب ببیند که می تواند به علت مصرف مکرر نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه های گاز دار یا حتی استفاده از سفید کننده هایی باشد که می تواند موجب ساییدگی دندان ها شوند.

* مساله شایع دیگر،تحلیل لثه ها است که بر اثر مسواک زدن غلط یا استفاده از مسواک بد ایجاد شده باشد،به خصوص اگر فشار مسواک زیاد و در جهت افقی باشد.

* حساسیت دندانی عبارت از تیر کشیدن دندان ها و درد مبهم پس از آن است که هنگام خوردن غذاهای داغ، سرد، ترش، شیرین یا وارد کردن ضربه به دندان ایجاد می شود.

اگر دندان های شما در برابر سرما و گرما حساسیت نشان می دهند و این حساسیت چند روزی است ادامه دارد،با دندانپزشک خود مشورت کنید چون درد می تواند علامت بسیاری از بیماری های دندان باشد.

* توجه داشته باشید که شایع ترین علت درد دندان پوسیدگی است که در مواقعی اتفاق می افتد که عصب دندان آسیب می بیند.این حالت به انجام درمان ریشه نیازمند است نه حساسیت زدایی.

ممکن است دندانپزشکان با درمان های داخل مطب یا تجویز مصرف بعضی محصولات دارویی به درمان دندان های حساس شما اقدام کنند.توصیه می شود از خمیر دندان های مخصوص این دندان ها که بدون نسخه پزشک هم از داروخانه ها قابل تهیه است،استفاده کنید.

* به یاد داشته باشید که بهتر است غذاهای ترش و اسیدی را کمتر مصرف کنید،البته بهتر است که پس از مسواک زدن هم از این مواد استفاده نکنید.

* بهداشت روزانه دهان خود را در منزل به خوبی رعایت کنید و تمام قسمت های دندان و دهان تان را شستشو دهید.از مسواک نرم استفاده کنید تا اگر روش مسواک زدن شما موجب ایجاد این مشکل شده است،ساییدگی در اثر موی مسواک کمتر شود.

* اگر دائم از غذاهایی با حالت اسیدی بالا استفاده می کنید،باید بدانید که آن ها می توانند به مرور زمان لایه مینای دندان شما را از بین ببرند.پس از خوردن غذاهای اسیدی،به طور موقت و تا یک ساعت مسواک نزنید چون این مواد موجب آسیب موقت به مینای دندان شما می شوند و اگر بلافاصله مسواک بزنید،موجب کنده شدن بلور های کوچک مینا(بلورهای هیدروکسی آپاتیت) از روی دندان شما می شود.

همین مساله می تواند به مرور زمان موجب حساسیت دندان شما بشود.پس بعد از خوردن این نوع غذاها، می توانید دهان تان را با آب بشویید، از محلول های دهانشویه فلوراید استفاده کنید و آدامس بدون قند دارای فلوراید بجوید.