مرتضی قدیمی در نشست خبری با اشاره به فضای شهری و حضور معتادان در این فضا گفت: قرار شد برای نگهداری و بهبود معتادان، مدیریت شهری زیرساختهایی را فراهم کند و برخی دستگاه ها در حوزه توانمندسازی پس از ترک ورود کنند.

وی افزود: اما واقعیت موجود این است که به دلیل مشکلات عمده در بحث تامین بودجه و امکانات برخی دستگاه ها، متاسفانه بخشی از این دایره مغفول مانده است و آنگونه که باید و شاید کار عملیاتی نشده است.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی ادامه داد: به همین دلیل متاسفانه در حال حاضر شاهد شهری هستیم که علی رغم همه زیبایی ها، اتفاقات ناگواری در آن می افتد و این اتفاقات چهره شهر را زشت کرده است.

قدیمی با اشاره به ورود شهرداری تهران و سازمان خدمات اجتماعی در بحث اعتیاد، گفت: ما در ۹ ماهه امسال یک سیکل را برای کاهش اعتیاد تعریف کرده ایم. سامان سراهای ما که توسط شهرداری اداره می شوند، طی ۹ ماه اخیر هر ۳ ماه یک بار درمان جسمی را داشته اند.

وی تصریح کرد: ظرفیتی که شهرداری در این حوزه ایجاد کرده، بهبود ۲۵۰۰ معتاد در هر دوره سه ماهه است که بر این مبنا تاکنون ۷۵۰۰ نفر را در مراکزمان به صورت شبانه روزی نگهداشته ایم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی اظهارکرد: نقطه پس از پاک شدن، نقطه اصلی کار ماست. این ۷۵۰۰ نفر صرفاً به لحاظ جسمی درمان شده اند و روح و روان آنها دائم درگیر است و این درگیری می تواند از ۱۰ سال تا پایان عمر آنها به درازا بکشد. واقعیت این است که شخص بیمار وسوسه ذهنی و روانی دائمی دارد و در این بخش اتفاقاً تاکید ما به خانواده ها و شهروندان برای کمک رسانی است.

قدیمی با بیان این مطلب که خانواده ها در ابتدا معتادان را پنهان می کنند، گفت: متاسفانه گام اول برای خانواده ها در مواجهه با معتاد، پنهان کردن او است. پس از آن سعی می کنند به اولین جایی که بر می خورند، معتاد را ببرند. اینکه فکر کنیم معتاد پس از بهبودی کاملاً سالم شده و قادر به بازگشت به زندگی عادی است، تفکر نادرستی است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری قرار بود ۲ هزار زیرساخت در بحث اعتیاد ایجاد کند و سایر نهادها نیز ۴ هزار مجموعه ایجاد کنند، گفت: ما ۲۵۰۰ ظرفیت ایجاد کردیم. یعنی از قولی که داده ایم جلوتر هستیم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی با بیان این مطلب که بحث اصلی ما موضوع پس از درمان است، گفت: ما در این حوزه قرار شد «بهاران» را فعال کنیم که این کار عملیاتی شده است. ۲۴ مرکز بهاران در تهران فعال هستند که خدمات متعددی به بهبود یافتگان ارائه می کنند.

قدیمی با بیان اینکه ما افرادی را داریم که بیش از ۱۰۲ بار ترک کرده اند، گفت: «بهاران» شکاف میان مرکز بهبودی تا خانواده را پر می کند. در ۲۵۰۰ بهبودی دوره اول، هزار نفر حاضر شدند به مجموعه بهاران بیایند.

مشکل از جایی آغاز می شود که معتاد از کمپ به خانواده می رود

وی با بیان اینکه حضور در مجموعه بهاران اختیاری است، گفت: فرد بهبود یافته ۹ ماه رایگان از غذا و مسکن بهره مند می شود و حرفه می آموزد.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی با تاکید بر اینکه مشکل از آنجائی آغاز می شود که فرد بهبود یافته از کمپ به سمت خانه می رود، گفت: ما در ۲۴ مجموعه بهاران، کارگاه های مختلف را دیده ایم و بهاران مخصوص خانم ها را داریم. متاسفانه میزان دانش آموزان معتاد نیز به اندازه ای است که وزارت آموزش و پرورش از ما خواسته که بهاران ویژه دانش آموزان نیز داشته باشیم.

قدیمی افزود: رویکرد ما باید کاهش آسیب باشد. ما دلمان می سوزد از اینکه ۳ ماه از معتاد نگهداری کنیم اما خانواده او را نپذیرد. متاسفانه برخی خانواده ها حتی افراد پاک شده را نمی پذیرند.

۸۰ درصد کارتن خواب ها معتاد هستند

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به کارتن خواب ها گفت: این کارتن خوابها روزگاری خانواده داشتند اما ۸۰ درصد آنها به خاطر اعتیاد کارتن خواب شدند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی تاکید کرد: در واقع اصلی ترین منشاء کارتن خوابی اعتیاد است.

قدیمی با بیان این مطلب که ۱۹ مددسرا (گرمخانه) برای این افراد طراحی شده است، گفت: این مددسراها با ظرفیت ۵ هزار نفر خدمات ارائه می دهند.

وی با اشاره به استقرار ۵۰ دستگاه اتوبوس ویژه نیز گفت: اگر کسی بنا به دلایلی نخواهد به مددسراها بیاید، ما ۵۰ دستگاه اتوبوس نیز طراحی کرده ایم که معتادها و کارتن خوابها شب را در آنجا سپری کنند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی تاکید کرد: در روزهای آتی هوای تهران ۱۵ درجه سرد می شود و این یعنی کارتن خوابها نیاز به گرمخانه دارند.

ایجاد ۲ مرکز ویژه متکدیان

قدیمی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به کودکان کار نیز گفت: ما ۳ هزار کودک را در ۱۶ مرکز پرتو تحت پوشش قرار داده ایم و درخواست ما از مردم این است که کمک های خود را به این کودکان ارائه دهند.

وی با بیان این مطلب که مجموعه ما پول نقد قبول نمی کند، گفت: ما به زودی «یلدای مهربانی» را داریم که شهروندان می توانند برای کودکان کار میوه و تنقلات تهیه کنند و به مراکز ویژه ما ارائه دهند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی تاکید کرد: آسیب های اجتماعی بحث پیچیده ای است که نیاز به کمک شهروندان دارد و به جد می گویم که باید فارغ از جریان های سیاسی آن را دید و نباید کاری کرد که مردم از فعالیت خیرخواهانه ناامید شوند.

کمک کردن به کودکان کار یعنی همراهی با رئیس باند برای سوء استفاده بیشتر از کودکان

قدیمی درخواست کرد: از مردم می خواهیم که به کودکان کار بر سر چهارراه ها به هیچ وجه کمک مالی نکنند. کمک کردن یعنی همراهی با رئیس باند برای حضور کودکان بیشتر.

وی توضیح داد: روسای باندها، کودکان را با لباس های کمتر به چهارراه ها می آورند تا ایجاد ترحم کنند. مردم لطفاً کمک هایشان را به خیریه ها و یا خانواده های نیازمندی که می شناسند ارائه کنند.