مجتبی شاکری در تذکر پیش از دستور خود در جلسه غیرعلنی امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه هیچ نظام‌نامه یا سندی درباره احراز صلاحیت و اولویت بندی مجموعه‌های مردم نهاد و خصوصی که از شهرداری بودجه و کمک دریافت می‌کنند، وجود ندارد، تأکید کرد: اکنون که فصل برنامه و بودجه‌ریزی شهر فرا رسیده باید سندی ایجاد شود که به این فهرست مطول سامان دهد.

به گفته شاکری، برخی از این مجموعه‌ها از سال‌های قبل کمک نقدی دریافت کرده‌اند و ردیف مربوطه آنها همچنان تکرار می‌شود، این در حالی است که مشخص نیست این کمک‌ها تا کی باید ادامه یابد، مبالغ کمک به هر مجموعه تحت چه ساز و کاری باید محاسبه شود و نقش آنها در کمک به مدیریت شهری چطور باید ایفا شود.

این عضو روشندل شورای شهر تهران در ادامه، ضمن گرامیداشت روز جهانی معلولان، بر ضرورت مغتنم شمردن این فرصت برای بررسی مشکلات این گروه از شهروندان تأکید کرد و گفت: برابر سرشماری سال 90 بیش از یک میلیون معلول در کشور وجود دارد که 133 هزار نفر از این تعداد در تهران ساکن هستند.

شاکری با بیان اینکه اقدامات قابل تقدیری برای فراهم کردن شرایط حضور معلولان در جامعه صورت گرفته است، در عین حال خاطرنشان کرد: جامعه، قوانین و مدیریت شهری باید نسبت به وضعیت معلولان انعطاف بیشتری داشته باشد و برای رفع مشکل آنها بیشتر تلاش کند، چراکه اگر معلولان حضور پررنگ‌تری در سطح جامعه داشته باشند، آن جامعه نسبت به آسیب‌های اجتماعی بیمه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: همه ما به نوعی در معرض معلولیت قرار داریم و اگر هر هزینه‌ای در این بخش صورت گیرد، برای آینده خود نیز سرمایه گذاری کرده‌ایم.

شاکری با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) توسط هیأت احسان الحسین(ع) در گرمخانه خاوران، از این اقدام پسندیده تقدیر و تشکر کرد و گفت: این اقدام می‌تواند با بهره گیری از ظرفیت هیأت مذهبی به منزله مدل بومی تغییر ذائقه آسیب دیدگان اجتماعی و معتادان توسط مدیریت شهری مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در ادامه به موضوع تصادف اخیر دو قطار که به جان باختن شماری از هموطنان منجر شد، پرداخت و گفت: مطلع شدم که هیأت مامور از طرف دولت هنگام بازدید از خانواده‌های حادثه دیدگان در تبریز با استقبال سردی روبه‌رو شدند به نحوی که در یک کوچه از هشت خانوار، شش خانوار در را به روی هیأت باز نکرده‌اند. این عکس العمل مردم در برابر دولت آن هم در جریان حادثه‌ای که می‌توان آن را ناخواسته و غیرتعمدی قلمداد کرد، جای تأمل دارد.

وی یادآور شد: عهد شکنی قلدر مآبانه آمریکا حادثه‌ای ناخواسته و پیش‌بینی نشده نیست که تحمل شود قطعاً نحوه مواجهه ملت با اعتماد بی جای مسئولین به آمریکا به رغم تذکرهای متعدد رهبری معظم، به مراتب شدیدتر از بستن «در» به روی آنها خواهد بود.

شاکری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سال‌های 88 و 89 موضوع دست چدنی و دستکش مخملی را مطرح کردند، افزود: در سال 90 نیز بی اعتمادی به امریکا را به شکل دیگری عنوان کردند و پس از آن امریکا را ابلیس مجسم خواندند. مسوولان بدانند که این قضیه، تصادف قطار نیست که ناخواسته رخ داده باشد بلکه تذکرات متعددی در این رابطه مطرح شده که انتظار این بوده توسط دولت و هیأت مذاکره کننده با امریکا مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر سنای امریکا برای تمدید تحریم‌های 10 ساله داماتو علیه ایران، گفت: اگر دولت نسبت به این تذکرها بی اعتنا باشد و به حداقل اشکالاتی که در بحث‌ها، تحلیل‌ها و محاسبات مطرح می‌شود، نپذیرد و معترف نباشد، اعتماد اکثری مردم را از دست می‌دهد.

شاکری با بیان اینکه دشمن امریکایی از هر دو جناح دموکرات و جمهوری خواه با یکدیگر متحد شده‌اند و با یک آرایش واحد در برابر ایران ایستاده‌اند، تاکید کرد: دولت ما نیز باید از انرژی متراکم ضد امریکایی، ضد بی‌عدالتی و ضدظلم در دیپلماسی عمومی خود استفاده کند. جا دارد مسوولان تکانی به خود بدهند و پرچم مظلومیت ملت ایران را بلند کرده و حق غصب شده مردم در قضیه مذاکرات هسته‌ای و تحریم‌ها را مطالبه کنند.