دولت در لایحه بودجه سال 96 پیش بینی کرده تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از 8 سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه زمان غیبت به صورت نقد و اقساط تا پایان 96 معاف کند.

برهمین اساس، تمام درآمدهای حاصله از اعطای معافیت‌های مشمولان مذکور به حساب درآمد کشور نزد خزانه داری کل کشور واریز و تا سقف 15 هزار میلیارد ریال در قالب این قانون به صورت مساوی به ردیف‌های ذی‌ربط تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح مطابق موافقت نامه متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور هزینه می‌شود.

براساس لایحه بودجه سال 96 میزان جرایم مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه به شرح ذیر است:

پایه جریمه‌ای مشمولان غایب دارنده مدرک زیر دیپلم 10 میلیون تومان، دیپلم 15 میلیون تومان، فوق دیپلم 20 میلیون تومان، لیسانس 25 میلیون تومان، فوق لیسانس 30 میلیون تومان، دکترای پزشکی 35 میلیون تومان، دکترای غیرپزشکی 40 میلیون تومان، پزشکان متخصص و بالاتر 50 میلیون تومان است.

البته براساس تبصره‌های لایحه بودجه سال 96 به ازای هر سال غیبت مازاد بر 8 سال، 10 درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از 6 ماه، یک سال محسوب می شود.

برای مشمولان متأهل نیز 5 درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند 5 درصد از مجموع مبلغ کسر می‌شود. همچنین درصورت پرداخت و تسویه حساب قبوض جریمه‌های رانندگی توسط مالکان خودرو تا پایان سال 96، جریمه دیرکرد ناشی از عدم پرداخت تا پایان سال 95 بخشیده می‌شود. مبلغ وصولی از این محل به حساب درآمد عمومی این قانون واریز می‌شود و از محل این قانون به مصرف می‌رسد.