معاون بهداشت وزیر بهداشت توضیحاتی را درباره ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی‌ به کارتن‌خواب‌ها، همچنین اقدامات این وزارتخانه جهت کنترل ایدز بویژه میان زنان دارای رفتارهای پرخطر جنسی را تشریح کرد.

 

علی‌اکبر سیاری در حاشیه مراسم روز جهانی ایدز با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای زنان دارای رفتارهای پرخطر جنسی گفت: باید توجه کرد که کلمه‌ای به نام روسپی و شناسنامه‌دارکردن آنها در وزارت بهداشت وجود ندارد، اما ما برای زنانی که رفتار پرخطر جنسی دارند، سیستمی را ایجاد کرده‌ایم که به آن مراجعه می کنند و در آنجا مورد معاینه قرار می‌گیرند و از آنجایی که اکثرشان معتاد هستند به آنها آموزش‌های لازم داده می‌شود.

 

وی افزود: یکی از وظایف این مراکز ارائه خدمات برای زنان در معرض خطر است که دو گروه را شامل می‌شوند؛ یکی معتادان تزریقی و یکی کارتن خواب‌ها که یک قسمت از کار را وزارت بهداشت انجام می‌دهد و یک قسمت هم در اختیار سازمان بهزیستی است. بنابراین این افراد در مراکز مشاوره شده و دارو و خدمات بهداشتی دریافت می‌کنند. در عین حال مراکزی هم برای مراجعه افرادی که رفتارهای پر خطر دارند، وجود دارند که به آنها ارائه خدمت می‌دهند و زنان پرخطر جنسی را معاینه می‌کنند.

 

وی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای این زنان کارت سلامت نیز صادر می‌شود، گفت: هر کس که وارد سیستم ما شود برایش پرونده سلامت تشکیل می‌دهیم و اخیرا هم پرونده‌هایمان به صورت الکترونیک شدند و برای 50 میلیون نفر هم پرونده الکترونیک سلامت تشکیل داده‌ایم و 20 میلیون نفر هم خدمات الکترونیک دریافت می‌کنند.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره توزیع کاندوم در شبکه بهداشت و در قالب برنامه چهارم کنترل ایدز گفت: توزیع کاندوم برای گروه‌های پرخطر جزو اولویت‌های وزارت بهداشت است و در دنیا نیز ثابت شده که یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی / ایدز، استفاده از کاندوم در رفتارهای پرخطر جنسی است.

 

وی، مبتلایان به اچ‌آی‌وی / ایدز را در ایران که تا کنون شناسایی شده‌اند، 33 هزار و 327 نفر عنوان کرد و گفت: قدم بزرگی در دنیا انجام شده و 18 میلیون نفر در دنیا تحت پوشش خدمات درمانی ایدز قرار گرفته‌اند. بنابراین درمان یکی از راه‌های پیشگیری از انتقال این بیماری است.

 

وی افزود: ما برآورد می‌کنیم که در ایران بین 80 تا 85 هزار نفر مبتلا به اچ آی وی ایدز وجود داشته باشند که تا کنون بیش از 33 هزار نفرشان شناسایی شدند. حال ما باید افرادی را که هنوز شناسایی نشده‌اند، شناسایی کرده و بعد از آن برایشان پرونده تشکیل داده و آنها را تحت درمان قرار دهیم.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره عدم مراجعه افراد پرخطر به مراکز مشاوره اچ‌آی‌وی / ایدز گفت: توصیه ما این است که افراد معتاد و به ویژه کسانی که مواد روانگردان مصرف می‌کنند و هر کسی که احساس می‌کند روابط پرخطر جنسی داشته، به واحدهای بهداشتی ما مراجعه کند تا برایش پرونده تشکیل داده و مشاوره و درمان را به صورت رایگان انجام دهیم. در عین حال باید توجه کرد که ما برای شناسایی مبتلایان به اچ‌آی‌وی / ایدز درب خانه‌های افراد نمی‌رویم و حق این کار را نداریم، بلکه افراد خودشان باید برای مشاوره به ما مراجعه کنند. البته در برخی موارد مانند زندان‌ها، خدمات را به صورت فعال ارائه می‌دهیم.

 

سیاری در ادامه درباره چگونگی ارائه خدمات به افراد کارتن‌خواب گفت که بر اساس دستور مقامات بالای کشور، در تهران با همکاری بهزیستی، وزارت بهداشت و شهرداری این افراد شناسایی و جمع‌آوری شدند و قرار شده شهرداری مراکزی را برای ارائه غذا و لباس به آنها ایجاد کند و در عین حال ما نیز وظیفه آموزش و ارائه خدمات بهداشتی به آنها را بر عهده گرفتیم.

 

وی افزود: این کار از اسفندماه سال 94 انجام شده و برای آنها برنامه داریم. البته در ادامه این برنامه افرادی را هم که هنوز شناسایی نشده‌اند، مورد شناسایی قرار می‌دهیم تا خدمات را در همین مراکز به آنها ارائه دهیم. بنابراین دولت برای افراد کارتن خواب برنامه دارد و وزارت بهداشت یکی از موفق‌ترین دستگاه‌ها برای کنترل آسیب‌های اجتماعی است.