عبدالرضا رحمانی فضلی در نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با اشاره به بین المللی بودن مساله اعتیاد اظهار داشت: به خاطر درگیر بودن تمام دنیا با این بلیه، معاونتی در سازمان ملل ایجاد شده و در ایران نیز با توجه به مجاورت کشورمان با بررگترین تولیدکننده مواد مخدر دنیا با بیشترین آسیب در این حوزه مواجهیم و هزینه های بیساری را به نیابت از جامعه جهانی متحمل می شویم.

وی با انتقاد از کم بودن کمک‌های بین‌المللی به ایران افرود: البته اعتقادات مردم کشورمان باعث شده تا در شیوع اعتیاد، ایران جزو کشورهای متوسط قرار گیرد.: مقام معظم رهبری تاکنون ٤ جلسه سه ساعته را با یران کشور برگزار کردند که اولین اولویت این جلسات، مبارزه با مواد مخدر بود.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اضافه کرد: در بررسی‌های ما 50 درصد زندانی‌ها به دلیل مواد مخدر در زندان هستند و 50 درصد طلاق ها به دلیل اعتیاد و این معضل رخ داده است.

رحمانی فضلی با تاکید بر اهمیت موضوع این مبارزه در دولت تدبیر و امید گفت: اولین توصیه رییس جمهور، فعالیت در دو حوزه پیشگیری و صیانت به من بود. ما برای اینکه بتوانیم این دو اولویت را پیگیری کنیم موضوع اجتماعی کردن مبارزه را در سرلوحه فعالیت های خود قرار دادیم و با تمام افراد و گروه هایی که در جامعه اثرگذار هستند را به میدان آوردیم و همه اقشار جامعه به نوعی در این سازماندهی جا گرفته اند.

وی با بیان اینکه ما توانستیم جلوی رشد شتابان اعتیاد را امروز بگیریم اضافه کرد: در حوزه مقابله نیز توانستیم در سال ٩٢ تا ٩٤ بیش از 2000 تن مواد مخدر را کشف کنیم و در این مسیر شهدای زیادی را تقدیم کردیم.

رحمانی فضلی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه درمان نیز افزود: در حال حاضر بیش از 80 درصد درمان اعتیاد توسط مردم انجام می شود.

وی با اشاره به فعالیت و مشارکت ایران در برنامه‌ریزی‌های بین‌المللی نیز گفت: در دولت یازدهم با توجه به اینکه 80 درصد درمان شدگان اعتیاد دوباره به چرخه اعتیاد باز می گردند، برنامه ریزی جدی در این حوزه انجام شد و حوزه صیانت را در موضوعات فرهنگی و اجتماعی در اولویت قرار دادیم و از سوی دیگر برای اشتغال درمان شدگان تفاهم نامه هایی با تولیدی های مختلف داشتیم.

به گفته وزیر کشور تنها راه مطمئن در این مسیر، پیشگیری اجتماعی است و باید تلاش کرد با کمک مردم اجازه ورود جوانان به ورطه اعتیاد را ندهیم.

وی با تاکید بر نقش خانواده‌ها و آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها افزود: علی‌رغم تلاش‌های انجام شده ولی نواقصی وجود دارد و ما معتقدیم بدون همراهی مردم موفق نخواهیم بود.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم یک الگوی موفق در دنیا باشیم و مطالعات انجام شده سازمان ملل روش کشورمان در کاهش رشد اعتیاد به عنوان یک روش قابل قبول معرفی شد.