مجتبی گوهری محقق طب سنتی درباره عرق چهل گیاه اظهار داشت: این عرق که دارای خواص بسیاری برای بدن خصوصا دستگاه گوارش است، در بین مردم شناخته شده نیست.

 

وی در خصوص ترکیبات این عرق گیاهی گفت: ترکیبات این عرق گیاهی شامل پونه، نعنا، آویشن، شیرین‌بیان و اکثر گیاهان برای درمان ناراحتی‌های گوارشی و جهت سهولت در هضم غذا استفاده می‌شود.

 

این محقق طب سنتی بیان کرد: عرق چهل گیاه همچنین برای درمان دل‌پیچه، دل درد، نفخ معده دارند و همچنین برای درمان ناراحتی‌های روده نیز بسیار مفید و موثر است.

 

گوهر عنوان کرد: این عرق گیاهی که به عنوان چهل گیاه از آن نام برده می‌شود، در اصل چهل گیاه نداشته و حاوی تعدادی از گیاهان مفید برای دستگاه گوارش است.

 

وی افزود: عرق چهل گیاه محدودیت مصرف سنی نداشته اما باید توجه داشت این عرقق گیاهی دارای طبع گرم بوده و بهتر است افرادی که طبع گرم و مشکلاتی همچون ریفلاکس معده دارند در مصرف این عرق گیاهی احتیاط کنند.

 

این محقق طب سنتی در خصوص نحوه مصرف این عرق گیاهی اظهار داشت: این عرق گیاهی شبه داروی مفید برای انواع ناراحتی‌های گوارشی است که همه افراد در صورت نیاز می‌توانند در هر زمانی بدون نیاز به گرم کردن آن را قبل یا بعد از هر وعده غذایی به میزان نیم فنجان مصرف کنند.

 

گوهری تاکید کرد: مصرف این عرق گیاهی به دلیل گرم‌مزاج بودن آن به افرادی که طبع گرم دارند توصیه نمی‌شود زیرا سبب شل شدن دریچه معده و تشدید رفلاکس معده در این افراد می‌شود.

 

وی بیان کرد: این عرق گیاهی برای افراد سرد مزاج و نیز به جهت تقویت قلب و اعصاب بسیار سودمند است.