الهام امین زاده در نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: باید برای همه شهروندان یکسری حقوق مانند حق برخورداری محیط سالم، آب، هوا و حقوق سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وجود داشته باشد تا آنها در اثر تضییع حقوق خود به سمت خشونت گرایش پیدا نکنند.

وی افزود: به صورت نسبی مردم هیچ کشوری از حقوق کامل برخوردار نیستند اما حقوق شهروندی با درصدها و فرم متفاوتی در تمامی کشورها تعریف شده است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی از سمن‌ها خواست تا در جهت آشنایی مردم با قانون اساسی و حقوق تضییع شده خود در این قانون آشنایی بیشتری داشته باشند.

وی گفت: سمن‌ها می‌توانند در خصوص مسئولیت اجتماعی دولت و هشدار به بخش‌های دولتی و دستگاه‌های مختلف حین اجرای پروژه‌های عمرانی مطالباتی را داشته باشند.

امین‌زاده با اشاره به حادثه برخورد 2 قطار در سمنان که منجر به کشته شدن تعداد بالایی از هموطنانمان شد، افزود: یکی از نادیده گرفتن های مسئولیت‌های فردی در جامعه هنگام حادثه برخورد این دو قطار رخ داده است چرا که برخی افراد به دلیل عدم حفظ مسئولیت و همچنین عدم توجه به چراغ قرمز سیستم حرکت کرده و موجب بروز حوادثی تلخ را فراهم آوردند.

امین‌زاده تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند حس مسئولیت را در بین تک تک اعضای جامعه ایجاد کنند چرا که دولت به تنهایی نمی‌تواند ایفای نقش و مسئولیت داشته باشد.

وی گفت: اگر ما دولتی‌ها مردم خود را باور کرده و بتوانیم از طریق سمن‌ها نمایندگی داشته و از آنها استفاده کنیم می‌توانیم به توسعه و پیشرفت در کشور برسیم لذا چشمان ما به دست سمن‌ها است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی افزود: وضعیت اعتیاد در کشورمان به حالت بحران رسیده و دولت به تنهایی نمی‌تواند با آن مبارزه کند.

امین‌زاده اظهارداشت: قبل از پیشگیری، سلامت اجتماعی جامعه مهم است لذا باید قبل از به وجود آمدن معتاد در جامعه پیشگیری‌ها انجام شود.

امین‌زاده گفت: در اواخر آذرماه منشور حقوق شهروندی توسط رئیس جمهور رونمایی خواهد شد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در پایان تصریح کرد: باید به سمن‌ها کمک شود تا آنها بازوی توانمند دولت در کارها باشند.