رضا تقی پور با بیان اینکه تنها راهکار حل ترافیک و حذف ذرات آلاینده از هوای پایتخت انتقال شلوغی تردد شهروندان از روی زمین به زیرزمین است، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی و در صدر آن توسعه خطوط ریلی مترو با همه مشکلات در اولویت بودجه ریزی شورا در سال جاری قرار گرفت به طوری که 2500 میلیارد تومان از بودجه تهران به صورت مستقیم به توسعه مترو تخصیص یافت و این بودجه در حالی برای مترو تصویب شد که چندین برابر آن باید از سمت دولت‌ها به مترو تخصیص می‌یافته است.

وی با بیان اینکه کمبود بودجه‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای مانع پیشروی ساخت متروی تهران آن هم با سرعت و کیفیت قابل توجه نشده است، افزود: با وجود همت مدیریت شهری تهران در توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت اما عدم تأمین بودجه مورد نیاز در زمان لازم لطمه بسیاری بزرگی به این شهر زده است، از همین رو باید اظهار تأسف کنم که با وجود آن که حل معضل ترافیک و آلودگی هوای تهران یک مطالبه عمومی است‌ اما این مطالبه شهروندان در نگاه مسئولان دولتی مغفول مانده است.

وی ادامه داد: تجربه کشورهای توسعه یافته حاکی از آن است که در پروسه توسعه حمل و نقل شهری هیچ یک وسایط حمل و نقلی نمی‌تواند جای مترو را بگیرد. بنابراین تأکید می‌کنم کلید حل مشکلات تهران توسعه مترو و انتقال بخش اعظمی از شلوغی خیابان‌ها به دلیل تردد وسایل نقلیه به زیرزمین است.

تقی پور با یادآوری اینکه مترو یک تجربه قدیمی بین‌المللی است که تاریخ دستاوردهای مهم و سودمند آن به سال‌های اخیر محدود نمی‌شود، گفت: اگر دولت‌ها کوتاهی نمی‌کردند، مترو تهران باید 15 سال پیش تکمیل می‌شد.

به گفته سخنگوی شورای شهر تهران هر روز که سریع‌تر به سمت تکمیل خطوط 7 گانه و حتی خطوط جدید مورد نیاز شهر تهران قدم برداریم، بی‌شک در مسیر تحقق رفاه و آسایش شهروندان گام‌های مؤثری برداشته می‌شود. هر چند که به نظر می‌رسد در روزهای باقیمانده از عمر شورای چهارم تحقق و پرداخت معوقات دولت در بخش توسعه خطوط حمل و نقل ریلی شهر تهران کمی دور از ذهن و بعید به نظر می‌آید.