آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار مسؤولان موکب اهالی قم المقدسه با اشاره به اقبال گسترده مردم برای حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی، اظهار کرد: اگر به جابر می‌گفتند که روزی مراسم پیاده‌روی اربعین به مراسمی عظیم و بی‌نظیر در دنیا تبدیل شده و جمعیت زیادی در این مراسم شرکت می‌کنند، شاید باور نمی‌کرد.

وی با اشاره به این‌که شاید تا چند سال پیش هم برگزاری چنین مراسم باشکوهی در اربعین قابل پیش‌بینی نبود، افزود: عظمت امام حسین‌(ع) و قیام ایشان یک عظمت الهی است و کارهایی که با دستگاه امام حسین(ع) در ارتباط باشد قابل پیش‌بینی نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که حضور گسترده مردم در مراسم پیاده‌روی اربعین تبلیغاتی خودجوش برای اسلام و تشیع است، بیان کرد: هیچ امت و مذهبی در دنیا دارای چنین مراسم باشکوهی نیست.

وی با بیان این‌که باید مراقبت شود که شاهد بروز برخی از آسیب‌ها در مراسم پیاده‌روی اربعین نباشیم، تصریح کرد: باید درباره حضور در نمازهای جماعت و اقامه نماز توجه لازم صورت گرفته و خطبا نکات لازم درباره مستحبی بودن زیارت و واجب بودن نماز را برای مردم بازگو کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به این‌که باید خطبا نظم را به مردم گوشزد کنند و نسبت به رعایت نظافت تاکیدات لازم را داشته باشند، خاطرنشان کرد: باید زائران از هرگونه بی‌نظمی پرهیز کنند و نسبت به رعایت نظافت نیز حداکثر توجه را داشته باشند.

وی ضرورت پرهیز از اسراف و استفاده از مواد غذایی به اندازه مورد نیاز را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: در شرایطی که با انبوه جمعیت روبه‌رو هستیم باید زائرین زیارت را کوتاه و مختصر کنند و بر سه روز ماندن در کربلا اصرار نداشته باشند.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که بانوان باید نسبت به رعایت حجاب و مسائل شرعی توجه لازم را داشته باشند، تاکید کرد: باید این مسائل از طرق مختلف از جمله بسترهای تبلیغاتی و همچنین توسط خطبا به مردم یادآوری شود.

او با اشاره به حضور برخی از افراد از دیگر مذاهب، گفت: باید با پیروان دیگر مذاهب به خوبی برخورد داشته باشیم و آن‌ها را از خودمان بدانیم