محمد جواد لاریجانی در خصوص اینکه چرا یکی از اتباع ایرانی که در جریان مبادله با جیسون رضاییان و 4 تبعه دیگر ایرانی آمریکایی از زندان آمریکا آزاد شده در یکی از دادگاه‌های این کشور اقدام به شکایت برعلیه ایران و درخواست غرامت 40 میلیون دلاری کرده است گفت: این هم یکی دیگر از فضاحت های سیستم قضایی آمریکا است که میلیاردها تومان از ثروت ایران را گرفته است.

وی افزود: متاسفانه اینها دزدهای سر گردنه ای هستند و تشکیلات قضایی آمریکا بسیار نا امید کننده تاکنون رفتار کرده است.

لاریجانی تصریح کرد: تابعیت اول نصرت الله خسروی کشور ایران است و این فرد نباید در آمریکا شکایتش مورد پذیرش قرار گیرد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: اثربخش بودن این شکایت و اینکه ایران محکوم شود یا خیر بستگی به میل سیاسی آمریکا دارد چرا که هیچ دلیل محکمه پسندی ندارد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه ایران به هیچ وجه بیانیه پارلمان اروپا را قبول نداشته و آن را نخواهد پذیرفت، اظهار داشت: بیانیه پارلمان اروپا اگرچه دارای قدرت اجرایی نیست ولی بیانگر مقاصد این اتحادیه در تعاملات خود با ایران است. در این بیانیه در تمام حوزه‌ها تعاملات این اتحادیه با ایران را تعریف کرده، ما اشکالات زیادی می‌بینیم چرا که حتی در حوزه تجاری نیز به کشورمان به عنوان محل فروش کالاهای اروپایی نگاه شده است.

لاریجانی اضافه کرد: حتی در مسئله هسته‌ای نیز در این بیانیه به صورت بی‌ادبانه عنوان شده است که ایران باید حواسش جمع باشد چرا که در صورت کمترین تخلف تمام تحریم‌ها باز می‌گردد و این بی‌ادبی در حالی است که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده و به صورت یکجا آنها را اجرایی کرده است و ای کاش که تعهداتمان را به صورت یکجا انجام نمی‌دادیم.

وی تصریح کرد: در موضوع حقوق بشر هم همینطور است و آنها صلاحیت ندارند بگویند که ما باید خودمان را اصلاح کنیم در حالی که آنها مملو از خشونت و نقض حقوق بشرند.

دبیر ستاد حقوق بشر با انتقاد شدید از پیشنهاد غربی‌ها برای تاسیس دفتری در تهران گفت: این دفتر اگر برای پیگیری موضوعات تجاری باشد مشکلی نیست ولی آنها عنوان کردند که به دنبال تاسیس این دفتر می‌خواهند با مدافعان حقوق بشر و NGO های داخل کشورمان ارتباط نزدیک بگیرند تا از روند اجرای حقوق بشر در کشورمان اطمینان حاصل کنند لذا باید بدانند که دستگاه قضا قطعا اجازه نمی‌دهد تا چنین لانه فسادی در ایران تاسیس شود.

 

وی در بحث حقوق بشر و مذاکرات حقوق بشر نیز با تاکید بر ضرورت رعایت احترام متقابل در این مذاکرات گفت: ما از این جهت در موضوع حقوق بشر با آنها مذاکره می‌کنیم تا نشان دهیم به جز حرف‌های آنها حرف‌های بسیار خوب دیگری در بحث حقوق بشر وجود دارد.