علی ربیعی در همایش رفاه اجتماعی نگاهی به گذشته و چشم‌انداز آینده، گفت: دانش را باید به نحوی در اختیار قرار دهیم که بتوانیم دستاوردهای تجربی خوبی برای کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: شورای عالی رفاه به عنوان نهاد مقابله با فقر ایجاد شده و رابطه فقر کشورها و ناامنی جهانی را باید مورد توجه قرار داد چرا که حتی یک فرد یا یک گروه می‌تواند امنیت کشوری را تهدید کند.

ربیعی افزود: آسیب‌پذیری قدرت‌های بزرگ و سطح ناامنی در جوامع آنها با افراد اجتماع گره خورده و حادثه یازده سپتامبر نمونه آن است. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با کاهش فقر در کشور، گفت: به این منظور چند موضوع پیگیری شد؛ ایجاد تمهیدات ساختاری و نهادی برای شنیدن صدای فقرا به عنوان اولین راهکار انتخاب شد چرا که در غیر این صورت فقر روز به روز بیشتر می‌شود و این در حالی است که در جامعه مجالی برای شنیدن صدای فقرا نیست؛ تریبون‌ها آماده شنیدن صدای آنها نیستند و رسانه‌ها شیوه انتقال آن را به درستی نمی‌دانند.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری در رابطه با کاهش فقر گام بعدی بود چرا که معتقدم امروز تغییر و دستکاری سیاست‌های توسعه برای ارتقای زندگی فقرا نیاز است به همین دلیل نیازمند توسعه به مثابه ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد جامعه هستیم.

ربیعی، ترویج گفتمان خیر جمعی را استراتژی دیگر دانست و گفت: برای محو فقر تلاش کرده‌ایم و ‌آن را به عنوان یک خیر جمعی برای جوامع مشابه توصیه می‌کنیم. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام دیگر وزارت رفاه را تقویت جامعه مدنی در برابر فقر دانست و گفت: بخشی از جامعه مدنی را فقرا تشکیل می‌دهند و بخشی را روشنفکران و نهادهای اجتماعی، بنابراین باید انجمن‌های خیریه در این زمینه تقویت شوند.

وی تصریح کرد: ایجاد یک پنجره واحد و پایگاه اطلاعاتی برای فقر اقدام مؤثر دیگر بوده است چرا که بیش از صد هزار میلیارد تومان سالانه برای حوزه رفاه هزینه می‌شود؛ 72 هزار میلیارد تومان در سازمان تأمین اجتماعی که 18 هزار میلیارد تومان در بخش درمان این سازمان و 12 هزار میلیارد تومان دیگر در بیمه سلامت هزینه می‌شود.

ربیعی تصریح کرد: شناسایی انواع فقر بسیار اهمیت دارد چرا که فقر درمان مهم‌ترین فقر است، قبلاً اگر کسی به سرطان مبتلا می‌شد به راحتی به یک یا دو دهک جامعه سقوط می‌کرد اما اکنون دولت همه مردم را بیمه کرده و اگر طرح تحول سلامت مشکلی دارد ناشی از عملکرد بیمه‌ها نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی برای جلوگیری از اجرای برنامه‌های موازی تأکید کرد و گفت: در سه سال اخیر کنترل شاخص‌های اقتصادی مانند تورم که در کوتاه‌مدت هم بر قدرت زندگی مردم تأثیر می‌گذارد به دقت پیگیری شده است.

وی تمرکز بر فقر آموزش و فقر مسکن را یکی از مهم‌ترین اهداف دانست و گفت: امروز هیچ خانواده‌ای دارای دو معلول به بالا بدون مسکن نیست و ما حتی مسکن حمایتی را به صورت جهت‌دار دنبال می‌کنیم.

ربیعی افزود: فقر امنیت از آینده را نیز در قالب نظام چند لایه تأمین اجتماعی و بیمه فراگیر دنبال می‌کنیم و برای کاهش فقر غذایی هم در تلاشیم به طوری که یک وعده غذای گرم را به صورت روزانه به 170 هزار کودک می‌دهیم و سال آینده نیز بودجه‌ای را برای پوشش فقر غذایی 11 میلیون نفر تخصیص خواهیم داد.