حسین فودازی، عضو هیأت مدیره انجمن رادیوتراپی ایران در خصوص سرطان روده بزرگ یا کولورکتال، گفت: این سرطان از شایع‌ترین سرطان‌های کشور است و رتبه سوم یا چهارم را در بین زنان و مردان به خود اختصاص داده است. 
 
وی در خصوص اهمیت این سرطان گفت: متاسفانه سرطان روده از جمله سرطان‌های شایع در کشور است اما در صورتی‌که در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل کنترل خواهد بود. 
 
فودازی فاکتورهای خطر این سرطان، را افزایش سن، سابقه فامیلی مثبت، چاقی بیش از حد، نوع رژیم غذایی، مصرف سیگار و الکل، کاهش تحرک و زندگی شهری و سابقه بیماری التهابی کولیت‌اولسروز و بیماری کرون دانست.  
 
فودازی در خصوص اثر ژن مثبت در بروز این سرطان، گفت: گروهی از سرطان‌های روده بزرگ کاملاً ارثی و ژنتیکی هستند یعنی افراد صفاتی را به ارث می‌برند که شانس ابتلا به این سرطان را در آن ها افزایش می‌دهد به این صورت می‌توان گفت 5 تا 10 درصد از این سرطان از طریق ارث منتقل می‌شود. همچنین وجود فرد مبتلا به سرطان در بستگان درجه یک، شانس ابتلا به این بیماری را 2 تا 3 برابر افزایش می‌دهد. 
 
وی همچنین در خصوص نوع رژیم غذایی گفت: غذاهای پرچرب، دارای پروتئین زیاد و کاهش مصرف سبزیجات تازه شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.  
 
عضو هیأت مدیره انجمن رادیوتراپی ایران علائم ابتلا به این سرطان را دفع خون در مدفوع که چندین بار تکرار شود،تغییر قطر مدفوع، دردهای پراکنده شکمی، کاهش وزن، یبوست و اسهال متناوب، دانست.  
 
وی افزود: وجود مجموعه‌ای از این علایم نشانه‌ای از خطر است و پزشک پس از مشاهده این علائم، بیمار را به کولونوسکوپی ارجاع می‌دهد تا به این وسیله کل محوطه روده بزرگ را بررسی کرده و در صورت برخورد با ضایعه‌ای برای پاتولوژی می‌فرستد.  
 
فودازی افزود:پولیپ یا مجموعه‌ای از تجمع سلول‌ها در داخل روده که ظاهر خوش‌خیم دارند می‌تواند خطرناک باشد. مزیت روش کولونوسکوپی این است که پزشک با مشاهده پولیپ‌های کوچک و ارجاع آنها به پاتولوژی می‌تواند سرطان را در مراحل اولیه متوقف کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که افرادی که در بستگان درجه یک آنها سابقه این سرطان وجود دارد برای انجام کولونوسکوپی مراجعه کند.  
 
عضو هیأت مدیره انجمن رادیوتراپی ایران ادامه داد: افراد بدون هیچ سابقه در اطرافیان یا بستگان درجه یک، بعد از 50 سالگی هر 10 سال یکبار برای کونوسکوپی مراجعه کنند اما در صورتی که سابقه این بیماری در بستگانشان وجود دارد بعد از 40 سالگی این چک‌آپ را انجام دهند. 
 
وی یکی دیگر از روش‌های بیماریابی سرطان روده را انجام آزمایش تست خون مخفی مدفوع دانست و گفت: در صورتی که انجام کولونوسکوپی در بعضی از شهرها مقدور نباشد پزشک آزمایش تست خون مدفوع را برای بیمار تجویز می‌کند. 
 
فودازی در خصوص فاکتور زندگی شهری، افزود: سبک زندگی شهری، مصرف غذاهای آماده و کاهش فعالیت فیزیکی، افزایش استرس و خواب نامنظم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و فرد را آماده ابتلا به این سرطان کند.  
 
عضو هیأت مدیره انجمن رادیوتراپی ایران در پایان بیان کرد: این بیماری خاص سن‌های بالا یعنی دهه 6 به بعد است و در صورتی که این ژن همراه فرد باشد حداقل 15 سال زمان لازم دارد تا علائم آن بروز یابد.