حقیقت این است که زمان زیادی را در رختخواب می گذاریم، ولی در آن جا هر کاری انجام می دهیم به جز خوابیدن؛ مشکل دقیقا از همین مسئله آغاز می شود. اگر می خواهید واقعا خواب شبانه راحتی داشته باشید، از انجام این شش کار در رختخواب تان خودداری کنید.

 

تماشای تلویزیونی در رختخواب ممنوع

 

برای بسیاری از آدم ها تماشای تلویزیون جزء یگی از آداب و رسوم خوابیدن است و اهمیت اش کم تر از مسواک زدن نیست. ولی با این که به نظر می رسد روشنایی ضعیف تلویزیون و ریتم یکنواخت برنامه های شبانه راه را برای رفتن به سرزمین خواب و خیال هموار می کند، این کار تقریبا تاثیر معکوس دارد.

 

به گفته متخصص خواب، دکتر دبلیو کریستوفر وینتر، همان نور یکنواخت صفحه تلویزیون که تصور می کنیم آرامش دهنده است، درحقیقت مغز را تحریک و از ترشح ملاتونین جلوگیری می کند، ملاتونین هور مونی است که برای سلامتی و خواب کامل شبانه ضروری است. به ویژه اگر برنامه ای که در حال تماشای آن هستید خشن و پرهیجان باشد، اوضاع بدتر می شود و سخت تر به خواب می روید.

 

راه حل نهایی: تلویزیون را حداقل یک ساعت قبل از این که به رختخواب تان بروید خاموش کنید تا به مغزتان فرصت دهید کمی به آرامش برسد.

 

رفتن به اینستاگرام در رختخواب ممنوع

 

بیش تر آدم ها گوشی های شان و همه راه های ارتباطی موجود را همیشه و همه جا در دسترس خود نگه می دارند. رختخواب هم از این قضیه مستثنا نیست. همیشه شدیدا وسوسه می شویم یک بار هم قبل از خوابیدن رایانامه ها (ایمیل)، پیام ها، یا فیس بوک مان را بازدید کنیم، ولی جلوی این وسوسه را باید گرفت.

 

دکتر اریک کزاریان، متخصص خواب در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، به این نکته اشاره می کند که دستگاه های برقی به مقدار خاصی از خود نور ساطع می کنند، به ویژه در اتاق های تاریک. وی می گوید: «استفاده از این دستگاه ها در شب باعث ایجاد اختلال در آگاهی بدن از روز و شب و در نتیجه دشواری در خوابیدن می شود.»

 

این نور آبی بیش از هر طول موج دیگری بر سطح ترشح هورمون خواب آور ملاتونین تاثیر می گذارد و ساعت داخلی بدن را که به ساعت زیستی معروف است، واقعا مختل می کند. بهترین کار این است که گوشی های تان را هرگز به رختخواب راه ندهید.

 

خوردن شیرینی شکلاتی قبل از خواب ممنوع

 

تنقلات آخر شب یا صبحانه عاشقانه در رختخواب خیلی زیبا و دوست داشتنی به نظر می رسند، ولی ممکن است پیامدهای بالقوه زیادی در بر داشته باشند. پل بللو، کارشناس شرکت مشاور دفع آفات و حشرات پی جی بی، هشدار می دهد حتی خرده های بسیار کوچک این خوراکی ها که در ملحفه تان می ریزد می تواند حشرات موذی نظیر مورچه، مگس و حتی سوسک را به رختخواب تان جذب کند. حتی یک حشره شناس قانونی و دستیار علمی ارشد موزه تاریخ طبیعی امریکا نیز با این عقیده موافق است.

 

وی می گوید: «خوراکی های شیرین نظیر نوشابه، آب میوه، کیک، و بیسکوییت می توانند مورچه و برخی مگس ها از قبیل مگس های خانگی مگس فیروزه ای، و مگس سبز را به رختخواب تان بکشانند.»

 

اگر دعوت حشرات موذی به رختخواب تان آن چنان هم بد نیست، خطر دیگری نیز وجود دارد و آن این است امکان دارد بدون مسواک و نخ دندان زدند، با همان وضعیت به خواب بروید. دندان پزشکان هشدار می دهند باقی مانده های غذا و باکتری ها در طول هشت ساعتی که دهان تان بسته است، با همکاری هم دست به تخریب و ویران گری دندان های تان می زنند.

 

هرگز در تخت خواب تان جر و بحث شدید نکنید

 

برای بسیاری از اما، رختخواب تنها فرصتی است که در پایان یک روز شلوغ، می توانیم با شریک زندگی مان ارتباط داشته باشیم. بهترین حالت این است که برای این رابطه فضایی مثبت مهیا کنیم، ولی به خصوص بعد از یک روز پراسترس ممکن است وسوسه شویم جر و بحث راه بیندازیم و فضا را قبل از خواب ملتهب کنیم. ولی بونی ایکِر ویل، کارشناس روابط زناشویی توصیه می کند مطلقا از این کارها فاصله بگیرید.

 

وی می گوید: «موکول کردن جر و بحث برای بعد و تلاش برای خلاصی از هیجان های منفی قبل از رفتن به رختخواب راهی خوب برای حل اختلافات و سلامت رابطه تان است.» به جای آن که با شریک زندگی تان وارد جنگ و جدال شوید، همدیگر را در آغوش بگیرید و نوازش کنید.

 

نوازش و عشقبازی باعث ترشح اندروفین و کاهش تنش می شود و کمک می کند راحت بخوابید. این شانس وجود دارد که بعد از خواب کامل و راحت شبانه، وقتی از خواب بیدار می شوید دیگر از دست همسرتان بابت روشن کردن ماشین لباسشویی یا پرداخت نکردن قبض آب عصبانی نباشید. حالا می توانید با منطق و آرامش با وی صحبت کنید.

 

کار کردن در رختخواب ممنوع

 

برخی آدم ها فکر می کنند کارکردن در رختخواب باعث می شود بهره وری شان بالاتر برود، در حلای که لورن استک، مربی بهره وری، در مصاحبه اش با وال استریت ژورنال خلاف این عقیده را بازگو می کند: «بسیاری فکر می کنند این کار باعث بالا رفتن بهره وری شان می شود.

 

اگرچه غالبا بهانه های خوبی هم به برخی آدم ها می دهد که کل روز فردا را با چرت زدن سپری کنند.» به علاوه، به اعتقاد موسسه ملی خواب، کارکردن در رختخواب می تواند به تدریج باعث ایجاد پیوند میان کار و خواب و بنابراین وخیم شدن وضعیت بی خوابی تان شود.

 

خوابیدن در کنار حیوانات خانگی ممنوع

 

همیشه این سوال مطرح بوده است آیا خوابیدن در کنار حیوانات خانگی از نظر سلامتی کاری درست یا خیر؛ البته پاسخ این سوال، تا حدود زیادی شخصی است. با وجود این، بر اساس موسسه ملی خواب، یکی از بیش ترین نگرانی های آدم هایی که در کنار حیوانات خانگی شان می خوابند این است که این حیوانات به صورت بالقوه می توانند با تکان خوردن، سر و صدا کردن و اشغال فضای تخت باعث بدخوابی شان بشوند.

 

در حقیقت، حیوانات خانگی فقط در همان ناحیه ای برای شان تعین شده است بدون تکان و سر و صدا می خوابند؛ ولی اصل ماجرا چیز دیگری است. اگر دچار آسم یا حساسیت باشیم، حیوانات خانگی می توانند باعث ایجاد اختلال در خواب مان شوند، حتی اگر مستقیما به مو یا پوست آنها حساسیت نداشته باشیم. اگر همیشه خواب پادشاه هفتم را می بینید، خوابیدن در کنار حیوان خانگی آن چنان نمی تواند برای تان مشکل ساز باشد، ولی اگر از بی خوابی یا کم خوابی رنج می برید، رختخواب تان را از حیوان خانگی تان جدا کنید.