ایرج حریرچی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره تولدها و مرگ‌ها در کشور اظهار داشت: بیش از یک میلیون و 500 هزار تولد در سال 94 داشتیم که بالغ بر 385 هزار مرگ نیز در این سال رخ داده است، که تعداد مرگ‌های زیر 70 سال 212 هزار بوده که 55 درصد از مرگ‌ها را شامل می‌شود، همچنین مرگ زیر 50 سال نیز 98 هزار نفر بود که آمار 25 درصد مرگ‌ها را شامل می‌شود و در مجموع باید این مرگ‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: هیچ نظام بهداشتی از مرگ نمی‌تواند جلوگیری کند ولی باید مرگ زودرس را جلوگیری کند، روزانه بیش از 1000 هزار نفر فوت می‌کنند که غالب مرگ در ایران مسلماً در بیمارستان رخ می‌دهد و این مطالبه به وجود می‌آید که برای هر مرگ به صورت جزئی به آن پرداخته شود و مرگ در بیمارستان یک فرهنگ شده است ولی در کشورهای دیگر مراکز پرستاری وجود دارد تا مرگ آسان صورت پذیرد، بنابراین برای هر مرگی کمیته مرگ تشکیل نمی‌شود مثلاً بیماری سرطان پیشرفته داشته باشد و فوت کند برای این مرگ کمیته مرگ تشکیل نمی‌شود.

حریرچی ادامه داد: 46 درصد مرگ‌ها در ایران در سال 94 به دلیل بیماری قلبی و عروقی است، دومین علت بیماری‌های سرطانی با 13 درصد و عامل سوم تصادفات با 9 درصد و 4 درصد به دلیل بیماری‌های تنفسی و 3 درصد به دلیل دیابت و 18 درصد مرگ‌ها به دلیل دیگر بیماری‌هاست.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: این در حالی است که در سنین زیر 70 سال بالغ بر 91 درصد علت مرگ آنان به خاطر تصادفات و حوادث جاده‌ای است، که این آمار برای زیر 50 سال 68 درصد را به خود اختصاص می‌دهد.

حریرچی با اشاره به سال‌های از دست رفته عمر به دلیل عوارض بیماری مانند قطع شدن پای به دلیل دیابت و یا فلج شدن افراد اظهار داشت: 9 درصد به دلیل به بیماری قلبی و عروقی و 9 درصد به دلیل کمر درد عمر بار بیماری‌های را در کشور تشکیل می‌دهد و سیاستگذار سلامت باید برنامه‌های بهداشتی و درمانی خود را براساس این آمارها تدوین کند و دنیا امروز دیگر به مشکلات و بیماری‌های افسردگی، قلبی و کمر درد بیشتر توجه می‌کند تا بیماری‌های مانند سرطان؛ که اسم بزرگتر و وحشتناک‌تری در جامعه دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد از سال 2002 تا 2030 در دنیا نخستین بار بیماری ایدز خواهد بود و دومین افسردگی خواهد بود، همچنین سومین بیماری قلبی و چهارمین حوادث ترافیکی خواهد بود، همچنین پنجم بیماری‌های کودکان، ششم سکته‌های مغزی، هفتم بیماری ریوی، هشتم بیماری ریه، نهم از دست دادن شنوایی در سنین بالا و دهم نیز آب مروارید خواهد بود.

حریرچی با اشاره به 14 درصد بار بیماری روان در ایران که یک جزء پیشرفته و یک جزء بیماری‌های معمولی روان مانند وسواس و افسردگی دارند، گفت: بار بیماری‌ها در ایران براساس آخرین آمارها به ترتیب حوادث جاده ای، کمر درد، افسردگی، بیماری قلبی، اختلالات مصرف دارو، خشونت فردی، آسیب رساندن به خود، ایدز، اضطراب، درد گردنی، دیابت و سقوط است.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد:‌ علت بیشتر خودکشی‌ها در کشور به دلیل بیماری‌های روان است و انتشار اخبار خودکشی و با اعلام تکنیک‌های آن باعث افزایش خودکشی می‌شود.