محمدرضا گنجی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص بیماری های کلیه نارسایی مزمن کلیه را یکی از مشکلات شایع حوزه نفرولوژی دانست و بیان کرد: حدود 14 میلیون نفر از جمعیت کشور به یکی از انواع بیماری های کلیه مبتلا هستند. 

 

وی با بیان اینکه اغلب مبتلایان به بیماری های کلیه در مراحل اولیه هستند، اظهار داشت: از بین جمعیت مبتلا به مشکلات کلیوی، تنها حدود 70 هزار نفر نیازمند دیالیز و پیوند کلیه هستند و این نشان دهنده زنگ هشدار برای سایر بیماران است. 

 

این نفرولوژیست دیابت، عفونت های کلیه، انسداد ادراری، مصرف قرص های مسکن و فشار خون را از جمله علل بروز نارسایی کلیه برشمرد و تصریح کرد: این عوامل در ابتدا به صورت خفیف کلیه را درگیر می کنند اما در صورت تشخیص ندادن بیماری و درمان نکردن آن در مراحل اولیه، به تدریج پیشروی کرده و موجب تخریب نهایی و فیبروز کلیه می شود.

 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود:هزینه دیالیز هر شخص درهر نوبت حدود 500 هزار تومان و در سال را حدود 75 میلیون تومان است.  

 

وی اظهار داشت: جمعیت 30 هزار نفری بیماران دیالیزی و حساب سرانگشتی هزینه سالانه این بیماران در سال، حاکی از تحمیل بار سنگینی بر اقتصاد درمان کشور در حوزه دیالیز و بیماران کلیوی دارد. 

 

به گفته گنجی با انجام آزمایشات ساده ادرار و کراتنین در مدارس، دانشگاه ها، پادگان‌ها و سایر ارگان ها با صرف هزینه ای کمتر از 4 هزار تومان، می توان از بروز بسیاری بیماری های کلیوی پیشگیری کرده و در صورت شناسایی موارد مشکوک آنها را به متخصصان نفرولوژی ارجاع داد. 

 

این فوق تخصص بیماری های کلیه یادآور شد: دیابت و فشار خون از شایع ترین علل بروز نارسایی کلیه است که با کنترل آنها می توان از بروز نارسایی کلیه تا حد زیادی پیشگیری کرد.