وحید ضیایی فوق تخصص بیماری های روماتولوژی کودکان مهمترین علامت بیماری های التهابی غیرعفونی را تب های دوره ای دانست و بیان کرد: در کنار بیماری‌های با تب دوره ای گروه دیگری از بیماریها هستند که با تب های طولانی و درگیری ارگانهای مختلف به ویژه در ماههای اول زندگی بروز کرده و به آنها بیماریهای خودالتهابی گفته می شود.  

 

وی با بیان اینکه این بیماری ها شیوع کمی دارند ولی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، گفت: این بیماری ها جزو بیماریهای روماتولوژیک دسته بندی می شوند، اما تشخیص و درمان آنها علاوه بر متخصص روماتولوژی نیازمند تیم درمانی متشکل از متخصص ژنتیک، ایمونولوژیست، بیماری های عفونی و سایر تخصص ها است. 

 

این فوق تخصص بیماری های روماتولوژی کودکان نقص ژنتیکی و جهش ژنی قبل از تولد را مهمترین عامل بروز بیماری های خودالتهابی و تب های دوره ای دانست و اظهار داشت: اغلب بیماری های ذکر شده از سنین پایین کودکی و حتی در دوران شیرخوارگی خود را نشان می دهند. 

 

ضیایی با اشاره به علائم مختلف بیماری به ویژه در زمان شروع آن، ادامه داد: تشخیص های متفاوتی برای این بیماران مطرح می شود برای مثال شایعترین علت تب، بیماری های عفونی مانند عفونت های مغزی، ریوی، ادراری، قلبی و مفصلی است که علاوه بر اینها بیماریهای متابولیک، مشکلات زایمانی و ناهنجاریهای مادرزادی از تشخیص های دیگری است که برای این بیماران مطرح می شود.

 

وی یادآور شد: قطع نشدن تب علی رغم درمان های آنتی بیوتیک، درگیری ارگانهای مختلف در بیماری های تب دار، تب بیش از دو هفته، سابقه بیماری التهابی در بستگان و تکرار تب با فواصل منظم از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و سریع تر به پزشک مراجعه شود. 

 

لازم به ذکر است برای تشخیص و درمان اینگونه بیماران از سال 1392 سیستم ثبت بیمارن مبتلا به سندرم های تب های دوره ای طراحی و راه اندازی شده و کلینیک فوق تخصصی تبهای دوره ای روزهای پنجشنبه آخر هر ماه در بیمارستان مرکز طبی کودکان پذیرای بیماران مبتلا می باشد.