قربانعلی افشانی درباره آخرین آمار ثبت نام دانش آموزان در رشته‌های نظری اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارشات دریافتی تا روز بیست و هشتم مهرماه، اطلاعات ثبت نامی 885 هزار و 975 نفر به عنوان دانش آموز در مقطع متوسطه دوم نظری در سامانه سناد به ثبت رسیده است.

وی افزود: در مجموع امسال 66.63 درصد دانش آموزان پایه دهم به شاخه نظری، 16.99درصد  به شاخه فنی و حرفه‌ای و 16.38 درصد به شاخه کاردانش وارد شده‌اند.

به گفته مدیرکل آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش از مجموع دانش آموزانی که به شاخه نظری آمده‌اند، 17.8 درصد در رشته ریاضی فیزیک، 46.1 درصد در رشته علوم تجربی، 35.5 درصد در رشته علوم انسانی و 0.75 درصد در رشته علوم و معارف اسلامی ثبت نام کرده‌اند.

افشانی درباره تاثیر هدایت تحصیلی دانش آموزان در میزان ورود به رشته علوم تجربی گفت: سال گذشته آمار دانش آموزان در رشته علوم تجربی 46.37 درصد بود و امسال با کاهش 0.27 درصدی دانش آموزان در این رشته مواجه هستیم.

وی ادامه داد: امسال تغییرات نظام آموزشی جدید به متوسطه دهم رسید و شاهد استقرار پایه دهم بودیم. همچنین هدایت تحصیلی به پایه نهم منتقل شد و تغییراتی در شاخه فنی حرفه‌ای داشتیم. مقطع پیش دانشگلاهی را تا دو سال دیگر خواهیم داشت و در سال تحصیلی 98-97 سه پایه متوسطه دوم تکمیل و پیش دانشگاهی حذف می‌شود.